مردم جذب صداقت مداح می شوند نه سبک

نورایی با اشاره به لزوم بصیرت دهی در مجالس اهل بیت (ع)گفت: جمعیت زیاد ملاک حقانیت یک مجلس عزاداری نیست. مردم در مجالس عزاداری امام حسین(ع) جذب صداقت مداح می شوند نه سبک.

منصور نورایی، مداح اهل بیت عصمت و طهارت به خبرنگار شبستان گفت: معمولاً مداحان جوان به بهانه جذب جوانان به مجلس عزاداری به سبکها و شعرهایی روی می آورند که مناسب مجالس عزای حسینی نیست.

وی افزود: در پاسخ به این مداحان باید گفت اولاً جمعیت ملاک حقانیت یک مجلس نیست اگر این طور باشد فوتبال باید خیلی مهمتر از مجلس عزا باشد چون بیشتر مورداستقبال قرار می گیرد و ثانیاً این جمعیت ها به زودی خسته می شوند و می روند و آن جمعیتی ماندگار است که به دلیل صداقت مداح به مجلس آمده باشد.

نورایی ادامه داد: مردم از دروغ متنفر هستند، چه در سیاست، چه در مداحی و چه در هر جای دیگری به دنبال کسی هستند که قول و فعل او یکی باشد اگر جوان های زمان انقلاب آنگونه برای امام خمینی جان خود را فدا کردند چون صداقت را در کلام امام مشاهده کردند.

وی با اشاره به اینکه عزاداری سنتی به معنای عزاداری قدیمی نیست، گفت: ویژگی مهم عزاداری سنتی این است که باید از روش ائمه معصومین (ع) پیروی کند و در این زمینه بدعتی نگذارد.

این مداح اهل بیت (ع) با تاکید بر تفاوت بدعت و نوآوری گفت: نوآوری در چارچوب سنت شکل می گیرد اما بدعت آن است که از چارچوب خارج شود.

 

وی ادامه داد: اکثر عزاداری های امروز از همان سنت ائمه پیروی می کنند مطابق همان حدیثی که می گوید: کسی که بگرید یا بگریاند یا خود را به گریه بزند بهشت بر او واجب است هیئات فعلی از دو بخش اشک ریختن بر مصائب اهل بیت (ع) و سینه زنی که همان تباکی است تشکیل شده است.

نورایی با اشاره به دو رکن اصلی مداحی یعنی شعر و مقتل گفت: در قسمت مقتل مهمترین نکته صداقت است امام حسین (ع) یک بار کشته شده و نمی توانیم به بهانه نوآوری از خودمان چیزی به مقتل اضافه یا از آن کم کنیم.

وی تاکید کرد: ضرورت ندارد یک مداح به دنبال مقتل های مختلف بیفتد، بلکه به فرموده مقام معظم رهبری اگر همان نفس المهموم را بخواند کافی است مهمتر از بیان واقعه عاشورا بیان هدف امام حسین (ع) و دنبال کردن آن هدف در مداحی هاست؛ همانگونه در زیارت اربعین می خوانیم، هدف امام حسین (ع) از کشته شدن این بود که مردم از جهالت نجات یابند.

این مداح اهل بیت (ع) با تاکید بر این که شعر باید موضوعی باشد گفت: شعر مداحی باید حاوی وقایع نگاری عاشورا و مدح و ستایش اهل بیت (ع) باشد نمی توان شعر عاشقانه برای اهل بیت (ع) خواند که این گونه اشعار با آنها سازگاری ندارد.

وی افزود: این محتوای خاص قالب خود را نیز می طلبد قالب مناسب این محتوا همان قالب های اصیل شعر فارسی نظیر مثنوی سبک هندی یا عراقی و ... است و نمی توان این محتوا را با شعر نو بیان کرد. زیرا اقتضائات شعر نو مناسب این مقام نیست.

 

نورایی استفاده از کلمات و عبارات زیبا را لازمه شعر خواند و تصریح کرد: نمی توان به بهانه اینکه مخاطب این اشعار را نمی فهمد یا با اینگونه عبارت مانوس نیست، این اشعار را حذف کرد، بلکه باید با اجرای صحیح این اشعار با استفاده از هنر مداحی، سطح مخاطب را بالا آورد.

وی تاکید کرد: بعضی مداحان جدید به بهانه اینکه مخاطب این اشعار را نمی فهمد و به اشعار سخیف رو آورده اند و نتیجه این شده است که حتی نام ائمه را به گونه ای می برند که مناسب شان آنها نیست. هدف مداحی باید الگوگیری از حادثه عاشورا باشد.

این مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه شاخصه ها و ویژگی های اخلاقی امام حسین (ع) و یاران وی مهم است نه شکل و شمایل ایشان گفت: محتوای اشعار باید این معارف عمیق را دربر داشته باشد و از طرفی قالب اشعار هم باید با این محتوا همخوانی داشته باشد.

نورایی ادامه داد: به عنوان مثال در جریان وداع حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) دو نوع شعر می توان خواند در یک نوع آن زینب کبری (س) آنقدر ذلیل می شود که حتی حاضر است دین خدا را فدا کند تا برادرش به میدان نرود و یک نوع هم این که بصیرت بالای زینب کبری (س) را که ما تمام سختی ها می فرماید جز زیبایی ندیدم، به تصویر کشید.

 

وی کف زنی در مجالس اهل بیت (ع) را در زمره بدعت های نوین خواند و گفت: در رویه اهل بیت (ع) و شرع مقدس اسلام چیزی به نام کف زنی نداریم و اگر هم جایی از آن نام برده شده مذموم بوده است نه ممدوح.

این مداح اهل بیت (ع) افزود: وقتی پیامبر (ص) مکه را فتح کرد، عده ای از کسانی که تازه اسلام آورده بودند، شروع به کف زدن کردند که پیامبر (ص) ناراحت شد و فرمود: من ملائکه را می بینم که دارند تکبیر می گویند شما هم تکبیر بگویید همچنین در اولین روز ورود امام خمینی (ره) به ایران وقتی مردم در تایید فرمایش های ایشان کف زدند رو برگرداند تا با تشویق شهید مفتح مردم تکبیر گفتند.

وی تصریح کرد: بعد از وفات امام (ره) دوباره این امر در مجالس معصومین (ع) باب شد که به نظر من با مقام والای ایشان منافات دارد.

نورایی گفت: بناست با سینه زنی انسان حالت تباکی پیدا کند یعنی اگر کسی او را در این حال دید بگوید دارد عزاداری می کند نه این که طوری سینه زنی کند که انسان را یاد حلقه های دراویش و مجالس سماع آنها بیندازد.

وی افزود: همانطور که گفته شد هدف این است که مردم از جهالت خارج شوند نه اینکه بدتر در جهات فرو روند این نوع سینه زنی ها اگر مردم را در جهالت نیندازد خارج هم نمی کند.

 

این مداح اهل بیت (ع) با تصریح به اینکه با بیانیه دادن نمی توان فرهنگ عزاداری را عوض کرد گفت: امام خمینی (ره) نیز با علامتها و دسته بندی های عزاداری موافق بود وقتی در اوایل انقلاب می خواستند جلوی علم و کتل ها را بگیرند. امام (ره) فرمود: نخیر آقا دسته جات عزاداری همان علم و کتل و وضع سابق به قوت خود باید باقی باشد این تاکید امام برای حغظ شور و عظمت عزاداری امام حسین (ع) است.

وی ادامه داد: به یکی از علما (گویا شیخ مفید بوده است) گفته بودند که چرا با اینکه این همه سال از کشته شدن حسین بن علی (ع) می گذرد باز شما هر سال عزاداری می کنید فرموده بود: اگر شیعیان بعد از واقعه غدیر آن را اینگونه بزرگ می داشتند آن اتفاقات بعد از پیامبر پیش نمی آمد غدیر را از دست دادیم اما عاشورا نمی گذاریم از دست برود پس باید مراسم عزای حسینی هر سال بهتر و باشکوهتر از پارسال برگزار شود.

نورایی تاکید کرد: اصل علم و کتل عیبی ندارد، اما باید از پیرایه ها و اضافاتش و خرافه های اطرافش دوری کرد که این کار هم با بیانیه امکانپذیر نیست بلکه نیاز به فرهنگ سازی توسط نهادهای مسئول دارد.

 

وی با تاکید بر لزوم رشد تدریجی و پله پله در مداحی گفت: اگر مداحی بدون استاد دیدن و تنها به واسطه اینکه صدایش خوب است یا سبک های کذایی می خواند، مشهور شد و مرید پیدا کرد، این مداح نه تنها مفید نیست بلکه مضر نیز هست.

این مداح اهل بیت (ع) تصریح کرد: رذائل انسان مانند شهرت طلبی، حسادت، دنیاطلبی، قدرت و ... در درون انسان نهفته هستند درنتیجه مداح باید قبل از اینکه مشهور شود تحت نظر استادی الهی تربیت شود و رذائل اخلاقی را در درون خود بسوزاند.

وی وظیفه پیر غلامان اهل بیت (ع) را هدایت مداحان جوان با استفاده از قول لین دانست و گفت: پیر غلامان نباید نسل جوان را طرد کنند، بلکه باید با تواضع و قول لین آنها را هدایت کنند متاسفانه نسل جوان گرچه پرادعاست اما هیچ محتوایی ارایه نمی کند به همین دلیل وقتی در مجلس ناآشنا قرار گیرند نمی تواند از پس آن برآیند.

نورایی با تاکید بر اینکه نباید هیئت را به سمینار سیاسی تبدیل کرد، گفت: هیئت قالب، هدف و روش خاص خود را دارد و نباید آن را از هیچ کدام از این ها خالی کرد مداح باید با استفاده از شعر و مقتل، هدف اهل بیت (ع) یعنی نجات مردم از جهالت را دنبال کند.

وی ادامه داد: البته ممکن است لازم باشد تذکراتی هم نسبت به مسائل اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ... داده بشود که در اینجا مداح باید در این زمینه ها صحبت کند.

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به لزوم بصیرت دهی در مجالس اهل بیت (ع) گفت: مداحان نباید در 1400 سال پیش بمانند بلکه باید با استفاده از ابزار شعر و تاریخ مردم را نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی روز اسلام و مسلمین آشنا کنند.

 

وی افزود: مداحی که در جریان فته 88 شبی یک میلیون تومان گرفت و از جریان فتنه طرفداری کرد و بعد به سینه زنی و گریه پرداخت، خیلی بیشتز از افرادی عادی و حتی افراد سیاسی به دین ضربه زده زیرا از ابزار امام حسین (ع) استفاده کرده است این همان جریان قرآن سرنیزه زدن معاویه است که از ابزار دین برای سرکوب دین استفاده کرد.

نورایی دفاع از حریم ولایت فقیه را وظیفه امروزه مداحان خواند و افزود: شهیدان رفتند تا جمهوری اسلامی برپا بماند و جمهوری اسلامی یعنی حکومت ولی فقیه، اگر یان اصل از انقلاب گرفته شود ماهیت آن دگرگون می شود در نتیجه همه موظفیم با پول و قلم و جان و مال و ابزارهای منبر و مداحی و ... از این حریم دفاع کنیم.

پایان پیام/

 

کد خبر 8977

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha