تولید دانش‌های قرآنی دربخش علوم انسانی؛ مهم‌ترین رویکرد نمایشگاه قرآن

حجت‌الاسلام محمدی با اعلام برگزاری آیین تجلیل از خادمان قرآنی باحضور رییس‌جمهور همزمان با افتتاح نوزدهمین نمایشگاه قرآن گفت:این نمایشگاه بابخش تخصصی علوم انسانی بزرگ‌ترین قدم درتولید علم قرآنی پس از انقلاب است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی در نشست خبری تشریح برنامه‌های نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: این نمایشگاه محل عرضه تمام فعالیت‌های قرآنی در عرصه‌های متنوع در بازه زمانی یک ساله است و فرصتی برای تحلیل دستاوردهای قرآنی فراهم می کند. 

وی با بیان اینکه امکان عرضه همه دستاوردها به طور کلی در نمایشگاه وجود ندارد، اظهار کرد: محدودیت‌های مکانی و بودجه‌ای باعث می‌شود که نتوانیم آن‌گونه که شایسته است همه فعالیت‌های قرآنی را عرضه کنیم اما تلاش می‌شود دستاوردهای این عرصه در معرض دید گذاشته شود و بتواند الهام‌بخش فعالیت‌های آتی باشد.

حجت‌الاسلام محمدی افزایش شناخت و بصیرت بازدیدکنندگان را اولویت اصلی این نمایشگاه اعلام کرد و افزود: نمایشگاه قرآن محل توسعه فرهنگ وحی و نهادینه کردن آن در متن جامعه است، از این رو و متناسب با بیداری شکل گرفته در جهان اسلام، شعار قرآن کتاب بیداری به عنوان شعار اصلی این نمایشگاه انتخاب شد.

رییس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ادامه داد: اگرچه منشأ اولیه بسیاری از انقلاب‌های منطقه مسایل داخلی و مادی بوده اما در ادامه مسیر با دین و قرآن منطبق شده، از این رو این شعار هم به جهت بیداری جوامع اسلامی و هم بیدارسازی بازدیدکنندگان انتخاب شده است.

وی با اعلام برپایی این نمایشگاه در دو بخش متنوع تصریح کرد: بازدیدکنندگان در بدو ورود با بخش بیداری اسلامی و پس از آن با بخش دشمن‌شناسی مواجه می‌شوند تا با شناخت توطئه وهابیت و صهیونیسم جهانی به ویژه در سده‌های اخیر شرایط دو جبهه کفر و ایمان را از یکدیگر تشخیص و تمیز دهند.

حجت‌الاسلام محمدی عدم توجه به بحث تبری از دشمن را یکی از نقایص امروز جوامع اسلامی برشمرد و بیان کرد: تلاش بر آن است تا در نمایشگاه کتاب علاوه بر احساس تولی، تبری از دشمنان نیز انجام و ترویج شود این از اولویت‌های اصلی به شمار می‌رود.

وی از برپایی بخش هنر مفهومی در بزرگ‌ترین فضای ممکن نمایشگاه خبر داد و ابراز کرد: شرایط به گونه‌ای تدارک دیده شده که در هر ساعت بین 40 تا 50 نفر امکان بازدید از این بخش را در فضای بیرونی نمایشگاه قرآن داشته باشند.

رییس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج قرآنی، سازمان‌دهی مفهومی مطابق با آخرین شرایط روز جهان اسلام را از اولویت‌های کاری نمایشگاه نوزدهم برشمرد و عنوان کرد: یکی از بخش‌های اصلی این نمایشگاه بخش تحول علوم انسانی است که با رویکردی متفاوت نسبت به 33 سال گذشته در جهت تولید علم مستند به آیات وحی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به مشارکت حداکثری همه دستگاه‌ها در برپایی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عنوان کرد: متناسب با کمیسیون‌های سه‌گانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بخش آموزش وزارت آموزش و پرورش و بخش دانشگاهی به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت واگذار شده و بخشی نیز برای سایر دستگاه‌های مردمی، عمومی و دولتی در نظر گرفته شده است، به گونه‌ای که همه معاونت‌های ارشاد در این نمایشگاه مشارکتی فعال دارند.

بخش عترت و ولایت نمایشگاه قرآن زمینه ساز برپایی نمایشگاه عترت در سال های آتی

حجت‌الاسلام محمدی از برپایی بخش عترت و ولایت خبر داد و گفت: این بخش به منظور زمینه‌سازی برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی عترت و ولایت در سال‌های آتی و با پرداخت به مباحثی همچون مهدویت، معارف رضوی، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه برپا می‌شود.

وی ادامه داد: رونمایی از دستاوردهای مختلف قرآن در قالب یک بسته برنامه در هر هفته از برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز از تغییراتی است که امسال برای انعکاس خروجی‌های قرآنی در طول یک سال به کار گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی با اعلام تجلیل از خادمان قرآنی پس از یک سال توقف همزمان با آیین افتتاحیه در پاسخ به سؤال خبرنگار شبستان تصریح کرد: این آیین همزمان با تجمع بیش از سه هزار نفر از قرآنیان، ششم مرداد همزمان با 26 شعبان و با حضور رییس‌جمهور برگزار می شود و در آن از خادمان قرآن در رشته‌های مختلف و سه بخش خادم ممتاز و برگزیده تجلیل به عمل می‌آید.

وی حضور گسترده رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در انعکاس اخبار نمایشگاه را از دیگر نقاط تمایز نوزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن برشمرد و اظهار کرد: علاوه بر پخش ویژه‌برنامه زنده افطار از این نمایشگاه با همکاری شبکه‌های برون‌مرزی برنامه‌های نمایشگاه روی آنتن‌های خارج از کشور می‌رود تا علاقه‌مندان بتوانند از نزدیک با دستاوردهای یک ساله نظام در عرصه قرآن آشنا شوند.

برپایی 550 نشست تخصصی با رویکرد تولید علم

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از برگزاری بیش از 550 نشست تخصصی همسو با رویکرد تولید علم در این نمایشگاه خبر داد و بیان کرد: این نشست‌ها همسو با راه‌اندازی بخش علوم انسانی و با تلاش شش ماهه کارشناسان از دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود. همچنین امکان مناظره و گفت‌وگوهای عمیق در این بخش به منظور تبادل اطلاعات و عرضه نوآوری‌های قرآنی ایجاد شده است.

وی با اعلام تعدیل بخش مکتوب این نمایشگاه اذعان کرد: تلاش شده تا علاوه بر حضور صرفا کتب قرآنی با تعبیه متناسب مکتوبات هر بخش به موازات آن عرضه شود، به عنوان مثال نشر کودک در کنار بخش کودک به بازدیدکنندگان خدمات عرضه می کند.

حضور فعال چهره های فعال در امر بیداری اسلامی در نمایشگاه

حجت‌الاسلام محمدی درباره زمان افتتاح بخش بین‌الملل این نمایشگاه اعلام کرد: این بخش پس از گذشت یک دهه از فعالیت نمایشگاه کار خود را با حضور 30 کشور آغاز می‌کند و تلاش شده تا چهره‌هایی فعال در امر بیداری اسلامی برخی کشورها در این بخش حضور داشته باشند.

حجت‌الاسلام محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا زمان برپایی نمایشگاه برای امکان حضور شهرستانی‌ها به نیمه ماه شعبان موکول نمی‌شود، اظهار کرد: استقبال در ماه مبارک رمضان از این نمایشگاه بیشتر است اما وزارت ارشاد می‌کوشد از طریق برپایی نمایشگا‌ه‌های استانی و حتی نمایشگاه‌های سیار روستایی این نقیصه را برطرف کند.

وی از برگزاری همایش مدیران مؤسسات قرآنی همزمان با افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن خبر داد و افزود: این همایش با حضور بالغ بر یک‌هزار مدیر مؤسسه قرآنی برگزار و در آن بن حمایتی پنج تا ده میلیون ریالی به منظور خرید از نمایشگاه اعطا می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی تهویه هوا را از مشکلات اصلی نمایشگاه برشمرد و تصریح کرد: امسال هم تأکید بر آن است که همچون سال گذشته تهویه فضای داخلی نمایشگاه فعال شود. همچنین با طراحی‌های ویژه تلاش شده از تراکم جمعیت در مسیرهای اصلی جلوگیری شود تا گرمای هوا کمتر بازدیدکنندگان را آزار دهد.

افزایش 10 هزار مترمربعی نمایشگاه نسبت به سال گذشته

وی با اعلام افزایش 10 هزار متر مربعی متراژ این نمایشگاه نسبت به سال گذشته تأکید کرد: امسال رویکرد بر آن است که امور محتوایی از امور اجرایی نمایشگاه کاملا مجزا باشد و بتوان از این فضای افزایش یافته در مسیر تحقق اهداف بیشترین استفاده‌ها را کرد.

قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی درباره فضاسازی در سطح کشور توسط این وزارتخانه ابراز کرد: این مهم بر عهده شهرداری‌ها است اما وزارت ارشاد با ارایه طرح‌هایی همچون ایجاد میادین و یا دروازه‌های قرآنی که بزرگ‌ترین نمونه آن در ماه گذشته در تربت حیدریه کلید خورده است به این فضاسازی کمک می‌کند.

وی آغاز احداث اردوگاه بزرگ قرآنیان کشور در شهرک پردیسان قم را از جلوه‌های تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رفاه و آسایش فعالان قرآنی دانست و افزود: این اردوگاه چندمنظوره در مساحتی بالغ بر 20 هزار مترمربع احداث شده است و می‌تواند در ارتقای مهارتی قرآنیان تأثیری بسزا داشته باشد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره برنامه‌های این شورا برای تأسیس بودجه الزامی سال 90 اعلام کرد: بنا بر پی‌گیری‌های دستگاه‌های عضو این شورا بالغ بر 1500 طرح مشتمل بر 2700 میلیارد تومان بودجه پیشنهاد شد که در نهایت از میان آنها 18 کلا‌ن‌طرح در سه بخش آموزش تخصصی و پژوهش، آموزش عمومی و تبلیغ و ترویج تثبیت شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از تخصیص نهایی کمیسیون‌های سه‌گانه این شورا تفاسیر طرح‌های مصوب به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به منظور تصمیم‌گیری در نحوه توزیع ارایه می‌شود تا سه نهاد ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و این معاونت نظارت خود بر تخصیص بودجه‌های الزامی قرآنی را اعمال کند.

شایان ذکر است، نشست خبری تشریح برنامه‌های نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن سه‌شنبه 21 تیر با حضور قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور برگزار شد.

پایان پیام/


 

کد خبر 51623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha