تشکیل ۹۴۰ مرکز نیکوکاری در مساجد

خبرگزاری شبستان: معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) از تشکیل ۹۴۰ مرکز نیکوکاری در مساجد سراسر کشور خبر داد وگفت:سعی می‌شود این مراکز به صورت شبکه در آید و در قالب شبکه‌ کارهای خود را پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مصطفی خاکسار قهرودی،معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به تشکیل 940 مرکز نیکوکاری در مساجد گفت: سعی می‌شود این مراکز به صورت شبکه در آید و در قالب شبکه‌ کارهای خود را پیگیری کند همچنین تلاش شده نیازمندی‌های و توانمندی محلات نیز در این راستا شناسایی شوند.

وی با اشاره به برگزاری جشن نیکوکاری عنوان کرد: 15 هزار پایگاه از سوی کمیته امداد و 50 هزار از سوی وزارت آموزش و پرورش در مدارس ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه برای سال آینده نمی‌توان هیچ پیش بینی در رابطه با میزان مشارکت مردم داشت، اظهار کرد: در حوزه زکات که امر واجبی است تا حدودی می‌توان پیش بینی کرد اما در رابطه با میزان مشارکت به هیچ عنوان نمی‌توانیم میزان مشارکت مردم را برای ماه‌ها و سال‌های آینده پیش‌بینی کنیم.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم در سال 93 اعلام کرد: 82 میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم همچنین 23 میلیارد تومان که توسط آموزش و پرورش جمع آوری شده‌بود براساس تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره وجود هفت و نیم میلیون صندوق صدقه در سراسر کشور گفت: در آمد همه آنها 245 میلیارد تومان بوده است به طوری که نسبت به سال 92 ، 20 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به میزان زکات در سال گذشته اظهار کرد: در حوزه زکات که در قالب نقدی و کالا بوده در سال 93 ، 400 میلیارد تومان جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: در گذشته بیشتر کمک‌های غیر مستقیم مردم به عنوان زکات مستحب بود که در آمارها به صورت یکجا ثبت می‌شد اما در حال حاضر تنها مواردی که جزء زکات اصلی محسوب می‌شوند در آمارها ثبت می‌شود و از ثبت زکات‌های غیر رسمی و مستحب جلوگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به مسائل شرعی نظر زکات‌دهنده در رابطه با نحوه مصرف آن تاثیر دارد عنوان کرد: تصمیم قطعی و شرعی کمیته امداد بر این است که میزان زکات دریافتی در جهت رفع نیاز نیازمندان باشد. در سال‌های گذشته 35 درصد از زکات دریافتی مردم صرف فقرا و مابقی به مصرف پروژه‌های عمرانی می‌رسید اما امسال 60 درصد از این میزان به فقرا و مابقی صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود.

وی عنوان کرد: کمک‌های دولت پیش از این به ازای زکات دریافتی مردم به کمیته امداد پرداخت می‌شد اما با توجه به کاهش زکات دریافتی در اثر خشکسالی و کاهش ثبت زکات‌های مستحب این کمکها با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.

خاکسار قهرودی در ادامه با اعلام بهره‌گیری از روش‌های نوین در جهت اخذ زکات و صدقات از مردم اعلام کرد: مردم می‌توانند از امروز از طریق شماره 8877 و سیم کارت‌های ایرانسل، همراه اول و رایتل کمک‌های خود را به کمیته امداد ارسال کنند همچنین با توجه به ثبت شناسه صندوق‌های خانگی در این سامانه مردم می‌توانند وجوهات نقدی خود را که در داخل صندوق‌ها موجود است تخلیه کرده و از طریق سامانه پرداخت کنند با توجه به اینکه شماره شناسه پرداخت با شماره شناسه صندوق‌ها یکی است اطلاعات وجوهات دریافتی ثبت می‌شود. همچنین روش دیگری از طریق پرداخت بر روی شبکه موبایلی و ثبت آن بر قبوض تلفن قابل انجام شده است که این روش نیز طی چند روز آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی اعلام کرد: میزان کمک‌های مردمی در سال 94، بیش از 246 میلیارد تومان بوده است. 

 

کد خبر 527440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha