ظرفیت سازی ۶۰ کارشناس فنی در زمینه مدیریت آب برای احیای دریاچه ارومیه

خبرگزاری شبستان: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از برگزاری کارگاه دو روزه مدیریت آب در مزرعه و خاک ورزی حفاظتی برای حدود ۶۰ نفر از کارشناسان فنی شرکت های مجری همکار و سازمان جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی در شهرستان تبریز خبرداد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از برگزاری کارگاه دو روزه مدیریت آب در مزرعه و خاک ورزی حفاظتی برای حدود 60 نفر از کارشناسان فنی شرکت های مجری همکار و سازمان جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی در شهرستان تبریز خبر داد.

محسن سلیمانی روزبهانی با اشاره به هدف اصلی پروژه مبنی بر استقرار شیوه های کشاورزی پایدار بر کاهش مصرف آب و نهاده های شیمیایی در پروژه "همکاری در احیاء دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی" و نقش مؤثر کارشناسان شرکت های محلی همکار در ثبت میزان اثر بخشی تکنیک های بکار گرفته شده در سطح مزرعه تاکید کرد.


وی افزود: در این راستا کارگاه مدیریت آب در مزرعه و خاک ورزی حفاظتی برای حدود 60 نفر از کارشناسان فنی شرکت های مجری همکار و سازمان جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی در تاریخ 4و 5 آذر در مجتمع شهید کسایی تبریز برگزار شد.


سلیمانی تصریح کرد: با شروع فاز دوم پروژه " همکاری در احیاء دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی" از اول تیر ماه سال جاری و در راستای اجرایی کردن گام های پروژه، ظرفیت سازی و توانمند سازی شرکت های همکار در ثبت میزان آب صرفه جویی شده در سطح مزارع به عنوان بخشی مهم از این روند به شمار می رود.


سلیمانی یاد آور شد: کارگاه دو روزه «مدیریت آب در مزرعه و خاک ورزی حفاظتی» با همکاری مراکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان های آذربایجان شرقی و غربی و مؤسسه فنی مهندسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی را در شهرستان تبریز به منظور ارتقای ظرفیت کارشناسان شرکت های مجری در توسعه تکنیک های کشاورزی پایدار و ثبت کمی میزان مصرف آب در مزرعه برگزار شد.


گفتنی است، در این دوره، جمعی از کارشناسان آب و زراعت شرکتهای فنی و مهندسی محلی همکار طرح، کارشناسان مرتبط جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و غربی و طرح حفاظت از تالاب های ایران حضور داشتند.


کارشناسان شرکت کننده در طول این دوره، مهارتهای ثبت کمی میزان مصرف آب در مزرعه در طول دوره زراعی را آموزش دیده و در طول کارگاه به تبادل تجربیات و اطلاعات پرداختند.


در خبر دیگری از محیط زیست می خوانیم؛ تهیه کننده برنامه تلویزیونی هوای تازه با اشاره به پخش 23 قسمت از این برنامه تلویزیونی از شبکه افق گفت: این برنامه با محوریت ارتقای سطح فرهنگی زیست محیطی عموم مردم تهیه شده و به معرفی افراد، گروه ها، سمن ها و جوامع محلی که اقدامات زیست محیطی انجام می دهند؛ می پردازد.


علی اکبر وفایی زاده با بیان اینکه گروه های ساکت و بی ادعا وجود دارند که اقداماتی به منظور حفاظت از محیط زیست انجام می دهند، بدون آنکه رسانه ای سراغ آنها بروند، افزود: انعکاس برخی از اخبار زیست محیطی از جمله وضعیت دریاچه ارومیه، آشوراده در اذهان مردم، محیط زیست به عنوان یک موضوع همیشه تنش زا مطرح می شود این در حالی است که برخی از افراد و گروه ها و جوامع محلی بدون توقع کار های محیط زیستی می کنند  که در این برنامه بیشتر به معرفی جوامع محلی و اقدامات زیست محیطی آنها پرداخته می شود.


وفایی زاده با اشاره به اینکه شناسایی برخی از این افراد با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است، گفت: در برنامه تلویزیونی هوای تازه مسائل عمده محیط زیستی از جمله آلودگی هوا، کار های پژوهشی، تحقیقاتی، شخصیت های دانشگاهی که حرکت امید بخشی در جهت حفاظت از محیط زیست انجام دادند به عنوان سوژه معرفی می شوند.


وی تصریح کرد: این برنامه پنج شنبه هر هفته از شبکه افق ساعت 8 شب و تکرار آن در ساعت های 8:30 و 13:30 بعد ازظهر روز های جمعه  از شبکه افق و پنجشنبه های ساعت 22:40 از شبکه جام جم پخش می شود.


تهیه کننده برنامه تلویزیونی هوای تازه خاطر نشان کرد: این برنامه تلویزیونی به مدت یک ساعت با پخش مستند 20 دقیقه ای در مورد سوژه ها، معرفی مسائل محیط زیست داخلی و جهانی، طرح های محیط زیستی، معرفی تشکل های مهم جهانی، بخش دوریختنی ها، بخش ویژه با نمایش فیلم کمدی، فیلم های جذاب بصری، بخش خبر و تحلیل خبر و پخش فیلم های زیست محیطی که از سوی مردم ارسال شده است ؛ پخش می شود.
 

کد خبر 504743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha