افت ۴۳ درصدی عملکرد سوادآموزی در قزوین

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با وجود اقدامات انجام شده در عرصه سوادآموزی، از پیشرفت کمی استان در این حوزه رضایت ندارم به طوری که ۴۳ درصد افت عملکرد کمی نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، علی باقرزاده پیش از ظهر امروز (9 آذر) در جلسه هم اندیشی برنامه های حوزه سواد آموزی که در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: سواد آموزی در واقع ابزاری برای نجات ملت ها است و در ادبیات همه کشورها به آن تاکید شده است.

وی افزود: رفتار پیامبر اکرم (ص) در خصوص آزاد کردن اسرای جنگ بدر در ازاء باسواد کردن 10 نفر از مسلمانان نشان دهنده اهمیت سواد است و در شعار یونسکو در سال جاری نیز آمده بود که سواد نه تنها زندگی انسان ها را بهبود می بخشد بلکه موجب نجات آنها می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور خاطر نشان کرد: اینها موضوعاتی نیست که برای تببین و یا به نفع اهداف سازمان مصادره به مطلوب کنیم بلکه نگاهی است که دین مبین اسلام و آموزه های قرآنی و اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی نسبت به تعالی انسان ها دارد.

وی افزود: با وجود اقدامات انجام شده در عرصه سوادآموزی از پیشرفت کمی استان در این حوزه رضایت ندارم به طوری که استان قزوین در رده های آخر قرار دارد  و 43 درصد افت عملکرد کمی نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته داشته است از این رو لازم است بررسی در این خصوص صورت گیرد.

باقر زاده تصریح کرد: اهداف سالانه با مشورت هر استان تعریف و طی فرایندی خاص انجام می شود در حال حاضر 22 میلیون فارغ التحصیل پنجم سال‌های گذشته داریم و برای هر شهروند زیر 50 سال فایلی جداگانه در ارتباط با آموزش فرد ایجاد شده است و از 14 پایگاه رسمی کشور این مسائل را رصد می کنیم و شناخت نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت مهارت اولیه سواد و رابطه آن با کسب مهارت های دیگر عنوان کرد: امروزه برخی عناصر مخل سلامتی انسان به شدت در حال افزایش است به طور مثال بنیاد پیشگیری از سرطان اعلام کرده که سالانه 90 هزار نفر در کشور مبتلا به سرطان می شوند که در برخی موارد منجر به فوت می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: نکته قابل تامل آن است که فقط 5 درصد ریشه ابتلا به سرطان مربوط به مسائل ژنتیکی است و 95 درصد آن با شیوه زندگی و الگوی تغذیه افراد بستگی دارد که قابل کنترل است و با کسب مهارت های لازم در این زمینه می توان اقدامات موثری انجام داد.

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی سخن از آموزش به میان می آید اغلب ذهن ها به سراغ تحصیلات دانشگاهی می رود در حالی که منظور آموزش همگانی عمومی و ابتدایی است که به دلیل اهمیت آموزش در دوران کودکی، مقطع ابتدایی اجباری است سواد آموزی نیز از جنس آموزش ابتدایی است که به دلیل برخی مشکلات و شرایط زندگی افراد با تاخیر انجام می شود.

باقر زاده عنوان کرد: به دلیل اهمیت مسئله سواد و آموزش، در حال حاضر برخی از مدارس با وجود یک دانش آموز و با هزینه ای بالغ بر 20 میلیون  فعالیت می کنند.

وی در پایان با اشاره به رابطه مستقیم بین سواد والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گفت: والدینی که فاقد مهارت های لازم باشند نمی توانند در زمینه تربیتی نیز موثر باشند از این رو رویکرد سواد آموزی تشویق محور است تا بتواند زمینه جذب افراد برای سواد آموزی فراهم سازد.

 

 

 

 

کد خبر 504617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha