ضمانت اجرایی حلقه مفقوده طرح تفکیک از نوع جنسیتی

در حرام بودن اختلاط میان زن و مرد شکی نیست، اما تردید در اجرای طرح تفکیک از نوع جنسیتی در دانشگاه هاست که هنوز مسئولان ضمانت اجرایی برای آن تعریف نکرده اند.

خبرگزاری شبستان: شاید ریشه اصلی حل مشکلات موجود و خط پایان مناقشات مطرح در خصوص «تفکیک جنسیتی دانشجویان» را باید در قانونی که 24 سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، جست و جو کرد. طبق مصوبه صد و بیست و یکمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مرداد سال 66 ، قوانینی مقرر شده است که باید طبق قانون در دانشگاه‌ها اجرایی شود؛ نخستین بند این مصوبه به نحوه برخورد و معاشرت‌ در دانشگاه‌ها اشاره و مقرر کرده است که «دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاس‌های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند»، تبصره ای هم برای این بند وجود دارد که بر اساس آن «هرگاه برای دانشگاهی جدا کردن کلاس‌های مختلط زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از لحاظ بودجه و کیفیت تحصیل به وجود نیاورد، کلاس‌ها باید جدا شوند».
 

در این مصوبه آمده است؛ «در اماکن عمومی مانند قرائت‌خانه کتابخانه‌ها، خوابگاه‌ها و سالن‌های غذاخوری باید دانشجویان زن و مرد جدا باشند» و «روابط اساتید، دانشجویان و کارکنان باید مطابق با اخلاق اسلامی باشد و هرکس خلاف آن مشاهده کرد، بنابر اصل نهی از منکر به متخلفان تذکر داده و اگر رفع نشد، کمیته انضباطی تصمیم‌گیری خواهد کرد». همچنین بر اساس این مصوبه تأکید شده است که «رؤسای دانشگاه‌ها باید تدابیری اتخاذ کنند که در محیط‌ های اداری با توجه به امکانات موجود، از اختلاط غیرضروری زن و مرد و تا جایی که منجر به تعدیل کار نشود، جلوگیری به عمل آید و همچنین مسئولان مرد باید مسئول دفتر مرد داشته باشند».
 

در بندی دیگر از این مصوبه تاکید شده است که "در محیط ‌های تردد و نصب اعلانات در دانشگاه‌ها، هرگاه ازدحام زنان و مردان دانشجو صورت گیرد، باید محیط‌ های جداگانه برای‌ آنان در نظر گرفته شود"، همچنین در این مصوبه مقرر شده است تا "دانشجویان مرد و زن از آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، سالن‌های تشریح، اتاق کامپیوتر وغیره حتی‌المقدور در نوبت‌های خاص و به صورت جداگانه استفاده کنند" و یا اینکه "دانشجویان مرد و زن لازم است در گروه‌های مجزا به فعالیت‌های گروهی و دانشجویی از قبیل انجام پروژه‌ها، طراحی و کارهای عملی بپردازند، مگر اینکه جدا کردن زن و مرد منجر به انحلال و یا تعطیلی کلاس شود".
 

تفکیک جنسیتی در دانشگا هها ضرورتی ندارد
در روزهای اخیر «اجرای طرح تفکیک جنسیّتی در دانشگاه‌ها از یک سو بهانه‌ی جنگ روانی مخالفان نظام را فراهم نموده و از سوی دیگر باعث نگرانی‌هایی برای دلسوزان فرهنگی و اجتماعی شده است.»، با شنیدن زمزمه های اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها بر آن شدیم تا پیرامون این موضوع با چند نفر از مخالفان و موافقان اجرای این طرح به گفت و گو بپردازیم .
 

علیرضا مرندی، وزیر سابق بهداشت در واکنش به مطرح شدن دوباره بحث های تفکیک جنسیتی دردانشگاه ها، گفت: تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها هیچ ضرورتی ندارد، اگر این موضوع ضرورت داشت حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری این بحث را مطرح می کردند.
 

مرندی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر بحث «دانشگاه الزهرا (س)» مطرح می شود می توان دانشگاه هایی همانند این مرکز علمی در کشور ایجاد کرد، ضمن این که باید توجه داشت در دانشگاه الزهرا(س) اساتید مرد برای تدریس حضور دارند.مسئولان نباید خود را مشغول اموری کنند که شرع مقدس اسلام از ما نخواسته و در عین حال از کارهای اصلی خود باز بمانند.
 

وی با بیان اینکه نه امکاناتی برای اجرای تفکیک جنسیتی در سراسر کشور وجود دارد و نه ضرورتی برای بحث تفکیک جنسیتی در شرایط حاضر احساس می شود، یادآور شد: اگر قرار است دانشگاه ها جداسازی جنسیتی شود، این موضوع باید در خصوص همه موارد حتی اداره ها هم صورت گیرد.
 

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس خاطرنشان کرد: مطرح شدن بحث تفکیک جنسیتی و دامن زدن به آن به معنی این نیست که از کارهای اصلی غفلت ورزیده ایم و به کارهایی که نه بنیانگذار کبیر نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) آن را مورد اهمیت می دانستند و نه مقام معظم رهبری ضرورتی بر انجام آن تأکید می فرمودند، اصرار ورزیم.
 

 

تبعات تفکیک جنسیتی برای زنان
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها از سوی دیگر موجب می شود تا دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی چنین تفسیر کنند که زنان در کشور اسلامی ما به عنوان شهروند درجه دوم محسوب می شوند و به تبلیغات مسموم خود دامن بزنند.
وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: باید توجه داشت دانشگاه اسلامی با بحث تفکیک جنسیتی بسیار متفاوت است، به نحوی که مقام معظم رهبری در هنگامی که مسئولیت وزارت بهداشت را به عهده داشتم همواره می فرمودند:« باید در دانشگاه ها کارهای عمقی و ریشه ای صورت گیرد تا روح و فضای دانشگاه، اسلامی باشد.»
 

این نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: اسلامی شدن دانشگاه ها نباید به معنی جدا شدن زن و مرد ارزیابی شود. در عین حال مقام معظم رهبری تاکید می فرمودند، در جامعه آنقدر پزشک زن تربیت شود که زنان قدرت انتخاب برای رفتن درمان بیماری به پزشک زن را داشته باشند به عبارتی مجبور نباشند تنها به پزشک مرد مراجعه کنند.
 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، یادآور شد: باید منش، روش ارتباطات و روحیه اسلامی در دانشگاه ها با تدریسی مبانی اسلامی حکم فرما شود..
 

ما نگفتیم دیوار بین کلاس‌های دانشگاه ها بکشیم
در این میان به سرغ سیدمحمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که از موافقان این طرح است رفتیم. آنچه در پی می خوانید گزیده ای از این گفت و گو است.
 

ابطحی، معتقد است: ما نگفتیم دیوار بین کلاس‌های دانشگاه ها بکشیم، ما می‌گوییم باید احکام اسلام در خصوص حجاب و عفاف در کل جامعه یعنی ادارات، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و سایر مراکز جامعه پیاده شود. امام (ره) فرمودند: «هم سقوط و انحراف و هم ترقی و تعالی هر دو از دانشگاه‌ها شروع می‌شوند و همچنین در جای دیگر می‌فرمایند:« دشمنان، دانشگاه‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند»، به همین دلیل ناهنجاری‌هایی که از دانشگاه‌ها گزارش داده می‌شد ،وزیر علوم تصمیم به اجرای طرح تفکیک جنسیتی گرفتند و گفتند در کلاس‌های عمومی که تعداد دانشجویان زیاد است چه لزومی دارد که مختلط باشند بهتر است به صورت تفکیک شده برگزار شوند.
 

وی اظهار کرد: به عنوان مثال درس ریشه‌های انقلاب می‌تواند به صورت جداگانه برگزار شود ولی در دروس اختصاصی مانند نقشه‌کشی صنعت چنین امری امکان‌پذیر نیست و دانشجویان می‌توانند با رعایت حجاب و عفاف در ردیف‌های جداگانه تدریس شوند، بنابراین هدف ما کسب بیشترین و بهترین بازدهی علمی است، نه دیوار کشیدن میان دختران و پسران در دانشگا ها.
 

ابطحی ادامه داد: حتی تجارب کشور آمریکا نشان داده است زمانی که روابط دختران و پسران مطلوب و مناسب باشد بازدهی و موفقیت بیشتری حاصل می شود.
 

 

دانشگاه را با آرایشگاه اشتباه گرفته اند
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ما نمی‌دانیم مراکز علمی ما دانشگاه هستند یا آرایشگاه و نمایشگاه مد و لباس تصریح کرد: امروزه اکثر دانشجویان ما را خواهران تشکیل می‌دهند، بر همین اساس اگر مسئولان و وزارت بازرگانی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنایع بدون برخورد احساسی و طبق مصوبه شورای امور فرهنگی (حجاب و عفاف) عمل کنند تمام مشکلات موجود در جامعه و دانشگاه‌ها حل می‌شود.
 

وی با اشاره به گفته برخی مخالفان اجرای طرح تفکیک جنسیتی که معتقد به عدم اجرای این طرح به لحاظ زیرساختی هستند، خاطرنشان کرد: این همه مبالغ هنگفت و بیهوده‌ای که توسط مسئولان در برپایی جشنواره‌ها (هزینه میلیاردی جشنواره کیش)، همایش ها و مأموریت ها هزینه می‌شود ولی برای بهبود وضعیت امور فرهنگی خساست به خرج می‌دهند. اگراین مبالغ درهمین زیرساخت‌ها و متخصصان و تحصیل‌کرده‌های بیکار جامعه به کار گرفته شوند بسیاری از مشکلات زیرساختی ما حل می‌شود.
 

ابطحی افزود: ما باید فرهنگ را مهم‌ترین دغدغه خود بدانیم؛ اگر مسئله فرهنگ حل شود، اقتصاد، قوه قضاییه، خانواده، مجلس و کل جامعه ما اصلاح شده و رو به توسعه و ترقی گام برمی‌دارد، به هر میزان در این زمینه هزینه شود، در آینده بهره‌برداری مثبتی می‌کنیم. چراکه این امر جزء مطالبات مردم و مقام معظم رهبری بوده و حتی شهدا نیز منتظر این اقدام ما هستند.
 

باید از یک جایی شروع کنیم
این نماینده مجلس با بیان اینکه تا چیزی گفته می‌شو،د می‌گویند اینها مخالف نظام و فرهنگ اسلامی بوده و به دنبال منافع خودشان هستند، یادآور شد: نه، ما مخالف نظام و فرهنگ اسلامی نیستیم بلکه به دنبال اجرای احکام اسلامی هستیم، عده‌ای می‌خواهند دانشگاه‌ را وعده‌گاه خود کرده و از آن به عنوان ابزاری برای منافع سیاسی و جنایی خود استفاده کنند، از این رو به این مسایل دامن می‌زنند.
 

وی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم به یکباره همه چیز را به هم بریزیم، درست است ما کمبود فضاهای آموزشی، اساتید و هزاران مشکلات فراوان دیگری داریم، ولی آیا باید از یک جایی شروع کنیم یا نه؟
 

این عضو کمیسیون مجلس شناسایی ظرفیت دانشگاه‌ها، شناسایی تعداد اساتید و دانشجویان دختر و پسر و بررسی میزان امکانات دانشگاه‌ها را بهترین راهکار اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها برشمرد.
 

رئیس جمهور با کلیات طرح موافق است!
وی با اشاره به مخالفت رئیس‌جمهور با اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: دغدغه آقای احمدی‌نژاد این است که مبادا با عجله و شتابزدگی کاری صورت گیرد، ماحصل منفی به دنبال داشته باشد و ضررش بیش از منفعت آن باشد والا ایشان با کلیات طرح موافق هستند.
 

وی تصریح کرد: جامعه ما ترکیبی از قومیت‌های مختلف و خرده‌فرهنگ‌های خاص است. به عنوان مثال قوم لر، عرب و کرد از لحاظ پوشش و رفتار دارای ویژگی‌های خاصی هستند که بلوچ‌ها دارای آن نیستند، اما در کل همه ایرانی و مسلمان هستند و عشق و علاقه به فرهنگ و آداب ملی و اسلامی دارند (حتی هموطنان زرتشتی). بنابراین اعتقاد ما بر این است که با تعامل، تحلیل و کشاندن بحث طرح تفکیک جنسیتی به جامعه و رسانه‌ها امکان اجرایی شدن این طرح وجود دارد.
 

 

تفکیک جنسیتی مستلزم تحمل هزینه‌های مضاعف‌ برای دانشگاه‌ها
بهاره نصیری، استاد دانشگاه آزاد دماوند نیز یکی از مخالفان اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها است که می گوید: نکته‌ای که در تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها وجود دارد آن است که عد‌ه‌ای موافق، عده‌ای مخالف و گروهی هم مابین تأیید یا رد این قضیه قرار دارند. افرادی که قایل به دانشگاه‌های تک‌جنسیتی هستند، اعتقادشان بر این است که این امر موجب رشد علمی و آرامش روحی و روانی بیشتر دانشجویان دختر و پسر می‌شود، کما اینکه در حال حاضر نیز در قسمت‌هایی از دانشگاه‌های ما مانند سلف سرویس‌ها و کلاس‌های درسی که خانم‌ها در ردیف‌های اول و آقایان در ردیف‌های آخر می‌نشستند، وجود دارد.
 

وی با بیان اینکه اجرای طرح تفکیک جنسیتی مستلزم صرف هزینه‌های مضاعف‌ برای دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: در صورت تفکیک جنسیتی یک واحد درسی باید دو بار و با دو استاد مرد و زن به طور مجزا برای دانشجویان ارائه شود و همچنین این تفکیک در مقاطع ارشد و دکترا که تعداد دانشجویان بسیار کم است (شش نفر) اصلا امکان‌پذیر نیست.
 

تکلیف ازدواج‌های دانشجویی چه می شود؟
نصیری با بیان اینکه دانشگاه‌ها محیطی برای جامعه‌پذیر کردن افراد و فرصتی برای تمرین روابط سالم و سازنده دانشجویان است، خاطرنشان کرد: پس مسئولان برای چه به ازدواج‌های دانشجویی تأکید می‌کنند، آیا نباید دانشجویان با هم ارتباط داشته و با یکدیگر آشنا شوند تا این ازدواج‌ها صورت گیرد، بنابراین اگر ما معتقد به تفکیک جنسیتی هستیم باید ازدواج‌های دانشجویی را کنار بگذاریم.
 

این استاد دانشگاه ادامه داد: دانشجویان باید برای اینکه از هدف اصلی و آموزش خود دور نشوند، سعی کنند با پوشش رسمی‌تر و مشخص‌تر در محیط‌های دانشگاهی حاضر شوند تا از مسایلی که ممکن است منجر به تفکیک جنسیتی شود را مرتفع کنند.
 

وی یادآور شد: در برخی از رشته‌ها مانند مهندسی معدن و یا زنان و زایمان قابلیت اجرایی شدن این طرح وجود دارد، اما در اکثر رشته‌های علوم پزشکی این امکان نیست، اینها مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
 

بی گدار به آب نزنیم
نصیری اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را مستلزم کار زمان‌‌بندی و بلندمدت دانست و افزود: ابتدا بستر این طرح باید با برنامه‌ریزی و کار کارشناسی فراهم شود. در صورت عدم شناسایی پتانسیل این طرح هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه ابتر مانده و هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.
 

وی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی هیچ‌گاه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت جواب نمی‌دهند، یادآور شد: اگر هم‌اکنون ما تصمیم بگیریم شاید 10 سال آینده جواب بگیریم، بنابراین ما برای اجرایی کردن طرح تفکیک جنسیتی ابتدا باید نقاط قوت و ضعف شناسایی کنیم سپس تهدیدها را تبدیل به فرصت و نقاط ضعف را تبدیل به قوت کنیم. در صورت عدم انجام چنین کاری ما نمی‌توانیم صرفا روی ابعاد مثبت و منفی قضیه تکیه کنیم که این امر نیز نیازمند پژوهش است، تا بدانیم ما چقدر توانایی اجرای تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را داریم.
 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به فرض اینکه این طرح در دانشگاه‌ها اجرا شد، آیا فضاهای آموزشی، آزمایشگاه‌ها، تعداد اساتید و امکانات دیگر آموزش پاسخگوی این طرح است یا باید فضاهای جدیدی ایجاد شود.
 

ناهنجاری های دانشگاه ریشه در تربیت خانوادگی دارد
نصیری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا روابط نامشروع و ناهنجاری‌های موجود در محیط‌های دانشگاهی هم به دلیل اختلاط دانشجویان دختر و پسر است یا دلایل دیگری هم دارد؟، گفت: نوع رفتارهایی که ما در یک جامعه بزرگ‌تر از خودمان بروز می‌دهیم همه دارای ریشه‌های تربیتی بوده و نشأت گرفته از خانواده است. یعنی اگر در یک خانواده‌ای آن الزامات و آموزه‌های اخلاقی که وجود دارد انتقال پیدا نکرده باشد و فرد از نظر تربیتی پایبند موازین و اصول شرعی نباشد تفاوتی نمی‌کند که در محیط دانشگاه باشد یا در محیط کار، همان رفتار تربیت شده را از خود بروز می‌دهد. به همین دلیل برای انجام هر کاری باید از مقاطع تحصیلی پایین و خانواده آغاز کنیم.
 

گره کار در جای دیگست
وی تصریح کرد: اصحاب رسانه، رادیو، رسانه ملی، NGOها، شبکه‌های اجتماعی همه اینها نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و آموزش درست نوع برخورد و ارتباط خانم‌ها و آقایان در محیط‌های اجتماعی دارند. همچنین به اعتقاد بنده دانشگاه هیچ ارتباطی به ناهنجاری‌ها و روابط نامشروع دختران و پسران ندار، بلکه مشکل جای دیگری است. حتی اگر طرح تفکیک جنسیتی هم اجرایی شود، بعید می‌دانیم مشکلی از معضلات جنسیتی در جامعه حل شود.
 

مطیع قانون باشیم
کامران دانشجو با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مصوبه 121 جلسه مورخ 6/5/66 شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای زمان این دولت هم نیست درباره حدود اخلاق اسلامی در برخوردها و معاشرت ها در دانشگاه تأکید کرده که دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاس های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند. بنابراین قانون داریم. شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور دانشگاهها و آموزش عالی اگر مصوبه ای داشت عین قانون است و باید رعایت شود.
 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با یادآوری مصوبات سال 66 شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هرگاه در دانشگاهی جدا کردن کلاس های مخصوص زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از جهت بودجه و کیفیت درسی ایجاد نکند کلاس ها باید جدا شود. بنابراین قانون داریم. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید «هرگاه در محیط های تردد و نصب اعلانات در دانشگاهها احتمال ازدحام باشد، باید محیط های جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شود». همچنین مصوبه شورا تأکید دارد، لازم است دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاهها و کارگاهها و سالنهای تشریح و اتاق کامپیوتر و ... حتی المقدور در نوبت های خاص و به طور جداگانه استفاده کنند. بنابراین اگر آزمایشگاهها را خواستیم جدا کنیم، قانون داریم.
 

آخرین بررسی وضعیت عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
به گفته دانشجو مقرر شد ه است با توجه به اهمیت موضوع و مطالبه رهبری و مطالبه عمومی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از علل عدم اجرای مصوبه تهیه کند، در این گزارش قرار است کمبودها و نقصان‌ها شناسایی شده و تأکیدات لازم به دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف برای اجرای مصوبه عفاف و حجاب ارائه شود.
 

اجرایی شدن طرح تفکیک جنسیتی به معنای از بین رفتن همه اختلاط ها نیست
آرین‌منش، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس پیرامون تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به خبرنگار شبستان گفت: تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها از نظر وزیر علوم به این معناست که اگر 100 نفر دانشجو در یک کلاس حضور داشته باشند که نیمی از آنها را دختران و نیمی دیگر را پسران تشکیل دهند، می‌توانیم آنها را به صورت تفکیک شده در دو کلاس 50 نفره قرار دهیم و به صورت مجزا تدریس شوند.
 

وی اظهار کرد: البته تفکیک جنسیتی به این معنا نیست که در صورت اجرایی شدن چنین طرحی دیگر ناهنجاری‌ها و اختلاط از بین می‌رود، بلکه ما باید به لحاظ شرایط و فضای معنوی به گونه‌ای عمل کنیم که در صورت ادامه تحصیل دانشجویان دختر و پسر در کنار یکدیگر خویشتن‌داری وجود داشته و مشکلی ایجاد نشود.
 

آرین‌منش با بیان اینکه اصرار بر اختلاط نباید در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در رشته‌های مهندسی عمران، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها که دختران دانشجو باید به صورت عملی آموزش ببینند، بهتر است به صورت مجزا برگزار شود؛ زیرا اینها مواردی هستند که مورد تأکید آموزه‌های دینی، نظرات شرعی علما و مراجع عظام است.
 

این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هم‌اکنون به لحاظ زیرساختی اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: بایستی کمی منطقی‌تر پیرامون این موضوع فکر کنیم، بالاخره باید از یک جایی شروع کنیم یا نه، درست است امکان صددرصد وجود ندارد ولی با همان امکان نسبی هم می‌توانیم استارت طرح را بزنیم و در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت آینده، فضا و شرایط را مناسب‌تر از حال برای رشد و توسعه ایجاد کنیم.
 

 

 

طرح تفکیک جنسیتی از سوی وزیر علوم امر غیر عادی و اورژانسی نبوده
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درست نبود این طرح به صورت پایلوت در چند دانشگاه به اجرا در می آمد و بعد از گرفتن بازخورد و پیامدهای آن به صورت سراسری در دانشگا ه ها اجرایی می‌شد، گفت: اعلام اجرای این طرح از سوی وزیر علوم یک امر غیر عادی و اورژانسی نبوده بلکه تدریجی بودن آن بیانگر حرکت به سوی یک فضای سالم و مناسب در جامعه است، نه اینکه بخواهند این طرح را به اجبار و به صورت مطلق در جامعه اجرا کنند.
 

وی با اشاره به راهکارهای اجرایی شدن طرح تفکیک جنسیتی اظهار کرد: یکی از راهکارهای اجرایی شدن آن این است که در طرح تحول دانشگاه‌ها و طرح جامع علمی کشور که هم‌اکنون طراحی و تدوین شده است به صورت اصولی و بلندمدت ملاحظات مربوط به این طرح مورد توجه قرار گیرد، هر چند مشکل ما در حال حاضر صرفا تفکیک جنسیتی نیست؛ بلکه ایجاد یک فضای معنوی مشابه حوزه‌های علمیه است.
 

آرین‌منش ادامه داد: با وجود اینکه در حوزه‌های علمیه اساتید مرد تدریس می‌کنند و صرفا تفکیک فیزیکی مطرح نیست ولی در ملاحظات معنوی و شرعی و حتی محتوای مطالب علمی هم در کنار تفکیک جنسیتی مورد توجه قرار گرفته‌اند.
 

اگر آقای احمدی نژاد طرح پخته تری دارند، ارائه دهند!
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مخالفت رئیس جمهور با اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: اگر آقای احمدی‌نژاد مخالف اجرای این طرح در جامعه هستند به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی بفرمایند چه پیشنهاد و راه‌حل مناسبی برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و ترویج فرهنگ اسلامی دارند که مسئولان هم بر اساس آن عمل کنند، واقعا سؤال ما این است که شاید ایشان طرح پخته‌تری داشته باشند، امیدواریم که این‌گونه باشد.
 

آرامش محصول تفکیک جنسیتی
آرین‌منش به فواید اجرایی شدن طرح تفکیک جنسیتی اشاره کرد و افزود: هدف اصلی دختران و پسران دانشجو از ادامه تحصیل ارتقای سطح علمی خودشان است، بنابراین در چنین شرایطی لازم است که دانشجویان به دور از هر گونه مسایل حاشیه‌ای و پرداختن به مسایلی که در اثر ارتباط با جنس مخالف ذهن آنها را مشغول کرده و بر فعالیت‌های آنها اثر می‌گذارد، دوری کنند، بنابراین یکی از فواید اجرای طرح تفکیک جنسیتی از بین بردن این مسئله است.
 

وی تصریح کرد: آرامش و آزادی دختران دانشجو و رهایی از قید و بندهای سفت و سختی که آنها باید در فضای مختلط رعایت کنند از دیگر فواید این طرح است.
 

منافع شخصی را کنار بگذاریم همه چیز حل می شود
حجت‌الاسلام مصطفی جان‌نثاری، استاد حوزه نیز از موافقان اجرای طرح تفکیک جنسیتی است که به خبرنگار شبستان می گوید: آسایش و راحتی بانوان در زمان حضور در کلاس‌های دانشگاه یکی از نتایج مطلوب تفکیک جنسیتی است که این امر نیز مستلزم متحمل شدن هزینه‌های اضافی‌تر اساتید و فضاهای آموزشی برای دانشگاه‌ها است.
 

وی اظهار کرد: شاید وقتی سخن از تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به میان می‌آید یک نوع سوءظن و بدگمانی نسبت به آقایان پیش آید و این‌گونه القا شود که در صورت اختلاط، آقایان نسبت به خانم‌ها مرتکب خلاف شرعی می‌شوند، در صورتی که این‌طور نیست و هدف اصلی احساس آرامش بانوان است.
 

حجت‌الاسلام جان‌نثاری تصریح کرد: هر چند این تفکیک جنسیتی هزینه‌های زیادی را می‌طلبد ولی اگر این امکان فراهم شود یک خدمت بزرگی در حق بانوان شده که هم بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند و هم در ساعت‌های متمادی تحصیل مکلف به سختی و رعایت بعضی از قیودات نشوند.
 

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: شاید افرادی که مخالف اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها هستند برای خود دارای اقتضائاتی ما باشند که در صورت از بین رفتن اختلاط و تفکیک جنسیتی چیزی را که به دنبال آن بودند را از دست بدهند، اگر هدف ما صرفا آموزش باشد اصلا نباید به دنبال منافع شخصی باشیم.
 

نفس مختلط بودن کلاس‌های دانشگاه خلاف شرع نیست
این استاد حوزه با بیان اینکه نفس مختلط بودن کلاس‌های دانشگاه مساوی خلاف شرع نیست، تصریح کرد: در کلاس‌های مختلط هم آقایان می‌توانند با رعایت تقوا مرتکب خلاف شرع نشوند ولی گاهی مواقع به دلیل پیش آمدن مسایل جانبی و حاشیه‌ای به طور ناخواسته موجب خارج شدن افراد از مسیر رعایت شرعی و حجاب و عفاف می‌شود که در صورت تغییر فضای مختلط به فضاهای تفکیک رعایت مسایل شرعی برای بانوان و آقایان راحت‌تر و سهل‌تر می‌شود.
 

وی اظهار کرد: هر چقدر به اعتقاد عده‌ای شرایط فعلی از لحاظ زیرساختی برای اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها مناسب نیست، ولی اگر موضوع و هدفی برای مدیریت یک مجموعه مهم باشد به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که آن مطلب به بهترین نحو برایش حاصل شود.
 

سخن ناگفته...

موافقان و مخالفان اجرای این طرح هرکدام دلایل خاص خود را ارائه می دهند. اما نباید از این نکته غافل شویم که مبنای کار ما در کشور اسلامی احکام خداست. ما اگر به دنبال رسیدن به مدینه فاضله هستیم باید در راستای شرایع دین اسلام گام برداریم و به حرکت ادامه دهیم اما نباید از این نکته غافل شویم که دشمنان در کمین نشسته اند تا ازهر غفلت و نابخردی ما به نفع خود بهره بگیرند. برخی از کارشناسان معتقدند؛ اجرای طرح تفکیک جنسیتی شأن و منزلت زن در جامعه اسلامی را زیر سوال می برد و این مهره اصلی در تحکیم خانواده را به عنوان شهروند درجه دوم معرفی می کند.

 

با توجه به اهمیت این موضوع می طلبد که مسئولان مرتبط با اجرای این طرح دقت نظر بیشتری اتخاذ کنند و با بهره گیری از نظرات بزرگان دین به ویژه مراجع عظام تقلید و روحانیون معزز با برنامه ریزی دقیق و حساب شده در این مسیر گام بردارند همچنین تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان حوزه دین نیز می تواند ضمانت اجرایی را که حلقه مفقوده این طرح است تکمیل کند .

 

پایان پیام/
 

کد خبر 51470

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha