رابطه موانع ازدواج با سربازی و ارتباط های افراطی میان دختران و پسران

خبرگزاری شبستان: موانع زیادی در جامعه امروزی بر سر ازدواج این پیمان مقدس وجود دارد که دلیل، توجیه یا بهانه ای می شود تا سن ازدواج افزایش یابد و جوانان به سمت ازدواج سوق پیدا نکنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، ازدواج  یک پیمان مقدس است  که در دین مبین اسلام توصیه موکد و فراوانی به این امر شده است و در قرآن از ازدواج به آرامش دهنده زن و شوهر یاد شده است.

موانع زیادی در جامعه امروزی بر سر راه این پیمان مقدس به وجود امده است که دلیل، توجیه یا بهانه ای می شود تا سن ازدواج افزایش یابد و جوانان به سمت ازدواج سوق پیدا نکنند البته ناگفته نماند هر انسانی در غایت خود تمایل به تشکیل خانواده دارد.در این ارتباط با صاحب نظران به گفت وگو نشسته ایم تا برخی از موانع ها ازدواج را بیابیم که در زیر می خوانید:

 

عدم اشتغال جوانان، گراني مسكن، بالا رفتن سليقه دختران از موانع ازدواج

مجید ابهری، آسیب شناس و بنیان گذار علوم رفتاری در گفت و گو با خبرنگار شبستان معتقد است: اصلی ترین علت رفتاری کاهش آمار ازدواج و پررنگ شدن مسوولیت ناپذیری است.70 درصد از جوانان به دلیل ترس از جدا شدن از دوران تجرد به سمت ازدواج نمی روند.به دلیل اینکه مسوولیت پذیر نیستند فشار های زندگی را نیز نمی توانند تحمل کنند.خانواده ها نیز به فرزندان مسوولیت پذیری و مهارت های زندگی را یاد نداده اند  که اگر با مشکلی رو به رو شدند آن را حل کنند.

 

وي با بيان اينكه فاصله بين رسيدن به بلوغ تا ازدواج جوانان در سه دهه اخير 5 تا 15 سال بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر فاصله بين سن بلوغ و ازدواج جوانان 15 تا 30 سال است.

 این استاد دانشگاه با اشاره به علل محیطی موانع ازدواج گفت:بیکاری و مشکلات اقتصادی از علل محیطی است.اکنون به طور متوسط برگزاری یک مراسم عروسی 50 میلیون تومان هزینه دارد یک جوان از کجا می تواند این هزینه های سنگین را تامین کند.

 

ابهری بیان کرد: عدم اشتغال جوانان، گراني مسكن، بالا رفتن سليقه دختران و كسب تحصيلات دانشگاهي از جمله دلايل تأخير ازدواج جوانان است.علل های رفتاری و محیطی مانع از ازدواج می شوند و منجر می شود تا آمار ازدواج جوانان کاهش یابد.متاسفانه نفوذ شبکه های ماهواره ای وگسترش شلختگی جامعه با وجود سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف که راه را برای ارتباط راحت تر باز کرده است باعث افزایش آمار ازدواج های غیر رسمی شده است.

 

وی بیان کرد:ارتباط هایی که  جنس مخالف با یکدیگر برقرار می کنند باعث شده تا جوانان احساس نیاز نکنند ، یک نیاز عاطفی و جنسی ما داریم که جوانان با برقرای ارتباط ها دیگر این نیاز های را احساس نمی کنند و به دنبال ازدواج که  هزینه و مسوولیت دارد نروند.طبق تحقیقی که انجام داده ایم 80 درصد از روابط در فضای مجازی به روابط جنسی ختم می شوند البته روابط جنسی را می توان ارتباط با جنس مخالف و ارتباط جنسی نام برد.این مسئله یکی از حساس ترین مسایل اخلاقی کشور است.

 

 

ازدواج فرزندان برای خانواده ها دیگر اولویت دار نیست

همچنین؛ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ،عضو کمسیون اجتماعی مجلس نیز در خصوص اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان می گوید:این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما به دلیل مشکل اعتبار عملا به اجرا در نیامد.

 

وی  با بیان اینکه وظیفه مجلس فقط تصویب قانون است بیان کرد: آقای نوبخت  به عنوان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مسئول پاسخگویی اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان است.

 

وی با اشاره به وام ازدواج جوانان تصریح کرد: وام ازدواج جوانان نیز بخشی از تسهیلات فعلی بانک ها است که باید جزء بسته های سیاستی باشد که هر سال بانک مرکزی آن را ابلاغ می کند. امروزه با وجود اینکه آمار ازدواج کاهش یافته است ولی میزان تسهیلات دهی بانک ها کمتر شده است، معنایش این است که اگر ما با همان نرخ سابق تسهیلات دهی داشتیم اکنون هیچ جوان ازدواج کرده بدون وام وجود نداشت اما بانک ها متاسفانه در این زمینه کم کاری کردند.

 

قاضی زاده افزود: قانون تسهیل ازدواج جوانان هم مانند قانون حمایت از معلولان و قانون جامع ایثارگران است وقتی تامین منابع نشوند متروک می ماند ،اجرای همه این قوانین نیازمند اعتبار لازم است.یکی ازمهمترین عواملی که باعث تاخیر و سپس توقف درپرداخت وام ازدواج شده این بود که دولت دهم تصمیم گرفت برای حساب های پس انداز کارکرد بگذارد. در این شرایط مدیریت منابع ازبانک ها گرفته شد و این برای بانکها به صرفه نبود که روی قرض الحسنه ها سرمایه گذاری کنند، زیرا بانکها ترجیح می دادند حساب های کوتاه مدت کم بهره داشته باشند.

 

وی با اشاره به کاهش ازدواج افزود: یکی از اولویت‌های خانواده‌ها باید پرداختن به ازدواج فرزندان باشد، ولی این اولویت با گذشت زمان کمرنگ شده است. همچنین حل مشکل ازدواج جوانان نیاز به کار آسیب‌شناسی عمیق دارد.مشکل امروز جوانان به ویژه جوانان فارغ التحصیل از دانشگاه و تحصیل کرده اشتغال است و دولت باید گام نخست را برای حل این مشکل بردارد.

نبود انعطاف در سربازی و تحصیلات از موانع ازدواج

حجت الاسلام علی کریمی  مشاوره امور خانواده  نیز به  به خبرنگار شبستان می گوید: موانع ازدواج اقتصادی، فرهنگی و قانونی است.اکنون سیستم تحصیل و سربازی نسبت به ازدواج انعطاف ندارد، اگر افردی در  سربازی دانشگاه قبول شود به وی مرخصی می دهند، اما کسی که در سربازی ازدواج کند تسهیلات به اندازه مطلوب داده نمی شود.

 

این مشاور خانواده با بیان اینکه سربازی در کشور یعنی سرباری  تصریح کرد: فرد سرباز دوسال سربار خانواده اش است و پولی برای اداره خود ندارد لذا کسی هم  به او دختر نمی دهد.

 وی بیان کرد: تحصیل سنتی کشور ما تحصیل حوزویی است، فردی که در حوزه تحصیل می کند هم شغل و آینده اش مشخص است. یعنی هم پول دارد به اندازه مختصری شهریه دریافت می کند و هم شغل دارد.

 حجت الاسلام کریمی  ادامه داد:کسی که در دانشگاه  اکنون تحصیل می کند اگرآینده شغلیش مشخص باشد در آمدی ندارد و باید خرجی از خانواده اش دریافت کند مگر اینکه خودش کار کند.سیستم تحصیلی باید به گونه ای باشد که اگر کسی ازدواج کرد یک فرقی با فرد مجرد داشته باشد و بتواند زندگیش را در حال تحصیل اداره کند.

 

کریمی خاطر نشان کرد: سیستم تحصیل و سربازی و وارد بازار کار شدن کشور ما غربی است، از غرب آمده است و در کشور ما نهادینه شده است.سیستم قدیمی ما، سیستم مکتبی و طلبه گی بوده است و به راحتی وارد بازار کار می شوند.اکنون فرد باید 12 سال در مدرسه درس بخواند، 4 سال در دانشگاه ، 2 سال سربازی و پس از آن به دنبال شغل باشد، این سیستم با فرهنگ و اعتقادات کشور مطابقت ندارد.

 

وی افزود: فرد تا سن 20 و چند سالگی نمی تواند استقلال مالی داشته باشد و  خود را اداره کند بنابراین به ازدواج فکر نمی کنند و بنابراین ازدواج را به تاخیر می اندازد. واردات از فرهنگ غرب شاید در ظاهر مشکلی نداشته باشد اما عملا با  اعتقادات دینی و فرهنگی کشور ما مطابقت ندارد.

 

وی تصریح کرد: ما انتظار داریم، جامعه، رسانه و خانواده  به جوانان مهارت زندگی را آموزش دهند، در گذشته ازدواج ها چون زود انجام می شد، مادر به دختر مهارت های زندگی را با مداومت و پیگیری آموزش می داد تا برای ازدواج آماده باشد.اکنون اگر جامعه آموزش دهد همانند پدر و مادر دلسوز و پیگیر نیست پدر و مادر اکنون از دوره آموزش خارج شده اند چون احساس نمی کنند که فرزندانشان در سن ازدواج هستند.

کمرنگ شدن شیرینی ازدواج با  ارتباط های افراطی پسران و دختران

جعفر بای نیز با اشاره به فروپاشی هرم قدرت در خانواده گفت: کارکردها در نهاد خانواده تنزل پیدا کرده است.نقش اعضای خانواده ضعیف و متفاوت شده است و تجمل‌ گرایی، مدپرستی و لوکس‌گرایی زندگی ها را پرهزینه کرده است.

این جامعه شناس با بیان اینکه مدل زندگی ها از خانواده گسترده به هسته ای تبدیل شده است، بیان کرد: زن سالاری به تبع آن فرزندسالاری هرم قدرت خانواده را دچار فروپاشی کرده است و کارکردهای ازدواج تنزل پیدا کرده و کارکرد جنسی از بین رفته است.

 بای بیان کرد: انسان در فلسفه زندگی میل به جاودانگی و ادامه حیات دارد به این دلیل تشکیل خانواده می دهد و فرزندآوری می کند اما عناصر مزاحم تربیتی در این امر دخالت و تخریب می کنند و نمی گذارد فرزندآوری ادامه انسان در جهان هستی باشد.انگیزه ازدواج و آرمان های غایی کمرنگ شده و خانواده ها نتوانسته اند به خاطر فرزندسالاری جوانان مسئولیت پذیر با آستانه تحمل بالا تربیت کنند.

 

وی ادامه داد: فرزندان با کوچک ترین فشارها از مسئولیت هایشان شانه خالی می کنند و زیر بار نمی روند. حمایت های افراطی خانواده ها از فرزندان نه تنها بچه های قدرتمند تربیت نمی کند بلکه این باور را تلقین کرده که آنان نمی توانند از عهده زندگی برآیند.

 

این جامعه شناس تصریح کرد: مدل تربیتی مادر و پدر با هم متفاوت است و درباره تربیت فرزندان اتفاق نظر ندارند، این مسئله موجب سوءاستفاده فرزندان در خانواده شده است.امروزه جوانان نمی خواهند لذت زندگی راحت تجرد را به سختی و گرفتاری های احتمالی پس از ازدواج تبدیل کنند.

 

وی بیان کرد: شیرینی ازدواج توام با سختی شده است و ارتباط های افراطی پسران و دختران و آزادی بی حد و حصر این رابطه ها رمزآلودگی بین زن و شوهر را ضعیف کرده و شیرینی زندگی کاهش یافته است. متاسفانه در دوران تجرد برای جوانان ارتباط افراطی با جنس مخالف آنقدر زیاد شده که شیرینی ازدواج از بین رفته است.باید عطش و شیرینی زندگی برای جوانان وجود داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: خانواده ها مینیاتور جامعه هستند، اگر جامعه ای را می خواهیم باید از خانواده ها شروع نماییم چرا که خانواده سنگ بنای جامعه است بنابراین باید مورد توجه قرار گیرد و به کارکردهای ارزشمند خود بازگردد.

 

کد خبر 504278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha