فضای گفتگو بسته است/ گسست گفتگو بین نسل آینده

خبرگزاری شبستان: علوی فرد فضای گفتگوی کنونی جامعه را آنی و هیجانی دانست و گفت: اگر فکری به حال این فضا نکنیم، نسل های آینده دچار مرگ رابطه و همفکری می شوند.

به گزارش خبرنگار شبستان، فضای گفتگو در جامعه ما دچار تغییراتی شده است. این تغییرات در سالهای اخیر با ظهور شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی نمود زیادی پیدا کرده است. افراد وقت زیادی را با گوشی همراه خود سپری می کنند و در فضاهای مجازی با افرادی در ارتباط هستند که شناختی از آنها ندارند. میزان گفتگو بین همسران، افراد خانواده و دوستان کاهش یافته است. گاه افراد در کنار هم هستند اما تنها و در سکوت زیرا هر یک مشغول دوستان مجازی خود هستند. در مورد وضعیت گفتگو در جامعه با افراد مختلفی از اقشار متفاوت از جمله روانشناس، جامعه شناس و نویسنده مصاحبه ترتیب دادیم. یحیی علوی فرد، مدیر انتشارات عمو علوی و از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان نظرات خود را در این باره با ما در میان گذاشت.

 

فضای گفتگو در جامعه ما دچار بحران شده است؟

 

بدون تعارف باید گفت که فضای گفتگو در جامعه ی امروز ما ، دچار بحران است. زیرا به شدت تحت تاثیر هیجانات و احساسات است. امروزه کمتر می توان فضای منطقی برای گفتگو پیدا کرد. آنچه امروز فضای جامعه را فراگرفته است، عکس العمل های آنی و هیجانی هستند. برای همین شخص نمی تواند به راحتی اظهار نظر کند و فضای گفتگو بسته می شود. ما اگر برای این فضای هیجانی و آنی فکری نکنیم و این خصیصه به نسل های بعدی منتقل شود. در آینده دچار گسست گفتگو در جامعه خواهیم بود و این به مرگ رابطه و همفکری می انجامد.

 

 

چقدر فضای گفتگو بین نویسندگان و شاعران است؟

فضای گفتگو بین نویسندگان و شاعران را در چند حیطه می توان دید. گفتگوهایی که درباره مباحث تخصصی شعر و نویسندگی است . یکی از فضاهای فراگیر در بین شاعران و نویسندگان است. در این فضا افراد درباره شعر و نویسندگی و آفات و فرصت های آن با هم بحث می کنند. گاهی نیز اگر چالشی پیش می آید، بیشتر جنبه تخصصی دارد. گفتگوهای صمیمانه و حال و احوال هم یکی از فضاهای خوب گفتگو است. یکی دیگر از فضاهای گفتگو  که این سال های اخیر پررنگ تر شده است ، فضاهای اجتماعی و سیاسی است که متاسفانه دامنگیر فضاهای ادبی کودک و نوجوان هم شده است و گاهی به تنش و ایجاد فاصله بین افراد منجر شده است. فضای کودک و نوجوان هیچ وقت تحت تاثیر سیاست و بحران های اجتماعی تغییر نمی کرد اما الان کمی قضیه فرق می کند. در همکاری ها ، داوری ها ، گزینش ها و روابط دیگر ، حزب و گروه و تفکر فرد را دخیل می دانند. این باعث بسته شدن فضای گفتگو در این بخش شده است و مشکلاتی را برای شاعران و نویسندگان ایجاد کرده است.

 

آخرین بار که باب گفتگو با یک غریبه را باز کردید کی بود و کجا؟

من در هر شرایطی سعی می کنم با افراد غریبه وارد گفتگو شوم ، اما همیشه سعی می کنم که این گفتگو برای هر دو طرف لذتبخش باشد. همچنین سعی می کنم گفتگو به سمت مباحث چالشی پیش نرود. هر موضوع یا بحثی زمان و مکان خاص خودش را دارد. وقتی من می توانم با محبت و مهربانی با کسی گفتگو کنم ، ضرورتی نمی بینم که چالش های موجود را مطرح کنم زیرا این مباحث جایش اینجا نیست. ما در فضای عمومی جامعه و گفتگوهای صمیمانه ، بهتر است وارد مباحث غیر مرتبط نشویم و در هر زمینه اظهار نظر نکنیم. این امر ، باعث می شود که مردم در ایجاد ارتباط و گفتگو ، سخت گیرانه تر برخورد کنند و حالت واگرایی پیش می آید. امروز جامعه ی ما نیاز به رابطه های همگرایانه و دوستانه دارد.

 

کد خبر 511494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha