تانک  های آلمان در اختیار سعودی ها

شورای امنیت فدرال آلمان به طور اصولی با صدور تانک های لئوپارد به شبه جزیرة عرب موافقت کرد که به تعبیر برخی این اقدام همان فرستادن کبریت به انبار باروت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، کشور سلطنتی نفت خیز عربستان سعودی با حکومت قرون وسطایی اش که مزدورانش را در بهار برای سرکوب مخالفان رژیم پادشاهی بحرین به آن کشور فرستاده است ، و جمهوری فدرال آلمان به عنوان سومین صادر کنندة تسلیحات در جهان (یازده درصد از بازار تسلیحاتی جهان) با هم پیمان نظامی می بندند.

طبق گزارشی که در اشپیگل منتشر شد شورای امنیت فدرال در هفتة گذشته به طور اصولی با صدور تانک های لئوپارد به شبه جزیرة عرب موافقت کرد و بدین ترتیب خط مشی فعلی دولت مبنی بر عدم ارسال تجهیزات سنگین جنگی به آنجا را تغییر داد.

خاندان سلطنتی سعودی که رژیم خود را با اجرای قوانین بنیادگرایانه با تظاهر به مذهب و با دلارهای نفتی حفظ می کند ، به گزارش اشپیگل به خرید بیش از 200 دستگاه تانک لئوپارد از نوع 2A7+ابراز تمایل کرده است.

صنایع تجهیزاتی آلمان به انعقاد یک قرارداد چند میلیاردی امید بسته است ، زیرا گارد سلطنتی سعودی می خواهد تانک های تازه ساز بخرد و نه مستعمل. در چند دهة قبل تقاضای خرید لئوپارد همیشه با دادن این پاسخ رد می شد که تانک های لئوپارد خطری برای امنیت اسرائیل محسوب میشوند.

اما ظاهراً اکنون کشتار شهروندان تحت سلطه پادشاه ریاض و سایر کشورهای همسایة عربستان سعودی برای برلین از اولویت بیشتری برخوردار است. روز دوشنبه دولت فدرال با بلند شدن صدای اعتراض شدید در رسانه ها و نزد جناح های مخالف ، مهر سکوت بر لب زد.

اشتفن زایبرت ، سخنگوی دولت و آندره آس پشکه سخنگوی وزارت خارجه به سری بودن تصمیمات اتخاذ شده در شورای امنیت فدرال اشاره کردند. احزاب ائتلافی نیز به همین ترتیب عمل کردند.

هرمان گروهه – دبیر کل حزب دموکراتیک مسیحی – که به خاطر تحریکات تند و تیز به بهانة پیگرد مسیحیان در کشورهای مسلمان شهرت پیدا کرده و فیلیپ روسلر ، رئیس حزب دموکراتیک آزاد که گفته است : «از هم اکنون تحویل شروع می شود»به سؤالی که در این زمینه از آنها به عمل آمد، جوابی ندادند.

احزاب سوسیال دموکرات و سبز که در زمان حکومت مشترکشان میزان صادرات تجهیزاتی آلمان را به دو برابر افزایش داده بودند، خود را در صدر منتقدان قرار دادند.

آندره آ ناهلس ، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات به یک باره یارش افتاد که تحویل تانک به عربستان سعودی ارتباطی با یک سیاست خارجی متکی بر ارزش ها ندارد. او گفت: این کشور به یک «بشکة باروت» می ماند و به چنین کشوری نباید کبریت تحویل داد.

کلاودیا روت ، رئیس سبزها که در حال حاضر نمایندة جنگ طلب ترین حزب آلمان است ، تحویل این تانکهای سنگین جنگی به عربستان سعودی را «غیر قانونی» می داند و معتقداست که این معامله سیاست صادرات تجهیزاتی آلمان را نقض می کند.

کلاوس ارنست ، رئیس حزب چپ گفت که عربستان سعودی یکی از سردمداران نقض حقوق بشر در منطقه است : «این نیروهای عربستان سعودی بودند که قیام در بحرین را با خشونت و سبعیت تمام سرکوب کردند» .

و حالا «مرگ آورترین تانک ها برای سران عربستان» در نظر گرفته شده است. سویم داگدلن ، سخنگوی روابط بین المللی فراکسیون حزب چپ در مجلس فدرال گفت : «نمونة عربستان سعودی آشکار می کند که حزب چپ باید خواهان منع کامل صادرات تسلیحاتی، کمک های نظامی و انتظامی باشد» . در اوایل ماه آوریل فاش شده بود که پلیس فدرال آلمان البته بدون تصویب از جانب پارلمان در عربستان سعودی تأسیسات حفاظت مرزی ساخت مجتمع صنعتی EADS را به راه انداخته است.
 

کد خبر 51365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha