مجالس عزاداری اصیل باید خروجی هایی نظیر تزکیه، وحدت و بصیرت داشته باشد

ابوالقاسمی زمان شناسی را یکی از ویژگی های مداح دانست و گفت: مجالس عزاداری اصیل باید خروجی هایی نظیر رشد عقل، خودسازی، تزکیه، وحدت، بصیرت و احیای امر به معروف ونهی از منکر داشته باشد.

محمد ابوالقاسمی، مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به خبرنگار شبستان گفت: خوشبختانه امروز اکثر کلاس های مداحی هماهنگ با رهنمودهای مقام معظم رهبری و دیگر مراجع تقلید به تربیت مداحان جوان می پردازند.به واسطه همین کلاس های مداحی و زحمات پیرغلامان اهل بیت (ع) اکنون جوانان به سمت مقتل خوانی و استفاده از منابع معتبر روی آورده اند که این امر بسیار مبارکی است.

ابوالقاسمی افزود: مهمتر اینکه در دهه های قبل اکثر مداحان بی سواد یا کم سواد بودند اما اکنون جوانانی که رو به مداحی می آورند دیپلم، لیسانس یا فوق لیسانس دارند که این امر می تواند در بالا بردن کیفیت مداحی ها نقش بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هیئات مذهبی حافظ انقلاب هستند گفت: انقلاب قائم به هیئات مذهبی است و هیئات مذهبی هم قائم به واعظ و مداح هستند؛ این امر هم مسئولیت سنگین مداحان را نشان می دهد و هم باعث می شود که دشمنان بر ضد این هیئات نقشه طراحی کنند و وارد عمل شوند.

 

این مداح اهل بیت (ع) تصریح کرد: وقتی دشمن ببیند نمی تواند با جنگ و از طریق نظامی بر این انقلاب پیروز شود در نتیجه برای کمرنگ کردن نقش هیئات برنامه ریزی می کند و به جای حذف هیئات آنها را از محتوا خالی می کند.

وی افزود: هم اکنون مداحی ها بهتر شده اما در یک دوره کوتاه سبک های غربی بسیار به این عرصه راه یافته بود که با رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش های پیر غلامان اهل بیت (ع)، مداحی ها اصلاح شد.

ابوالقاسمی با اشاره به لزوم پربار کردن اشعار گفت: همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره کرده اند به جای این که از قد و بالا و چشم و ابروی اباالفضل بگوییم از ایثار و شهادت و ولایت پذیری وی بگوییم تا جوانان او را الگوی خود قرار دهند.

وی با اشاره به احادیثی که پاداش گریه کردن، گریاندن و خود را به گریه زدن در رثای سیدالشهداء (ع) را بهشت می داند، گفت: این همه تاکید به این دلیل است که مجالس عزاداری اصیل خروجی هایی نظیر رشد عقل، خودسازی و تزکیه، وحدت، بصیرت، احیای امر به معروف ونهی از منکر و ... دارد.

 

این مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه هیئات مذهبی در فرهنگسازی نقش عمده ای به عهده دارند گفت: این هیئات می توانند حتی در نوع لباس پوشیدن، نوع عروسی گرفتن، نوع شادی کردن و عزا گرفتن و ... فرهنگ سازی کنند. لازمه مداح بودن شبیه سازی خود با ممدوح است و مداح باید در گفتار، کردار و رفتار خود نمادی از ممدوح خود باشد.

ابوالقاسمی زمان شناسی را از ضروریات یک مداح دانست و گفت: مداح وقتی زمان شناس باشد و دغدغه و نیازهای جامعه را داشته باشد در ضمن اشعار خود به این نیازها اشاره می کند و نسبت به بیماری های اخلاقی جامعه هشدار می دهد.

وی با اشاره به فتنه 88 گفت: مداحان اهل بیت (ع) باید به مردم نسبت به خطراتی که در حال حاضر انقلاب و اسلام را تهدید می کنند هشدار دهند این را هم رهبری نظام مطالبه می کند و هم با نگاهی به سیره امام راحل (ره) می تواند این نقش مداحان را تبیین کنند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 7684

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha