رکن اساسی عزاداری سنتی افزایش بصیرت است

مبلغ امور دینی مهمترین رکن عزاداری سنتی را افزایش بصیرت مردم خواند و گفت: مداحان باید در زمینه بررسی ابعاد قیام عاشورا و اهداف حضرت سیدالشهداء (ع) در افزایش بصیرت دینی مخاطبان خود بکوشند

 

حجت الاسلام قاسم ابراهیم آبادی، مبلغ امور دینی به خبرنگار شبستان گفت: همانطور که می دانیم امام خمینی (ره) مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و دیگر بزرگان دینی در نظر و عمل همواره بر عزاداری سنتی تاکید کرده اند.

وی افزود: عزاداری را می توان سنتی نامید که سطح آگاهی و بصیرت مردم را بالا ببرد در هیئات مذهبی و عزاداری های سنتی مردم بعد از پایان هیئت بصیرتشان افزوده می شد و تصمیمات جدیدی را برای زندگی خود می گرفتند.

 

حجت الاسلام ابراهیم آبادی تاکید کرد: به همین دلیل می بینیم که در هیئات سنتی اساس هیئت بر سخنرانی بوده است نه مداحی یعنی ابتدا مداح را آماده می کرد سپس مجلس را به دست سخنران می سپرده تا وی با ایراد سخنرانی سطح معرفت و آگاهی مردم را بیفزاید.

وی با بیان اینکه سخنرانی خوب و پربار جوانان را به راحتی جذب می کند گفت: اگر جوان احساس کند که از یک سخنرانی مطالب کاربردی و جدیدی را یاد می گیرد مطمئناً از سخنرانی استقبال می کند، مطلب خوب همه را جذب می کند و چون دل جوان پاک تر و بی آلایش تر است جوان را بیشتر جذب می کند.

 

این مبلغ امور دینی با تاکید بر نقش عزاداری های سنتی در انقلاب اسلامی ایران گفت: چه در پیروزی انقلاب اسلامی و چه در هشت سال دفاع مقدس تاثیر روشنگری علما در هیئات و تاثیر قیام عاشورا در مردم به خوبی قابل مشاهده است.

وی نقش مداحان را در عرصه روشنگری برجسته خواند و افزود: مداحان باید با مطالعه فراوان در زمینه سیره امام حسین (ع) و زندگی ایشان و همچنین در زمینه بررسی ابعاد قیام عاشورا و اهداف حضرت سیدالشهداء (ع) در افزایش بصیرت دینی مخاطبان خود بکوشند.

حجت الاسلام ابراهیم آبادی افزود: گرچه نوآوری در سبک سینه زنی و شعر ضروری است اما نباید اصل باشد و این که می بینیم جوانان به سبک گرایی رو اورده اند به دلیل این است که محتوای خوب به آنها عرضه نمی شود.

 

وی افزود: البته باید اعتراف کنم که روحانیت هم در منبرگریزی جوانان تاثیر ویژه داشته است روحانیون باید با مطالعه فراوان و فن بیان مناسب هم محتوای منبرها را بالا ببرند و هم در جذب جوانان موفق باشند.

این مبلغ امور دینی تاکید کرد: به فرموده مقام معظم رهبری (ره) مداح الان استاد و معلم است معلم بدون مطالعه نمی تواند برود سر کلاس، چگونه است که مداحان بدون مطالعه منابع تاریخی و مقاتل و تنها با تقلید از روی نوارها و سی دی های دیگر مداحان به مداحی می پردازند.

وی اظهار کرد: این که اقبال به سمت مداحان زیاد شده، وظیفه مداحان را سنگین تر می کند و نباید باعث غرور مداحان شود چون حتماً نسبت به آنچه می گویند و ترویج می دهند باید در پیشگاه حق پاسخگو باشیم.

پایان پیام/
 

کد خبر 5123

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha