سازمانهای مخفی سیا در سومالی

سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم هر روز بر تعداد مکانهای مخفی خود در سومالی می افزاید.

به گزارش خبرگزاری شبستان، یک مجتمع بسیار بزرگ با دیوارهای بلند در ساحل اقیانوس هند و در پشت فرودگاه بین المللی آون آد در موگادیشو، پایتخت سومالی یکی از چندین مکان مخفی سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) در سومالی است.

در این مجتمع که بیش از 10 ساختمان در پشت دیوارهای حفاظ دار و بلند آن قرار دارند هشت آشیانه هواپیما وجود دارد که هواپیماهای متعلق به سازمان سیا در آن قرار داده شده اند.

در این مکان که به گفته منابع اطلاعاتی سومالی ساخت آن چند ماه پیش به پایان رسیده برنامه های آموزشی مبارزه با تروریسم برای برخی عوامل اطلاعاتی سومالی که سیا آنها را به خدمت گرفته است در حال اجرا می باشد.

مبارزه با تروریسم اکنون به یکی از بهترین بهانه های سازمان سیا برای نفوذ در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای خاورمیانه و آفریقایی تبدیل شده است تروریسمی که هیچ گاه از ریشه کن نشده و فقط دستاویزی برای سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا شده تا از طریق آن پایگاه های نظامی خود را در کشورهای دیگر گسترش دهد و همه جهان را تحت تسلط آمریکا درآورد.

سیا به عنوان بخشی از طرح گسترش برنامه های ضدتروریسم خود در سومالی همچنین از زندان های مخفی در زیرزمین های برخی از مقرهای دولتی که به اجبار آنها را تحت تصرف خود درآورده است استفاده می کند.

در این زندانها برخی از اعضای گروههایی که سازمان سیا آنها را تروریست می خواند تحت شکنجه های سخت قرار می گیرند و سازمان سیا به برخی از عوامل اطلاعاتی حقوق خوبی را برای بازجویی زندانیان می دهد.

اگرچه زندان هایی مانند ابوغریب یا گوانتانامو که مملو از زندانی هایی است که به بهانه تروریست بودن تحت شکنجه قرار می گیرند شهره خاص و عام شده اند اما سیا به همین بسنده نکرده است و گویا سعی دارد بر تعداد زندان های مخفی خود در کشورهای مختلف روز به روز بیفزاید.

اما حضور سیا در موگادیشو تنها به داشتن مکان های مخفی برای آموزش مبارزه با تروریسم و یا شکنجه افراد مظنون به دست داشتن در عملیات تروریستی خلاصه نمی شود بلکه واشنگتن از نیروهای عملیاتی ویژه به منظور انجام حملات متعدد هوایی و زمینی از جمله حمله با هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کنند و به این ترتیب جان بسیاری از سومالیایی های بی گناه را نیز می گیرد مانند آنچه در پاکستان و افغانستان و عراق انجام می دهد.

به گفته یکی از مقامات بلندپایه اطلاعاتی سومالی عوامل سازمان سیا به طور تمام وقت در سومالی حضور دارند و حدود 30 نفر از آنها به طور خاص در موگادیشو هستند تا برنامه های خاص سیا را در آنجا پیاده کنند.

آنها با دادن مبالغ بالایی در حدود 200 دلار در ماه برخی از عوامل اطلاعاتی سومالی را برای رسیدن به اهداف خود به کار می گیرند و حتی از آنها به عنوان زندان بانان زندانهای مخفی زیرزمینی استفاده می کنند.

بنابر گزارش the nation ، اگرچه سیاستمداران سومالی بارها مخالفت خود را با دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور اعلام کرده اند اما واشنگتن این رهبران سیاسی این کشور را خیانتکار و غیرقابل اعتماد خوانده و به بهانه کمک به مردم این کشور و برای از بین بردن تروریسم هر روز بر تعداد مکان های مخفی خود در سومالی می افزایند تا با تحکیم جایگاه خود در آنجا این کشور را نیز تحت تصرف نیروهای خود درآوردند.

پایان پیام/

 

کد خبر 51828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha