جریانی با حمایت غرب می کوشد هدایتگری قرآن را زیرسوال ببرد

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تبیان بودن قرآن برای امور مورد نیاز بشر گفت: امروز جریان هایی با حمایت غرب می کوشند که رجوع به قرآن به عنوان کتاب هدایت و سعادت را زیرسوال ببرند.

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه در آیین اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقاقت بین المللی قرآن، مصحف شریف را کتاب هدایت به سمت سعادت معرفی کرد و گفت: کسانی که به چالش های فکری تسلط دارند می دانند که جریان مغرضانه ای با حمایت غرب بروز کرده و می خواهد مسئله رجوع به قرآن به عنوان تنها مرجع سعادت بشری را زیرسوال ببرد.

 

وی با استناد به آیه شریفه " ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم" اظهار کرد: بنابراین آیه شریفه، قرآن کتابی است که بشریت را به اقوم ترین راه ها هدایت می کند و این سبل از هر گونه آسیب به دور است و هر که در آن قدم بگذارد به سلامت مسیر سعادت را طی می کند.

 

آیت الله آملی لاریجانی قرآن را کتاب هدایت از ظلمات به نور دانست و تصریح کرد: باید بدانیم هر انسانی در زندگی مسیری را برای رسیدن به غایت و هدفی خاص دنبال می کند هرچند ممکن است در انتخاب مسیر دچار اشتباه و انحراف شود، ولی انتخاب غایت برای نیل به آن، اصلی انکارناپذیر در حیات بشری است.

 

رییس دستگاه قضا ادامه داد: رسیدن به این غایت نیازمند انتخاب مسیری مشخص است تا برنامه زندگی را تعیین کرده و آدمی را برای رسیدن به آن هدایت کند و این حقیقتی است که حتی در زندگی کفار و مشرکان بروز و وجود داشته و آنها نیز مسیری برای سعادت ترسیم کرده اند.

 

وی با استناد به تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) بیان کرد: اگر بخواهیم راه های ترسیم شده در قرآن برای سعادت بشر را طبقه بندی کنیم این روش ها در سه گروه اعتقادات، حسن خلق به عنوان آماده کننده انسان در پذیرش حق و احکام هموار کننده مسیر نیل به حق جای می گیرند.

 

آیت الله آملی لاریجانی با استناد به آیه شریفه 86 سوره مبارکه نحل ابراز کرد: عموم مفسران ذیل این آیه تصریح می کنند که قرآن تبیان لکل شیء است یعنی هر چیزی که بشر به آن نیاز دارد در این کتاب آمده است.

 

وی تاکید کرد: البته عده ای از مفسران بر این باور هستند که قرآن تنها در اموری که مردم به آن نیاز دارند تبیان است و هر چیزی را شامل نمی شود. اما بنابر روایات ائمه معصوم (ع) تبیان بودن قرآن شامل همه چیزی می شود چه آن چیزی که بشر به آن احساس نیاز کند و چه چیزی که نکند.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این مطلب که تبیان بودن قرآن عمومیت دارد و به امور خاص محدود نمی شود، عنوان کرد: حقیقت قرآن دارای مراتبی است که حق در آنها تجلی می یابد و در حقیقت آنچه بر بشر نازل شده به عنوان لفظ در برگیرنده تمامی این حقایق نیست.

 

وی با بیان این مطلب که قرآن لوح محفوظ است، گفت: مصحف شریف حقیقتی والاتر از این کتابت و الفاظ موجود و در دست ما دارد و تنها کسانی که حقیقت آن را درمی یابند می توانند اسرار آن را درک کنند.

 

رییس قوه قضاییه با اشاره به امکان مس قرآن فقط توسط مطهران ادامه داد: بنابراین روایات می توان فهمید که حقیقت وحی دارای مراتبی است که با پذیرش آن می توان تجلی حق را دریافت.

 

وی خاطرنشان کرد: آنچه از آیه شریفه "تبیان لکل شیء" معلوم می شود این است که قرآن به عنوان نسخه جامع بشریت همه چیز را شامل می شود و به امور خاص محدود نمی شود.

 

شایان ذکر است، آیین اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دوشنبه، 13 تیرماه با حضور رییس قوه قضائیه، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری، رییس دیوان عالی کشور و جمعی از شخصیت های کشوری و قرآنی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

پیام پیام/
 

کد خبر 49622

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha