ضعف مدیریت اعمال نکردن شایسته سالاری در انتصاب مدیران است

خبرگزاری شبستان:کلانتری با بیان اینکه نظام ارزیابی مدیریت باید بگوید چه کسی عهده دار این منصب است گفت: نظام انتصاب مدیریت در کشور ضعیف است و مدل شایسته سالاری را در انتخاب مدیران اعمال نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حمید کلانتری معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی در امور تعاون در اجلاس سراسری نشان عالی مدیر سال با اشاره به برگزاری بسیاری از جشنواره های برتر مدیریت در طی سالهای گذشته گفت:‌چرا با برگزاری بسیاری از همایشها و جشنواره ها هنوز یکی از ضعفهای اصلی کشور مدیریت است.

وی با اشاره به آمار بالای فارغ التحصیلان مدیریت افزود: چرا با توجه به این همه فارغ التحصیل مدیریت هنوز در مدیریت مشکل داریم مشکل اصلی ما در اصلاح شاخص مدیریت است نه فارغ التحصیلان که اگر مشکل در فارغ التحصیلان بود باید شاهد تحول بزرگی بودیم.

وی با اشاره به دلایل مشکل مدیریت در کشور گفت: شاخصهای فضای کسب و کار، اشتغال و تولید، بهره وری و سرمایه گذاری مسایلی است که در امر مدیریت اثرگذار است کشوری که تاریخ درخشان داشته و ارزشهایی برخاسته از آن است چگونه است که در میان 120 و 130 کشور دنیا دارای رتبه مدیریتی بالای 100 است چرا اینگونه است زیرا مدیریت را به عنوان تخصص در نظر نگرفته‌ایم.

کلانتری ادامه داد: اگر اجازه نمی دادیم یک مدیر غیرمتخصص در جایگاه تخصص مدیریتی بنشیند اینگونه نبود نظام ارزیابی مدیریت باید بگوید چه کسی عهده دار مدیریت باشد.

وی افزود: نظام انتساب در امر مدیریت در کشور ما ضعیف است و مدل شایسته سالاری را در انتخاب مدیر نداریم و اعمال نمی کنیم.

وی افزود: انشاالله در دولت تدبیر و امید بسیاری از ندانم کاریها با استفاده از تجارب بین المللی اصلاح شود.

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی در امور تعاون تصریح کرد: در ابتدای قانون نظام جمهوری اسلامی پس از اطاعت از توحید و 5 اصل دیگر استفاده از تجارب و دانش بشری تاکید شده است چقدر در اصول مدیریت به این امر متعهد بوده ایم آیا در اداره امور کشور از دانش بشری استفاده کرده‌ایم بدون توجه به تبعات آن چقدر در مدیریت سازمانی از این امر بهره برده‌ایم آیا انتصاب مدیران ما برخاسته از یک نظام شایسته گزینی و شایسته سالاری است.

وی با اشاره به تعدد سازمانهای نظارتی در کشور گفت: یکی از آفتهای مدیریت نظام ارزیابی مدیران است که نه تنها انگیزش لازم را نمی دهد بلکه کاهنده قدرت ریسک مدیران است.

کلانتری ادامه داد: نظام نظارت و ارزیابی ما وقتی وارد سازمانی می شود اگر کار خوبی انجام شده باشد تشکر و تقدیر نمی کند اما اگر مشکلی وجود داشته باشد حتما مورد مواخذه قرار می گیرند و با هرگونه تخلف و ضعفی برخورد می کند اما در آموزه های دینی ما تشویق و تنبیه دو بال پیشرفت هستند آیا ما در نظام ارزیابی مان اینگونه هستیم نظام ارزیابی داخل سازمانها براساس تعارف و رودربایستی و چشم همچشمی هستند این معیارها نیازمند بازنگری جدی هستند.

وی با اشاره به اینکه جزیره قشم جزیره آزاد اقتصادی عنوان شده است اما بهره وری لازم را ندارد افزود: چرا با توجه به اینکه قشم منطقه آزاد اقتصادی اعلام شد هنوز نتوانسته است سرمایه اقتصادی لازم را جذب کند و با گذشت 20 سال هنوز بهره وری لازم را ندارد در حالیکه می توانست انواع صنایع تجاری سودآور و سنگین اقتصادی را در عرصه های تجاری و ارز آوری ایجاد کند. قوانین مشکل دارند! سیستم مشکل دارد! تمام این مشکلات از مدیریت است.

وی یادآور شد: مدیران ایرانی در سایر نقاط دنیا می درخشند زیرا در چارچوب اصول منطقی فعالیت خود را انجام می دهند ما اصول را بر هم زده ایم و مدیر به راحتی ریسک پذیر نیست کسی برای زیاد انجام دادن کار بازخواست می شود چرا؟ زیرا در تحرک و فعالیت زیاد ممکن است خطا صورت گیرد.

کلانتری یادآور شد: در نشستهای مدیریت تعارف و به به و چه چه تحویل یکدیگر می دهیم و لازم است کمی متعهدانه تر عمل کنیم نظام مدیریت کشور نیازمند ارزیابی عارضانه است از سطوح مدیریت پایین تا سطوح مدیریت بالا و ستادی نیازمند اصلاح هستیم هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی.

وی گفت: چگونه حاضر نیستیم دبستان را به مدیری که تجربه ندارد بسپاریم اما در مدیریت در سطوح کشوری این جایگاه را به افراد غیرمتخصص می سپاریم اگر مدیریت توانمند شود منابع انسانی رشد می یابد ما حتی در مقدمات هم مشکل داریم کجا نظام اموزش و پرورش مدیر پرورش داده است نظام مالی باید به گونه باشد که زمینه پرورش مدیران در سطوح بالا را فراهم کند.

وی با اشاره به پروژه های نیمه کاره و سرمایه های مالی تلف شده در این امر اظهار کرد: در افتتاح پروژه ها هنوز ما پروژه های نیمه کاره را پشت سر داریم این موضوع نشان می دهد که در نظام شروع و پایان یک پروژه مدیریه و کنترل پروژه انجام نمی شود.

وی افزود: ما سالها شعار کوچک سازی دولت را مطرح کرده ایم اما اتفاق خاصی نیفتاد و چقدر هزینه های بالا به کشور با بزرگ شدن دولت وارد شده است همه نیازمند تصمیم جدید هستیم تا با غول بروکراسی برخورد کنیم قوانین و مقررات زائد را حذف کنیم و راه را برای توسعه اقتصادی باز کنیم و به مدیران خود جرات تصمیم های بزرگ بدهیم. ما نیازمند ارزیابی مدیریت هستیم تا براساس بهبود و عملکرد واقعی در نظام تشویق و تنبیه عمل کنیم.

وی افزود: در این همایش باید بیانیه‌ای منتشر شود که در آن به دانشگاههای مدیریت پیشنهاد دهیم تا نظام اجرایی را پیشنهاد دهند که در آن نظام انتخاب و انتصاب و ارزیابی مدیران متناسب با کارایی و شایسته سالاری صورت گیرد نه تنها براساس مدرک امیدواریم فضای کشور فضای انتخاب شایستگان باشد و امیدواریم دولت تدبیر و امید در تمام امور اینگونه عمل کند و مجلس آینده مجلس شایستگان باشد.

 

کد خبر 521215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha