کشف ۲۸۸ شی تاریخی از قاچاقچیان/فرهنگ سازی صیانت از آثار تاریخی ضروری است

خبرگزاری شبستان: مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه در سه عملیات هفته گذشته ۲۸۸ شی تاریخی از قاچاقچیان کشف شده است، خاطرنشان کرد: ارزش ریالی اشیای تاریخی حدود ۳میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در نشست خبری امروز گفت: به خاطر مبادلات زیاد تجاری و فعالیت هایی که در پایتخت انجام می شود متاسفانه در حوزه اقدامات قاچاق هم بیشترین اتفاق رخ می دهد.

 

وی با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی رتبه اول کشف اشیای قاچاق را استان تهران در سطح کشور به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: در هشت ماهه سال جاری 10 عملیات توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران انجام شده است.

 

خسروآبادی با اشاره به اینکه 5250 شی فرهنگی، تاریخی در این مدت از قاچاقچیان کشف شده است، خاطرنشان کرد: طی هفته گذشته نیز در قالب سه عملیاتی که انجام شد 288 شی عتیقه کشف شده است.

وی یادآور شد: از مجموع آثار کشف شده 171 قطعه سکه مربوط به دوره اشکانی، 57 آدمک مربوط به دوره ساسانی و ماقبل میلاد، 24 قطعه طلا مربوط به دوره ساسانی، 3 مهر از دوره هخامنشی در میان اشیای کشف شده دیده می شود.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه 10 شی از مجموعه اشیای کشف شده در هفته گذشته تقلبی است و فاقد اصالت می باشد، اذعان داشت: اشیا بعد از کارشناسی و سیر مراحل قانونی به موزه های آبگینه و رضا عباسی تحویل داده می شود.

وی با بیان اینکه اشیای طلایی کشف شده در هفته گذشته مربوط به دوره ساسانی و اسلامی است، یادآور شد: یک لوح مفرق داریم که تقلبی است و اصالت ندارد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه در قالب یک عملیات زمان دار اشیای تاریخی کشف شده اند، تصریح کرد: همه این اشیاء با معاملات صوری توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی شناسایی و کشف شده اند.

 

خسروآبادی با اشاره به محدودیت فضای موزه های آبگینه و رضا عباسی برای به نمایش گذاشتن همه آثار تاریخی خاطرنشان کرد: اشیای ارزشمند تاریخی در مخزن این موزه ها نگهداری می شود و به صورت دوره ای به نمایش گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه مقابله با قاچاقچیان اضطراری است نه راهبردی، تصریح کرد: باید با فرهنگسازی و آگاه سازی مردم عرصه را برای فروش آثار تاریخی و فرهنگی تنگ کنیم.

 

خسروآبادی از راه اندازی انجمن های حمایت از میراث های فرهنگی با رویکرد آگاه سازی و فرهنگسازی برای حفاظت از میراث فرهنگی و تکمیل قوانین این حوزه خبر داد و افزود: رییس شورای شهر تهران، شهردار تهران، رییس دادگستری استان، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه و رؤسای دانشگاه های تهران (بهشتی و علامه طباطبایی) از جمله اعضای این انجمن هستند که اولین جلسه آن چهارشنبه این هفته در دفتر استاندار برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه امیدواریم با تشکیل این انجمن و حمایت و راهبردهای آن فضای صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی مهیاتر شود، تاکید کرد: فرمانداری های استان تهران نیز انجمن حمایت از میراث های فرهنگی را در شهرستان های تابع خود راه اندازی می کنند.

 

خسروآبادی با اشاره به اهمیت تشکیل انجمن های حمایت از میراث فرهنگی تاکید کرد: این انجمن ها کمک می کند تا مردم نسبت به موضوع میراث فرهنگی و آثار تاریخی حساسیت بیشتری داشته باشند تا میراث فرهنگی ابزاری برای سودجویی برخی نباشد.

وی با اشاره به ضعف قانون در حوزه میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در عین آنکه مجموعه داری در کشور قانونی است و موزه های شخصی در برنامه توسعه مورد توجه قرار گرفته اند اما برخی از اتفاقات در بخش میراث فرهنگی نهادینه نشده و قانون مشخص و مدونی ندارد.

 

خسروآبادی با ذکر مثالی در این خصوص ادامه داد: بسیاری از مجموعه داران که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند در برهه ای به این نتیجه می رسند که در یک حوزه مشخص کار کنند و مجموعه های خود را اختصاصی تر نمایند.

 

وی ادامه داد: در این راستا مجموعه داران گاهی برخی از اشیای موزه خود را واگذار می کنند و آثار جدیدی را در حوزه ای خاص خریداری می کنند که این موضوع برای اشیای هنری و زیباشناسی مشکلی ایجاد نمی کند و نقل و انتقال اینگونه آثار مانعی ندارد اما وقتی اشیای تاریخی مطرح می شود، حساسیت بالا می رود و تشخیص اینکه این اشیا از گذشته در اختیار مجموعه دار بوده است یا در زمان نزدیک خریداری شده است بسیار سخت خواهد بود.

خسروآبادی با بیان اینکه پیش بینی بودجه ای برای خرید اشیا و آثار فرهنگی و تاریخی نداریم، تصریح کرد: از لحاظ ابزار اجرایی دچار مشکل هستیم چرا که اگر ابزار در اختیار داشته باشیم و بتوانیم اشیای تاریخی را تملک کنیم از نظر منافع ملی بسیار ارزشمند خواهد بود و به حفظ و صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی کشور کمک بسیاری می شود.

 

وی با بیان اینکه اگر شرایطی فراهم نکنیم که ضربه حداکثری به قاچاقچیان وارد نشود زمینه فعالیت در این حوزه افزایش می یابد، تصریح کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم تا ریسک هزینه قاچاق اشیای تاریخی و فرهنگی را بالا ببریم که این عامل باعث کاهش میزان قاچاق این آثار در کشور می شود.

 

خسروآبادی با بیان اینکه افزایش رکود اقتصادی با افزایش قاچاق اشیای تاریخی نسبت مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: هرچه میزان قانونمندی در کشور بیشتر شود قاچاق اشیای تاریخی کمتر خواهد شد و همچنین هماهنگی بین دستگاه ها و آگاهی مردم در این حوزه و افزایش عرق ملی به کاهش قاچاق آثار تاریخی کمک می کند.

 

وی تاکید کرد: برخورد با قاچاقچیان آثار تاریخی شرط لازم است و آگاهی مردم و هماهنگی دستگاه ها در نحوه برخورد با قاچاقچیان شرط کافی است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به وضعیت کشورهای عراق و سوریه خاطرنشان کرد: امکان نقل و انتقال اشیای تاریخی و فرهنگی به ویژه از عراق به داخل کشور وجود دارد اما آمار دقیقی در این زمینه نداریم.

 

 

کد خبر 503008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha