پایبندی به اصول و مبانی اسلامی و صداقت از ویژگی های مداح خوب است

حیدر زاده تدین، پایبندی به اصول و مبانی اسلامی و صداقت را از مهم‌ترین ملاک‌های یک مداح خوب دانست و گفت: دشمن در فضای جنگ نرم درصدد تحریف رسالت مداحی و به انحراف کشیدن اهداف عزاداری است.

عباس حیدرزاده، مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به خبرنگار شبستان گفت: عزاداری سنتی همان‌طور که از نامش پیداست، مبتنی بر سیره و راه و روش ائمه معصومین است. هدف در عزاداری عرض ارادت به معصومین(ع) و جلب رضایت آنهاست. ائمه خود معارف دین را به بهترین شکل عرضه کرده‌اند و ما نیز باید راه آنها را ادامه دهیم.

حیدرزاده با اشاره به نقشه‌های دشمن در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها در زمینه جنگ نرم عرصه مداحی است که دشمن با صرف هزینه‌های زیاد به دنبال تحریف رسالت مداحی و به انحراف کشیدن اهداف عزاداری است.

وی ادامه داد: متأسفانه بعضی از مداحان جوان، خواسته و ناخواسته در این دام افتادند و به سمت سبک‌ها و شعرهای مبتذل و حرکات غیر ارزشی روی آوردند.

 

این مداح اهل بیت (ع) راهکار جلوگیری از انحرافات را پیروی از مراجع و در رأس آنها مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر در باب مداحی سفارش‌های فراوانی کرده‌اند که مداحان وظیفه دارند با عملی ساختن بیانات ایشان نقشه‌های دشمنان را خنثی کنند.

وی درباره نقش مداحان در حفظ مکتب شیعه گفت: مداحان چه در دوران اهل بیت (ع) و چه بعد از ایشان نقش اساسی در حفظ مکتب داشته‌اند و این روند تا امروز ادامه داشته است در دوران انقلاب و دفاع مقدس همه شاهد بودیم که چگونه مداحان در خط مقدم مبارزات حاضر می‌شدند و در ایجاد شور، استحکام و زنده کردن عقاید و باورها نقش بسزایی ایفا می‌کردند.

 

وی ولایی بودن، تدین، پایبندی به اصول و مبانی اسلامی، اخلاص و صداقت را از مهم‌ترین ملاک‌های یک مداح خوب دانست.

این مداح اهل بیت (ع) با تأکید بر ضرورت مقتل‌خوانی در مجلس عزاداری گفت: اگر مراجع و بخصوص مقام معظم رهبری بر مقتل‌خوانی تأکید می‌کنند، منظورشان مقتل موثق و کهن است نه مقاتل غیرصحیح. تطابق با قرآن و سنت و سازگاری با عقل را از ملاک‌های تشخیص مقتل صحیح است.

حیدرزاده افزود: مداحان جوان می‌توانند از کتاب‌هایی که علما و محققان گران‌قدر نوشته‌اند، استفاده کنند؛ از جمله کتاب‌های با کاروان حسینی، اسیران و جانبازان کربلا و دانشنامه امام حسین (ع) است.

پایان پیام/
 

کد خبر 6369

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha