زیبا کلام: تابو آمریکا ستیزی شکسته شد/ خضریان: عده ای سعی بر القای «ما نمی توانیم» در کشور دارند

خبرگزاری شبستان: مناظره سیاسی با عنوان « ایران پسا برجام» با حضور زیبا کلام، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و علی خضریان، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، زیبا کلام از شکسته شدن تابوی آمریکا ستزی و خضزیان از القای برخی کلمات صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد،  مناظره سیاسی با حضور صادق زیبا کلام، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و علی خضریان، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل شب گذشته(8 آذر) به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد در سالن دکتر شاهی دانشگاه یزد برگزار شد.

در این مناظره که ۲ نفر به اظهارات خود پرداختند در ابتدای آن صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران با اشاره به استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی و سابقه آن در جمهوری اسلامی گفت: سابقه آمریکا ستیزی در کشورمان از بعد از انقلاب شروع شده که این را عده ای بعد از انقلاب آن را بدل به گفتمان غالب در کشور کردند.

وی افزود: توافق هسته ای و برجام نقطه عطف مثبتی در کشورمان بود به نحوی که در جهت گیری ها به نحوی تعادل پیدا شد.

علی خضریان، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل نیز در ابتدای صحبت های خود گفت: هرچند برخی بیان می کنند که برجام نقطه عطفی در کشورمان بود اما ما معتقدیم که هرچند نقطه عطف بود اما این نقطه عطف بسیار منفی بود که با گذشت زمان و تاریخ نویسی تاریخ نویسان نقاط منفی آن را خواهیم شناخت.

وی افزود: در کشور ۲ جریان فکری ما می توانیم و ما نمی توانیم شکل گرفته است که عده ای بیان می کنند که ما هرگز بدون آمریکا نمی توانیم و سعی دارند تا القای عدم خود باوری را در کشور داشته باشند و از این طریق به اهداف خود یعنی قرار گرفتن در بغل آمریکا را بدست آورند.

عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: ما باید بعد از برجام ببنیم که عده ای بهانه کار نکردن خود را تحریم ها می دانستند بعد از آن بهانه کار نکردن خود را چه می دانند.

خضریان بیان کرد: ما پیش از این رابطه با آمریکا را به خوبی تجربه کرده ایم که بسیار هم تلخ بوده زیرا دولت مصدق این رابطه را داشت اما نتیجه نامطلوبی را برای ما داشت اما باید بدانیم که امریکا به رابطه کار ندارند بلکه می خواهند منافع خود را بدست آورند و در صورت عدم دستیابی به منافع خود حتما شما را از سر راه بر می دارند.

زیبا کلام، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در بخش دوم صحبت های خود بیان کرد: برخی از افراد مواضعی را به ما نسبت می دهند که اگر اگر توافق صورت بگیرد اقتصاد خوب می شود اما حرف ما این نبوده است.

وی افزود: برخی نیز مواضع ما را به گونه ای مطرح کردند که بعد از برجام ما باید در بغل آمریکا قرار بگیریم اما ما هیچ کدام از آنها را قبول نداریم.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اقتصاد جمهوری اسلامی گفت: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران اقتصادی ناکارآمد و فاسد است زیرا دولتی است و از گذشته این امر بوده و تا به امروز نیز آن ادامه دارد و تنها دستاورد ان نیز پرونده های فساد است.

وی افزود: تا زمانی که اقتصاد ما دولتی باشد و بماند این قافله تا به حشر ننگ است.

زیبا کلام بیان کرد: اقتصاد دولتی که در جمهوری اسلامی ایران است ما هیچگاه این چنین اقتصادی را موفق نخواهیم دید و کسی نگفته است که اگر توافق هسته ای صورت گیرد اقتصاد ما شکوفا خواهد شد و تولیدات ایران راهی بازارهای ایران می شود.

خضریان نیز در ادامه صحبت های خود گفت: تمامی حرف هایی که دوستان می زنند بدین معنا است که بدون آمریکا هیچ کاری نمی توان کرد و باید در بغل آمریکا قرار بگیریم.

وی افزود: حرف ما هم این است که اقتصاد دولتی درست نیست اما چرا برخی از آقایان اجازه چنین کاری را نمی دهند و سعی بر دولتی بودن آنها دارند.

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: در زمان دولت های اصلاحات با برخی از کارها از جمله حمایت از فسادها سبک زندگی امروز نیز تغییر پیدا کرده است و اگر امروز نمی توانیم در مورد حجاب و برخی موارد آن تصمیم قاطعی بگیریم به دلیل این رویکرد آقایان اصلاحات بوده است.

خضریان گفت: جریان ما نمی توانیم که زیباکلام نمایندگی آن را دارد تفکری دارد که ما به بغل آمریکا برویم به نحوی که این جوانان نمی تواند اقتصاد خود را درست کنند و باید در بغل آمریکا آن را حل کنیم.

خضریان گفت: جریان ما نمی توانیم سعی دارند در تمامی منازعات بیان کنند که در تمامی مشکلات شماها مقصر هستید.

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بیان کرد: تفکر ما نمی توانیم فقط در برابر آمریکا نیست که کوتاه بیاید بلکه در برابر بسیاری از مسائل کوتاه آمده است و با این منطق کوههای شمال غرب و بخشی از سیستان را نیز باید بدهیم و اگر این تفکر ادامه پیدا کند چیزی از ایران باقی نمی ماند.

زیباکلام همچنین در ادامه این مراسم در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: برای توجیه کردن آمریکا ستیزی این حرفها را می زنند و سوال این است که این امریکا ستیزی و این گفتمان آیا جز اهداف انقلاب بوده است یا نه؟ و اگر آمریکا ستیزی را از آقایان بگیریم چیزی دیگر ندارند.

وی افزود: دو نوع تفکر وجود دارد که می خواهند ما را در انها قرار دهند که عده ای بیان می کنند که ما یا باید آمریکا ستیز باشیم یا نوکر آمریکا! اما ما هیچ کدام را قبول نداریم.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: آیا 200 کشور در جهان همگی نوکر آمریکا هستند؟!

خضریان، عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در پایان گفت: ما در بسیاری از مواضع نادرست عمل کردیم که نتیجه برجام نیز افتادن پیش پای امیر کویت بود و اگر ادامه پیدا کند بسیاری از کشور از کوه های شمال غرب را نیز از دست خواهیم داد.

وی افزود: کشتار سه دانشجو، اتفاقات آذر  و مرداد 32 نقاط بارز در اهمیت استکبار ستیزی و به خصوص آمریکا ستیزی است و هرگز نباید پشمان خود را روی آنها بست.

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بیان کرد: امام بیش از 100 لقب را به آمریکا داد که خشم قرآن و خصم قرآن را از جمله این القاب می داند و این دروغ است که امام در رابطه با آمریکا صحبتی نکرد.

وی افزود: اگر طرف مقابل شما فرض بر استعمار داشته باشد چه مفهومی پیدا می کند؟

خضریان خاطرنشان کرد: شما کار را جایی برده اید که حتی باید به پای جیش العدل و گروه تروریستی هم بیافتیم و اقتدار نباید باشد و برخورد صحیح نباید داشت.

لازم به ذکر است این مراسم به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد برگزار شد که در پایان آن نیز هدایایی به رسم یادبود به ۲ طرف مناظره کننده اهدا شد.

کد خبر 504541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha