استخراج نظام معرفتی همسو با نیازهای جامعه اسلامی

حجت الاسلام یوسفی مقدم بااعلام برنامه های بخش پژوهش نمایشگاه قرآن، استخراج نظام معرفتی متناسب با نیازهای جامعه اسلامی و تحول علوم انسانی در بلندمدت را نتیجه تغییر نگاه به این عرصه و توجه به نیازهای مخاطب دانست.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، مدیر بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن با اعلام تدارک برنامه های متنوع برای این بخش به خبرنگار شبستان گفت: ارائه مشاوره از طریق راه اندازی واحد پاسخگویی به سوالات با 12 محور اعتقاد، عرفان، فرق و مذاهب، روانشناسی، اخلاق، کودک، نوجوان، احکام و فقه از منظر قرآن از مهمترین برنامه های در نظر گرفته شده برای این بخش است.

وی با بیان این مطلب که بخش پژوهش هم نیازهای عمومی و هم نیازهای تخصصی را مدنظر دارد، اظهار کرد: نمایش نرم افزارهای قرآنی در کنار پژوهش های چندرسانه ای، رونمایی از نرم افزارهای جدید و آشناسازی مخاطبان با کتب و مقالات قرآنی تالیف شده در واحد پیشه شناسی از دیگر برنامه های تدارک دیده برای بخش پژوهش نمایشگاه بین المللی قرآن است.

حجت الاسلام یوسفی مقدم ادامه داد: عرضه آخرین دستاوردهای قرآن پژوهی در ایران و جهان با وجود محدودیت های مکانی دیگر اقدامی است که در بخش پژوهش با جدیت دنبال می شود چراکه تلاش بر آن است تا این بخش در نمایشگاه نوزدهم بهترین و کیفی ترین آثار این عرصه را در معرض دید علاقه مندان قرار دهد.

مدیر بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن ارائه مشاوره های تخصصی به علاقه مندان برای حضور فعال در عرصه قرآن پژوهی را دیگر برنامه این بخش برشمرد و بیان کرد: برگزاری جلسات گفت و گو، نشست های نقد و بررسی دستاوردهای قرآن پژوهی با حضور مولفان و ناقدان علمی و نشست های تخصصی با حضور اندیشمندان از دیگر برنامه هایی است که انتظار می رود با اجرای آنها بتوان به نیازهای مخطابان پاسخ داد.

وی از برپایی کارگاه های قرآن پژوهی برای آشنایی عملی علاقه مندان با روش پژوهش خبرداد و تصریح کرد: تلاش بر آن است تا در کنار استفاده بهینه از تجارب گذشته، با اجرای برنامه های جدید و اثرگذار در کنار افزایش دامنه مخاطبان، بتوان به نیازهای روز جامعه در این ساحت مقدس پاسخ داد.

حجت الاسلام یوسفی مقدم با ابراز خرسندی از تحول نگاه نسبت به پژوهش های قرآنی ابراز کرد: خوشبختانه نگاه خوبی نسبت به این عرصه در حال شکل گیری است که می تواند با انجام پژوهش های کاربردی و فاخر به استخراج نظام های معرفتی متناسب با نیاز جامعه اسلامی و تاکید رهبر معظم انقلاب به تحول علوم انسانی مبتنی بر آموزه های قرآن بینجامد.

وی درباره مشکل اصلی پژوهش های قرآنی اعلام کرد: جای مخاطب پیش از این در پژوهش های قرآنی خالی بود، بدین معنا که نیازهای او در انجام این پژوهش ها مدنظر قرار نمی گرفت اما با تغییر نگاه و تلاش برای استخراج نظام های معرفتی این مشکل بتدریج در حال برطرف شدن است، البته باید توجه داشت که نمی توان در بازه زمانی کوتاه این تغییر را رقم زد.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با ابراز خرسندی از افق گشوده شده در عرصه پژوهش های قرآنی خاطرنشان کرد: بنابر برنامه ریزی های انجام شده بیش از 80 پژوهشگر به طور ثابت و متغیر در بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن حضوری فعال دارند، از این رو انتظار می رود با استقبال گرم مخاطبان بتوان فضایی علمی را فراهم آورد.

شایان ذکر است، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن از 6 مرداد تا 4 شهریور همه روزه از ساعت 17 تا 24 در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) پذیرای بازدیدکنندگان از جدید ترین محصولات و دستاوردهای قرآنی کشور است.

پایان پیام/

 


 

کد خبر 53102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha