داعش نسخه تقلبی استکبار برای دلزدگی مردم از تمدن اسلامی است

خبرگزاری شبستان: این جریان در مقابل شکل گیری تمدن نوین اسلامی ایستادگی وسیع به خرج می دهد و با نشان دادن و ارائه نسخه های تقلبی از اسلام ناب، قصد ایجاد دلزدگی و پیشمانی انسان هایِ متمایل به سوی اسلام حقیقی را از این مسیر دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان فر، رئیس کارگروه رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص چیستی و ماهیت تمدن نوین اسلامی اظهار کرد: تمدن اسلامی در واقع مجموعه مباحثی است که امروز بشر در ابعاد مختلف به آنها نیاز دارد.

 

وی در ادامه توضیح داد: تمدن نوین اسلامی به عنوان یک راهکار برای انسان ها در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بین المللی و … قابل طرح است که می تواند در همه ابعاد ورود پیدا کند و پاسخگوی همه مسائل بشر باشد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین، معتقدیم دین اسلام جامعِ تمام مباحثی است که امروز بشر به آن نیاز دارد و می تواند بهترین برنامه ها را در مقابل انسان با توجه به نیازهای او به صورت عمیق و گسترده ارائه کند.

 

وی مهم ترین شاخصه تمدن اسلامی را توجه به ابعاد مختلفی دانست که انسان به آن نیازمند است و تصریح کرد: امروز تئوری های مختلفی در مقابل بشر قرار دارد که هر یک توانسته روش ها و مدل هایی را برای پاسخ به نیازهای انسان ارائه کند اما در مقابل عموم این نظریات و ایده ها، ما یک سرخوردگی و اظهار پشیمانی را در پذیرش انسان ها نسبت به این تئوری ها و روش هایی که در اساس آنها ایجاد شده است، مشاهده می کنیم؛ در واقع انسان ها در پی آن بودند که مدل جامعی برای زندگی داشته باشند.

 

حجت الاسلام پژمان فر با تاکید بر این که اسلام به عنوان همان مدل جامع و کامل به همه مسائل بشر پرداخته است، تصریح کرد: تمدن نوین اسلام مدلی است که در زندگی همراه با بالا رفتن سطح آسایش بشر، آرامش نیز ایجاد کرده و نشاط انسان را نیز همزمان مورد توجه قرار می دهد.

 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در این مدل، جدا از توجه به ابعاد و نیازهای جسمانی، به روح و نیازهای روحی و متعلقاتی که باید به آن ها داشته باشد، توجه شده و راهکارهایی برای این موضوع ارائه شده است. بنابراین، اسلام این توانمندی را نشان داده به همین دلیل موج گرایش به این دین هر روز توسعه و گسترش پیدا می کند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که چه موانعی در مسیر سیر تکوین تمدن نوین اسلامی قرار دارد، بیان کرد: مانع حقیقی به هیچ وجه و هرگز در مقابل این جریان وجود ندارد به دلیل آن که به هر حال تقابل میان حق و باطل، موجب می شود حق مسیر حقیقی را روشن کند و به پیش رود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه اما امروز تقابل کاذب و مقاومت از سوی جریان های باطل وجود دارد که این باطل، خود و جریان های فکری اش را در معرض خطر احساس می کند، اذعان کرد: بنابراین این جریان در مقابل شکل گیری تمدن نوین اسلامی ایستادگی وسیع به خرج می دهد و با نشان دادن و ارائه نسخه های تقلبی از اسلام ناب، قصد ایجاد دلزدگی و پیشمانی انسان هایِ متمایل به سوی اسلام حقیقی را از این مسیر دارد.

 

حجت الاسلام پژمان فر اضافه کرد: بنابراین، غرب با ایجاد و تولد جریان های تکفیری همچون داعش، در پی معرفی و صدور اسلامی وحشی و خشن و خونریز بوده و قصد دارد این اسلام کاذب را در معرض دید عموم مردم جهان قرار دهد تا برای عموم طالبان اسلام، که به این دین امید بسته و گرایش دارند، دلواپسی و تردید و شک ایجاد کند.

 

وی یادآور شد: امروز به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی دشمن به صورت شبکه ای در مقابل اسلام و تمدن نوین اسلامی ایستاده و عوامل خود را سازمان دهی کرده تا امید یادشده را به یأس و پشیمانی مبدل کند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که تحول در علوم انسانی موجود و اسلامی سازی این علوم تا چه میزان می تواند بسترساز و زمینه ساز شکل گیری تمدن نوین اسلامی باشد، اظهار کرد: اسلام تنها یک شعار نیست و انسانها نیز از این دین تنها انتظار شعار ندارند و آنها در پی این هستند که پاسخ نیازهای خود را در ابعاد مختلف و گوناگون در این دین و آیین بیابند.

 

وی در ادامه با بیان این که این مدلی که از تمدن نوین اسلامی مد نظر است، نمی تواند مبتنی بر علوم انسانی موجود باشد، یادآور شد: به طور مثال ما جامعه شناسی غربی را نمی توانیم بر مسائل اجتماعی کشورهای مسلمان تطبیق دهیم یا اقتصاد مبتنی بر ربا را نمی پذیریم. اما نمی توان تنها نفی کرد و جایگزینی نداشت بلکه در مقابل مدل غربی، باید مدلی جایگزین ارائه داد تا بتواند مسائل بشر را حل و فصل کند.

 

حجت الاسلام پژمان فر تصریح کرد: بنابراین باید به سمت اسلامی سازی علوم انسانی حرکت کنیم تا علوم انسانی که امروز به عنوان مرجع برای تولید رفتارهای مختلف در ابعاد گوناگون مطرح است و نسخه می پیچد، دچار تحول شده و بتواند پاسخ گوی واقعی نیازهای بشر باشد.

 

رئیس کارگروه رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه تحول علوم انسانی را امری ضروری و بسیار مهم است خواند و بیان کرد: شاید زمان شعار دادن به سر رسیده و وقت آن است که توانایی اسلام را به بشر امروز در ارائه مدلی از زندگی توام با آسایش و آرامش نشان دهیم و این مساله را اثبات کنیم که البته این امر نیاز به ساخت مدلی از تمدن اسلامی است که قابل ارائه به جوامع بین المللی باشد.

 

وی توضیح داد: در حقیقت در تبعیض و ظلمی که هم اکنون در دنیا حاکم است و کشورها به سه دسته توسعه یافته، در حال توسعه و عقب مانده تقسیم شده اند، باید مدلی از تمدن ارائه شود که بر اساس آن، این تقسیم بندی از بین رفته و مدیریت آن به گونه ای باشد که مشکلات بشر از میان برود.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: بنابراین باید تمدنی جایگزین در مقابل تمدن غرب و شرق و چیزی که تاکنون دنیا آن را تجربه کرده است، ارائه دهیم تا بتواند نظام آرمانی که تاکنون بشر به آن دست پیدا نکرده را ایجاد کند.

کد خبر 510828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha