سیاست گره خورده ایران، ترکیه و سوریه

اسلام حامی محکمی است که باعث می شود در صورت مواجه با بحران در هر یک از سه کشور ایران، ترکیه و سوریه هر کدام به کمک و نجات دیگری بشتابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به روی کار آمدن دوباره رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به معنی ادامه سیاست های قبلی و حفظ روابط دوستانه با کشورهای هم مرز این کشور است.

دولت آنکارا در قبال بحران های سوریه با پذیرش نقشی میانجی گرایانه تلاش می کند از سوی با مذاکره با دولت بشار اسد و از سوی دیگر با پذیرفتن پناهندگان آواره سوری به اختلافات پایان دهد.

به این ترتیب ترکیه ترجیح می دهد به جای اعلان دفاع علنی از دولت سوری اجازه دهد تا طرفین فرصت و موقعیت ابراز خواسته های خود را داشته باشند.

گرچه برخی از سیاستمداران با سوءاستفاده از شرایط حاکم تلاش می کنند نشان دهند ترکیه در قبال دولت سوریه جبهه گرفته است اما بررسی سابقه رابطه دولتهای این کشور موضوع دیگری را ثابت می کند.

در حالیکه دولت ترکیه دریافته است برای حفظ ارتباط سه جانبه خود با تهران و دمشق باید تلاش کند تا دشمن مشترک خود یعنی آمریکا را با بهانه های جدید روبرو نکند.

کشور ترکیه در منطقه تنها کشوری است که ارتباط خود را به طور کامل با غرب و به خصوص آمریکا قطع نکرده است و نقش میانجی گری او برای سوریه به همین لحاظ اثبات شده است.

از آنجایی که ترکیه ضعف چندانی درخصوص دموکراسی ندارد می توان برآورد کرد که پیشنهادات او به دولت سوری در حل اختلافات داخلی کارآمد باشد.

به گزارش ایراک وار، در این باره ترکیه همان سیاستی را در پیش گرفته است که پیش از این در قبال مساله هسته ای ایران در نظر گرفته بود در واقع ترکیه تلاش می کند قابلیت اعتمادسازی را در میان دولت سوری و معترضان ایجاد کند تا مساله سوریه بدون کوچکترین دخالت خارجی و یا کشیده شدن به اختلافات جدید داخلی حل شود.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت آنکارا به منظور حفظ روابط دو طرفه خود و تمایل به وارد شدن به اتحادیه اروپا همچنان به اجرای چنین سیاستی ادامه خواهد داد و البته باید در نظر گرفت که منطقه نیازمند اینگونه روشها برای ثبات داخلی کشورها است.

پایان پیام/

 

کد خبر 51729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha