لیوان وضو، صرفه جویی به قیمت حیات بشر

خبرگزاری شبستان: لیوان وضو یکی از طرح هایی است که در صورت اجرا می تواند هزینه آن به قیمت بازگردان حیات بشر به اصل آن است.

خبرگزاری شبستان - یزد:

جامعه امروزی دارای مشکلات متعددی است که در کشور ما نیز با توجه به وضعیت جغرافیایی خود دارای ویژگی های مختلف است.

در این راستا مردم در استان یزد نیز با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تا جایی این پیش رفته است که مقام معظم رهبری نیز در سفر خود به استان یزد مشکل آب را مهمترین مشکل و جدی ترین مشکل نامیدند.

کمبود بارندگی نیز در استان در این سال ها این مشکل را چند برابر کرده و زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده است.

در این راستا ما در فرائض دینی ما تاکید بر پیشگیری از اسراف دارد و اسراف را یکی از رذائل اخلاقی معرفی می کند و ان را به تمامی جنبه های زندگی ما تعمیم داده است.

استفاده از آب نیز در وضو از موارد مهمی است که به صورت جزئی می توان به آن وارد شد و با صرفه جویی و استفاده کمتر و بهینه در زمینه صرفه جویی در مصرف آب در جامعه ترویج داد.

مسجد جامع رحمت آباد یزد یکی از مساجدی است که دارای کانون فرهنگی هنری است و به صورت فعال در امر صرفه جویی و فرهنگ سازی در این زمینه در امور مذهبی تلاش کرده است.

لیوان وضو یکی از این طرح هایی است که در این کانون مساجد انجام شده است و با کمترین هزینه در راستای استفاده از آب استفاده می شود و در آن تنها با یک لیوان آب وضو گرفته می شود و از اسراف در هزینه آب جلوگیری می شود.

محسن رستگاری، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان یزد با اشاره به اهمیت صرفه جویی در منطقه کم آب یزد گفت: با توجه به اینکه استان یزد یکی از مناطق کم آب و مواجه با بحران آب در کشور است ما می توانیم با صرفه جویی در بخش های مختلف به صورت جزئی و کلی در راستای خروج از بحران گام برداریم.

وی افزود: دین مبین اسلام تاکید زیادی در خصوص صرفه جویی دارد و آیات و روایات بسیاری در مذمت اسراف نقل شده است .

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد یزد تصریح کرد: لیوان وضو یکی از کارهای مهمی بوده است که در یکی از کانون های مساجد استان یزد اجرا شده است و با توجه به هزینه بسیار کمی که برای آن می شود می توان در زمینه  صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت آب گام برداشت.

رستگاری خاطرنشان کرد: در این طرح هر فرد به جای بازگذاشتن شیر آب و مصرف بی رویه آب تنها با یک لیوان وضو می گیرد که در صورت تعمیم به کل جامعه می توانیم بسیاری از هدر رفت های آن را کاهش دهیم.

وی افزود: ما امیدواریم بتوانیم با انجام این طرح در کانون های مساجد استان و مکان های عمومی گام موثری در این جهت داشته باشیم.

مهدی جنتی، طراح این لیوان وضو نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: همانطور که می دانیم واقع شدن در شهر کویری و کمبود اب شیرین مناسب، این را می طلبد که بیشتر به مسئله آب توجه کنیم و به دلیل مصرف آب شیرین برای عموم مصارف روزانه این مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی افزود: به دلیل اجبار در مصرف آب در عموم کارها اهمیت آب شیرین و تصفیه شده که با هزینه های بالایی هم تهیه شده است بیشتر جلوه می کند.

طراح لیوان وضو خاطرنشان کرد: دیدن این که با چشم خود ببینی آبی که هزاران انسان و کودک، مردم مناطق محروم و بی آب به آن نیاز مبرم دارند به راحتی هدر می رود و داخل چاههایی می رود که آب آن تقریبا برای تبدیل به آب آشامیدنی غیرقابل انجام است، بسیار رنج اور و شاید می توان گفت که غیر قابل تحمل است.

جنتی تصریح کرد: اینکه ببینی آب شربی که هر جرعه ان می تواند جان انسانی را نجات بخشد، صرف کارهایی شود که واقعا بیهوده است واقعا غیر قابل تحمل خواهد بود.

وی ادامه داد: این که زمین و یا خودرویی را بشوییم می تواند دارای مشکل باشد و یا شستن زمین و حیاط منزل واقعا می تواند اشکال داشته باشد.

طراح لیوان وضو خاطرنشان کرد: کشورهایی که با داشتن منابع آبی، در مصرف آب سختگیری کرده و بهای ان را افزایش داده اند ما را به فکر وا میدارند که کمی هم به دستورات الهی توجه بیشتری داشته باشیم و این نعمت الهی را قدر بدانیم.

جنتی ادامه داد: فقط خواست و اراده ما به کم مصرف کردن و همین طور تصمیم درست قبل از شروع مصرف، قطعا به رفع بحران آب کمک می کند و شک نکنیم که تنها و تنها در مصارف خانگی و شخصی اولین و مهمترین عامل برای پایین آوردن مصرف زیاد آب خود ما هستیم.

وی گفت: دیدن این که موقع شستن صورت و یا گرفتن وضو شیر آب کاملا باز است و یا اینکه اصلا آبی که نیاز نداریم داخل چاه می شود بسیار رنج اور است که امیدواریم به زوی این نیز حل شود.

طراح لیوان وضو بیان کرد: قبل از این که این طرح را اجرا کنم خودم بارها امتحان کردم و متوجه شدم که با یک لیوان وضو و حتی نصف لیوا وضو هم اگر مهارت خرج دهیم با یک سوم لیوان نیز امکان پذیر است.

جنتی خاطرنشان کرد:وقتی با چشم خود ببینیم که به اندازه چهار یا پنج برابر یک لیوان آب برای وضو مصرف می شود غیر قابل تحمل است و شاید ان چنان که برای بخش های دیگر فریضه نماز اهمیت می دهیم به این بخش کمتر توجه داریم.

وی گفت: در این موقعیت بحرانی باید بدانیم که یک قطره آب برای سرنوشت و زندگی کنونی و آینده ما بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

طراح لیوان وضو بیان کرد: تقاضایی که من از همه دارم این است که خودمان این درک را از ارزش آب داشته باشیم تا با شرایط خاص مجبور نشویم این فرهنگ را اجرا کنیم.

جنتی در پایان گفت: یادمان باشد که با نشستن خودروی خویش زنده می مانیم اما با نخوردن اب زنده نمی مانیم و در این راستا نیز باید وجدان، مهارت در استفاده و کاهش روز به روز منابع آبی و انرژی در نظر بگیریم.

 

گزارش: سید ضیا میررحیمی

 

 

کد خبر 515580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha