اشتراکات دینی ایران و عراق زمینه ساز مبادلادت بازرگانی دو کشور است

فرماندار قصرشیرین، ‌گفت: اشتراکات قومی، دینی و مذهبی ایران و عراق زمینه ساز مبادلادت بازرگانی و تجاری دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه،‌ حسین پروین، فرماندار قصرشیرین، عصر روز گذشته(21 آذر) در جلسه ای که با حضور مقامات اقلیم کردستان عراق در فرمانداری این شهرستان برگزار شد،‌ گفت: اقدام ارزشمند تردد خودرو و مسافر از مرز پرویزخان قطعا با توجه به اشتراکات قومی و دینی و مذهبی زمینه ساز توسعه و گسترش مبادلات بازرگانی و تجاری این دو کشور می شود.

 

فرهاد تجری، نماینده مردم شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، نیز اظهار داشت: امروز در جهان مرزها از اهمیت زیادی برخوردارند که پرویزخان نیز در بین مرزهای کشورمان در زمینه صادرات کالا به عراق سهم مهمی دارد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اشترکات قومی و مذهبی و زبانی و ارتباط مردم این منطقه با اقلیم کردستان عراق و اعتمادی که بین تجار و پیله وران دو طرف وجود دارد، هر روز شاهد توسعه مرز پرویزخان هستیم و تردد مسافر و خودرو نیز یکی از اقدامات ارزشمند در این مرز است که خواسته به حق مردم منطقه بود که با همت دولت عدالت محور و تلاش ها و پیگیری های استاندار کرمانشاه محقق شد.


سعید احمد محمد، مدیر اداره گرمیان، نیز در این جلسه افزود: قصرشیرین از دیرباز قدمت دیرینه ای در زمینه تجارت و بازرگانی دارد و مردم اقلیم کردستان عراق با مردم استان کرمانشاه و قصرشیرین اشتراکات بسیار زیادی را در زمینه قومی و مذهبی و نسبت فامیلی دارند که جنگ هشت ساله رژیم صدام این اشتراکات را کمرنگ کرد.

 

وی عنوان کرد: مرز پرویزخان برای ما بسیار با اهمیت است و طبق اولویت بندی برای سه مرز پرویزخان ، تیله کوه و پشته اعتبار از سوی اقلیم کردستان اختصاص داده شده تا زیرساخت های لازم در این مرزها برای انجام بهتر مبادلات بازرگانی و تجاری ایجاد شود.

 

مدیر اداره گرمیان، اظهارداشت: خواسته ما این است که در بخش های علمی، پزشکی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی نیز همکاری ها نیز بین دو طرف ایرانی و عراقی گسترش یابد.

 

احمد محمد، بیان کرد: بازگشایی مرز تیله کوه بعد از ایجاد زیرساخت های مرز پرویزخان از اقدامات مهم اقلیم کردستان عراق خواهد بود.

 

مصطفی عظیمی فرماندار سرپل ذهاب، نیز در این جلسه بازگشایی مرز تیله کوه را به عنوان یکی از خواسته های مردم شهرستان سرپل ذهاب دانست و بر گسترش همکاری های دو طرف تاکید کرد.

وی در این جلسه خاطر نشان کرد: تمامی مقدمات و زیر ساخت های لازم در مرز تیله کوه ایجاد شده و فقط منتظر اعلام نظر طرف عراقی در این خصوص هستیم.


پایان پیام/


 

کد خبر 4980

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha