شکرگزاری 1500 خادم افتخاری/ افتتاح مرکز قرآن و عترت مسجد مقدس جمکران

دبیر شورای عالی مسجد مقدس جمکران شکرگزاری یک هزار و 500 نفر از خادمان افتخاری و افتتاح مرکز قرآن و عترت مسجد مقدس جمکران را از جمله برنامه های مسجد جمکران همزمان با ایام نیمه شعبان دانست.

حجت‌الاسلام مرتضی وافی، دبیر شورای عالی فرهنگی و برنامه ریزی مسجد مقدس جمکران با اعلام برنامه های این مسجد همزمان با فرا رسیدن نیمه شعبان گفت: برنامه‌های عمومی مسجد جمکران از پنج‌شنبه شب، 23 تیر با قرائت دعای کمیل آغاز می‌شود و در شامگاه 26 تیر با اجرای مراسم شکرگزاری یک هزارخادم به پایان می رسد.

وی مولودی‌خوانی و برگزاری مراسم جشن میلاد امام زمان(عج) پس از اقامه نمازهای یومیه را از برنامه‌های این ایام خواند و افزود: مسابقه کتابخوانی با عنوان "یک جرعه امید" با استناد به روایات مهدویت از جمله مسابقاتی است که همزمان با این ایام به صورت متمرکز در مسجد جمکران برگزار می شود.

وی به برپایی نشست ادبی و شب شعر با حضور شاعران جوان و با حمایت پیشکسوتان عرصه شعر و ادب با موضوع مهدویت و انتظار اشاره کرد و ادامه داد: این نشست ادبی پنج شنبه 23 تیر ماه ساعت 17 در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود که البته این شب شعر، پیش نشستی برای برگزاری کنگره بین المللی شعر مهدوی در نهم ربیع الاول خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به ایجاد بزرگترین شبکه ارتباطات فرهنگی مهدی یاوران گفت: از روز چهارشنبه هفته جاری با مشارکت شهرداری و معاونت اجتماعی، تبلیغات چگونگی عضویت در این شبکه آغاز می شود و علاقه مندان با ارسال پیامک به شماره 30006313 و ارسال تاریخ تولد خود می توانند در این شبکه عضو شوند.

حجت الاسلام وافی برگزاری برنامه مهدوی ویژه مادران و فرزندان با عنوان ملیکا، برگزاری اولین جشنواره آذین بندی در محله ها، تشکیل ستاد مشارکت های مردمی، افتتاح مرکزقرآن و عترت مسجد مقدس جمکران، افتتاح مجتمع شهری دیجیتال و رونمایی از ورژن جدید سایت اینترنتی جمکران را از جمله برنامه های ایام نیمه شعبان برشمرد.

دبیر شورای عالی مسجد مقدس جمکران از افتتاح مرکز قرآن و عترت مسجد جمکران خبر داد و گفت: این مرکز 22 تیر پس از نماز ظهر و عصر در شبستان غربی مسجد جمکران با حضور معاون سابق جامعةالقرآن الکریم افتتاح می شود که برگزاری محفل انس با قرآن، حلقه‌های قرآنی، پاسخ به سؤالات، برپایی حلقه‌های معرفت، ارتقای سطح علمی تکبیرگویان از جمله برنامه هایی است که در دستور کار این مرکز قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در همین روز سالن همایش عصر آفتاب که محلی برای اردوهای دانشجویی و دانش‌آموزی است نیز افتتاح می شود و امید است برای ارتقای بنیه علمی این افراد، برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد.
دبیر شورای عالی مسجد مقدس جمکران همچنین از افتتاح مجتمع شهری دیجیتال وابسته به مسجد جمکران خبر داد و گفت: این مجتمع تخصصی بوده و دارای کارکرد ملی و فراگیر است و انواع نرم‌افزارهای اسلامی را در اختیار زائران قرار می گیرد.

وی در ادامه گفت: مراسم ویژه نیمه شعبان امسال با پخش سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی از مشهد که توسط یک LED ؛ 17متری در مسجد جمکران پخش می شود، آغاز می شود و آیات عظام کریمی جهرمی، سید احمد خاتمی و امامی کاشانی از سخنرانان مراسم مختلف جشن میلاد امسال هستند.

 

***

بنابر این گزارش کمیته های مختلف ستاد اعیاد شعبانیه استان قم برنامه هایی را برای برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم میلاد امام زمان (عج) برنامه ریزی کرده اند. کمیته ارزاق و نظارت بر قیمت ستاد اعیاد شعبانیه نیز در همین راستا اعلام کرده است که بر نحوه ارایه و فروش اقلام مورد نیاز زائران نظارت دارد.

 

 

استقرار 25 تیم بازرسی در محدوده مسجد مقدس جمکران

در ایام نیمه شعبان ۲۵ تیم بازرسی در محدوده مسجد مقدس جمکران، مسئولیت بازرسی از اصناف را بر عهده دارند. برای این منظور تعدادی گشت مشترک با همکاری تعزیرات حکومتی بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی تدارک دیده شده است. هیئت رسیدگی به تخلفات نیز در محدوده حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران مستقر می شوند. در ایام مبارک با کسانی که مبادرت به کم فروشی و گران فروشی کنند و مسائل بهداشتی را رعایت نکنند، برخورد قانونی می شود.

وی افزود: به نانوایی های سطح شهر به خصوص نانوایی های اطراف حرم مطهر ومسجد مقدس جمکران نیز اعلام شده تا در این ایام تعطیلی نداشته باشند.

 

 

پاکسازی ورودی های شهر قم و اطراف مسجد مقدس
همچنین برای آمادگی هر چه بیشتر برای پذیرایی از خیل عظیم مشتاقان و ارادتمندان آن حضرت از اقصی نقاط میهن اسلامی، ورودی های شهر قم، مسیرهای منتهی به مسجد و محدوده اطراف مسجد مقدس جمکران پاکسازی می شود. طرح پاکسازی این مناطق در روزهای دوشنبه ۲۰ و چهارشنبه ۲۲ تیرماه جاری انجام می شود. عملیات تسطیح، پاکسازی حریم راه و شستشوی تابلوهای علائم رانندگی و گاردریل ها در مبادی ورودی جاده قدیم کاشان از پل راه آهن تا لنگرود، اتوبان قم- تهران، قم- سلفچگان و قم- جعفریه توسط اداره کل راه و ترابری انجام می شود.

پاکسازی، تسطیح، حمل نخاله ها و پسماندهای ساختمانی در محدوده جمکران، رینگ اطراف مسجد، خیابان های منتهی به مسجد، خیابان انسجام و بزرگراه امام علی (ع) توسط شهرداری قم انجام می شود.

 

 

آماده باش سازمان تاکسیرانی برای خدمت رسانی به زائران نیمه شعبان
همزمان با ایام نیمه شعبان و حضور زایران از سراسر کشور در استان قم، یک هزار کارتکس ویژه این ایام برای تاکسی های گردشی استان صادر شد. این تعداد کارتکس ویژه روزهای ۱۴ و ۱۵ نیمه شعبان و برای مسیرهای پرتردد زوار، علاوه بر تاکسی های موجود در این مسیرها صادر شده است.

همه ساله در این ایام ترافیک سنگینی از مسافران در مسیرهای حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و میدان ۷۲ تن ایجاد می شود که اجرای این طرح به روان سازی جابه جایی مسافران کمک بسیاری می کند. همچنین بازرسان تاکسیرانی در ایام نیمه شعبان دو برابر می شوند و ۱۵ نفر از نیروهای اداری تاکسیرانی نیز بر عملکرد تاکسی ها نظارت می کنند.

هم اکنون ۱۵ بازرس از سوی سازمان تاکسیرانی و ۱۰ بازرس از سوی شرکت های وابسته بر عملکرد تاکسی ها نظارت می کنند. شهروندان می توانند نظرات و انتقادات پیرامون تاکسی ها را با شماره تلفن ۶۶۲۸۸۰۰ و شماره پیامک ۳۰۰۰۵۱۳۳ در میان بگذارند.


سرویس دهی ۳۵۰ دستگاه اتوبوس به زایران نیمه شعبان
سازمان اتوبوسرانی قم با به کار گیری ۳۵۰ دستگاه اتوبوس شامل ۲۱۵ دستگاه از بخش خصوصی، ۸۵ دستگاه از بخش دولتی و ۵۰ دستگاه آماده فعالیت که از مدرن‌ترین و مجهز‌ترین خودروهای سازمان هستند آماده ارائه خدمات به مشتاقان ظهور حضرت حجت (عج) و زائرین حضرت معصومه (س) است. سازمان اتوبوسرانی قم بر اساس وظیفه با لغو مرخصی‌ها و ماموریت های صادره، همه کارکنان و شرکت‌های تحت نظارت خود را به حالت آماده باش درآورده است.

همچنین مقرر شده است تا ۲دو دستگاه تانکر سوخت رسان نیز در این ایام جهت سوختگیری خودرو‌ها در سطح شهر مستقر شوند. همچنین در این ایام علاوه بر جابه جایی زائرین و مشتاقان صاحب الزمان(عج) از مکان های مشخص شده به سمت مسجد مقدس جمکران جمعاً به استعداد ۲۳۷ دستگاه شامل میدان مطهری (ابتدای بلوار امام موسی‌ صدر) به جمکران ۹۰ دستگاه، خیابان شبستان به جمکران ۴۵ دستگاه و پارکسوارهای اطراف مسجد مقدس جمکران شامل پارکسوار امامزاده جعفر غریب به جمکران ۱۰ دستگاه، پارکسوار خضر نبی )ع) به جمکران ۱۸ دستگاه و پارکسوار انسجام به جمکران ۲۴ دستگاه و در سطح شهر و پارکسوارهای منتهی به حرم مطهر حضرت معصومه (س) (پارکسوار شمالی و جنوبی به طرف حرم مطهر) جمعاً به ۵۰ دستگاه در نظر گرفته شده تا زائرین عزیزی که قصد تشرف به حرم مطهر بانوی کرامت را دارند بتوانند با آسودگی خیال از این خودرو‌ها استفاده کنند.

 

استقرار موتورسیکلت های امدادی در اطراف مسجد جمکران‌
در راستای ارائه خدمات شایسته به خیل عظیم مشتاقان و به منظور پوشش امدادی مراسم، حوزه معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر از تاریخ 23 تا 17 تیر اقدام به برپایی پست‌ها و اکیپ‌های مختلفی در تمام مسیرها و محورهای مواصلاتی استان کرده است.
به منظور هماهنگی اکیپ‌های مستقر از دیگر استان‌ها یک ستاد عملیات امداد و نجات با هدف فرماندهی و پشتیبانی نیروها زیر نظر استان قم و یک پست ویژه امدادی خواهران در مسجد مقدس جمکران مستقر می شود. 
شش دستگاه آمبولانس و دو دستگاه خودروی نجات در مسیرهای ورودی مسجد مقدس جمکران مستقر می شوند. امسال نیز همچون سال‌های گذشته یک فروند چرخبال امدادی نیز به نامبردگان امدادی استان می پیوندند. 
سه دستگاه درمانگاه سیار با امکانات تخت بستری بیماران پیش‌بینی شده است و در هر روز 75 پزشک، پرستار و امدادگر آماده ارائه خدمات امدادی هستند. چهار چادر راهنمای مسافران در مبادی ورودی شهر و مسجد جمکران در حوزه معاونت جوانان به منظور سهولت در امر تردد مسافران برپا می‌شود. 
12 نفرروز در این اکیپ‌ها آماده راهنمایی و ارائه توزیع انواع بروشورهای فرهنگی، نقشه استان، نکات بهداشتی، ایمنی و امدادی هستند.
پایان پیام/
 

کد خبر 51426

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha