گزارشی از معضل زمین خواری در روستای بیداخوید

خبرگزاری شبستان: روستای بیداخوید یکی از روستاهای استان یزد است که با داشتن آب و هوایی کوهستانی با مشکل زمین خواران دست و پنجه نرم می کند.

خبرگزاری شبستان - یزد:

روستای بیداخوید واقع در ۵۲کیلومتری شهرستان تفت که بیش از۶۰۰۰هکتار وسعت دارد.

 این روستا جز سرد ترین روستا های استان یزد است که طول این روستا از گردنه آن ۱۰کیلومتر است که در فصول مختلف دارای اماکن دیدنی وگردشگری است.

این شرایط خوش آب و هوایی اما در وضعیت آب این روستا به ویژه در سال‌های خشکسالی تاثیر چندانی نداشته چرا که اهالی روستا حتی برای تامین آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه هستند و بسیاری از مزارع و باغ‌های این روستا در اثر خشکسالی از بین رفته است

این روستا را می توان یکی از نگین شهری در استان یزد نامید زیرا چشم انداز بسیار زیبایی را به خود اختصاص داده است ولی برخی از مشکلات مردم این روستا را دچار مشکل کرده است.

کمبود آب آشامیدنی و حتی آب به منظور آبیاری درختان مهمترین مشکل این روستا است زیرا بسیاری از کشت و کار مردم بر اثر خشکسالی از بین رفته است.

درختان بزرگ گردو و بادام که بر اثر خشکسالی از بین رفته است دل مردم و کهنسالان این روستا را رنجانده است و زحمت سالانه آنها را بر باد داده است.

در این راستا باز هم با توجه به آب و هوای خنک و کوهستانی این روستا گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است که مشکلات همراه با آن را با خود داشته است.

برخی از اهالی روستا از جمله آقای احمدی از اهالی این روستا در خصوص این حضور گردشگران ابراز نگرانی می کنند وبیان می کنند که حضور برخی از افراد با نفوذ در استان و اشغال اراضی یکی از مهمترین مشکلات ما در روستا است که نمونه های آن را به خوبی می توان نام برد.

احمدی بیان کرد که برخی از این زمین ها که مربوط به پدران اهالی روستا است به ثبت ملی رسیده است و دولت از آنها گرفته است ولی متاسفانه برخی از افراد آنقدر نفوذ دارند که بدون هیچگونه مشکلی دخل و تصرف کرده و روز به روز به آن نیز وسعت می دهند.

محمدرضا میرعلی، دهیاری روستا بیداخوید در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد نیز با اشاره به ظرفیت های روستا گفت: با توجه به اینکه این روستا دارای آب و هوای کوهستانی است می توان به خوبی از ظرفیت های آن استفاده کرد.

وی افزود: اما برخی از مشکلات از جمله کمبود آب و خشکسالی زندگی مردم را با مشکل همراه کرده است و بسیاری از جوانان نیز از این روستا به شهر مهاجرت کرده اند.

وی با اشاره به مشکلات در این راستا بیان کرد: هرچند مهاجرت زیاد در روستا رخ داده است اما در روزهای تعطیل مردم این روستا به منظور تفریح نیز به روستای خود باز می گردند.

دهیار روستای بیداخوید خاطرنشان کرد: در کنار مردم روستا برخی از مهاجران نیز در این روستا حضور پیدا می کنند که مشکلات متعدد بسیاری مهمی را بوجود آورده اند.

وی افزود: پدیده زمین خواری مهمترین مشکل این روستا است و با وجود پیگیری های دهیاری و سازمان منابع طبیعی تفت اما همچنان این روند ادامه دارد.

میرعلی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان استانی از حضور افراد با نفوذ در این مناطق جلوگیری کنند و بتوان این پدیده شوم زمین خواری جلوگیری کرد.

گزارش: سید ضیا میررحیمی

کد خبر 509355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha