ملاحظات سیاسی مجالی برای بروز در انتخاب برگزیدگان مسابقات ایران ندارد

عبایی انتخاب نفرات برگزیده مسابقات بین المللی را به دور از هرگونه ملاحظات سیاسی دانست و گفت: آیین نامه داوری مسابقات ایران به اندازه ای عدالت محور و کارشناسانه است که دیگر کشورها تقاضای استفاده از آن را دارند.

عبدالرسول عبایی، رییس هیئت داوران بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن درباره سطح این رقابت ها در مقایسه با دوره های پیشین به خبرنگار شبستان گفت: این دوره به دلیل حضور دو مجری که به زبان های فارسی و عربی صحبت می کنند جلوه جهانی تر و خاصی به رقابت ها بخشیده است.

وی با اشاره به اطلاع رسانی لحظه به لحظه از روند مسابقات به داوران و شرکت کنندگان در این دوره اظهار کرد: دوره های گذشته به دلیل اجرای مسابقات تنها به زبان فارسی با گلایه شرکت کنندگان همراه بود اما در این دوره با حضور مجری عرب زبان شرکت کنندگان از تمامی وقایع در حال جریان به صورت لحظه به لحظه مطلع می شوند.

عبایی درباره دیگر مزایای این دوره از رقابت های قرآنی ایران در مقایسه با گذشته تصریح کرد: اعطای کارنامه به تمامی قراء و حفاظ به منظور اطلاع آنها از سطح معلومات و فن قرآنی خود ابداعی بی سابقه در طول این 28 دوره بوده که با استقبال شرکت کنندگان مواجه شده است.

 

رییس هیئت داوران بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن با اشاره به حاکمیت آیین نامه مدون و کارشناسی شده داوری بر امر قضاوت این رقابت ها بیان کرد: کار کارشناسانه افرا متخصص بر این آیین نامه منجر شده که اکثر داوران غیرایرانی به ویژه داور مالزیایی درخواست بهره مندی از آن را داشته باشند.

وی درباره دلایل حضور برخی چهره های ضعیف در رقابت های بین المللی قرآن بیان کرد: این امری طبیعی بوده که تنها مختص به ایران نیست بلکه در دیگر مسابقات بین المللی نیز بروز می کند البته ایران در رشته حفظ با تدبیر خاص سعی در رفع این نقیصه داشته و در این مسیر موفق هم شده است.

عبایی ادامه داد: داوران در ایران و در نوبت صبح بدون حضور در صحن علنی آزمونی از حسن حفظ به عمل می آورند و در صورت کسب حداقل 70 نمره توسط حفاظ راهیابی آنها به صحن علنی مسابقات ممکن می شود در غیر این صورت از چرخه رقابت حذف می شوند.

وی با ابراز امیدواری از امکان اجرای این شیوه در رشته قرائت در دوره های آتی ابراز کرد: اگر این شیوه در رشته فرائت نیز اعمال شود دیگر شاهد حضور چهره های ضعیف در صحن مسابقات نخواهیم بود.

 

 

عبایی با اشاره به تلاش مسئولان کشور برای حضور چهره های قوی و متناسب با شان بین المللی مسابقات نظام عنوان کرد: شبکه جهانی الکوثر در ماه مبارک رمضان از طریق مسابقه ای ویژه بستر این مهم را در رشته حفظ فراهم کرده و انتظار می رود در آینده نزدیک در رشته قرائت نیز این مهم اعمال شود.

رییس هیئت داوران مسابقات بین المللی قرآن با اشاره به انتخاب برگزیدگان رقابت های برخی از کشورها بنابر ملاحظات سیاسی گفت: خوشبختانه در ایران تنها فن و سطح شرکت کنندگان معیار قضاوت است و هیچگونه ملاحظه خاصی در انتخاب نفرات برگزیده اعمال نمی شود.

وی ادامه داد: اگر چنین نباشد من به عنوان رییس هیئت داوران نمی پذیرم که قضاوت رقابت های ساحت مقدس قرآن را برعهده بگیرم.

عبایی اعتقاد به اعضای هیئت داوران و عدالت محوری آنها را زیربنای قضاوت رقابت های بین المللی قرآن دانست و بیان کرد: کشورهایی همچون مالزی اتاقی جداگانه برای داوران به دور از شرکت کنندگان و آشنایی آنها برای داوران در نظر می گیرند در حالی که ما در ایران به عدالت و تقوای داروان اعتماد و اعتقاد داریم.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف نمره در داوری مسابقات ایران میان دو داور نباید بیش از 10 نمره باشد در غیر این صورت به تجدید نظر نیاز پیدا می کند و این دیگر نقطه تمایز داوری مسابقات جمهوری اسلامی با دیگر کشورها است.

پایان پیام/


 

کد خبر 49493

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha