۳۳۰ میلیون تومان سرانه به کانونهای فرهنگی هنری خراسان جنوبی پرداخت شد

خبرگزاری شبستان: مسئول دبيرخانه كانونهاي مساجد خراسان جنوبي با اشاره به اینکه امسال ۳۳۰ میلیون تومان سرانه به کانونهای فرهنگی هنری استان پرداخت شده است، گفت: همچنین ۱۱۰ میلیون تومان اعتبار و تجهیزات به کانونهای جدیدالتاسیس اعطا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري شبستان از بیرجند، حجت الاسلام ابراهیم سبزه‌کار (18 اسفند) در نشست خبری به مناسب سالروز تاسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اظهار کرد: مسجد به عنوان پایگاه اسلام و انقلاب تنها جایگاه عبادت نبوده بلکه این نهاد، کارکردهای متعددی را به خود اختصاص داده و در طول تاریخ اسلام منشاء همه تحولات و خواستگاه تصمیمات اساسی جهان اسلام بوده است.

 

وی با بیان اینکه واژهی مسجد، جمعاً 28 بار در قرآن كریم ذكر شده، افزود: کانون‌های فرهنگی و هنری هویت خود را از مساجد می‌گیرند.

 

مسئول دبيرخانه كانونهاي فرهنگي هنري مساجد خراسان جنوبي با اشاره به اینکه کسانی که ایمان به خدا و آخرت و اقامه نماز کنند می توانند متصدی مساجد باشند، گفت: طبق مصوبه ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سال 1371 تاسیس شده است.

 

حجت الاسلام سبزه‌کار بیان کرد: امسال که سال پایانی برنامه پنجم توسعه است باید در یک چهارم مساجد کشور کانون فرهنگی هنری تاسیس شده باشد که تلاش می کنیم تا آخر سال تعهد استان محقق شود.

 

وی با تاکید بر اینکه تربیت انسانی متعال با محوریت مسجد و کارآمدسازی و توجه ویژه به نسل نو و تقویت روحیه جهادی از اصول حاکم بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است، ادامه داد: هم افزایی با ارگانها و نهادهای فرهنگی مرتبط با مسجد از سیاست‌های بلند مدت کانون‌های مسجد است.

 

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی افزود: ساماندهی و شناسایی نخبگان، شبکه سازی و ترویج کار تشکیلاتی از جمله سیاست های کوتاه مدت کانون‌های مساجد است.

 

حجت الاسلام سبزه‌کار گفت: ایجاد ذائقه در مخاطب جهت پذیرش برنامه‌ها و هدفمندی و کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها در دستور کار کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قرار دارد.

 

وی از فعالیت 474 کانون فرهنگی هنری در استان خراسان جنوبی خبر داد و بیان داشت: از این تعداد 182 کانون شهری و 296 کانون فرهنگی هنری روستایی و عشایری هستند که 60 درصد کانون‌ها مساجد در راستای عدالت فرهنگی در روستاها تاسیس شده اند.

 

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی فعالیت کانونهای فرهنگی هنری مساجد را در دو بخش عمومی و تخصصی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸ کانون تخصصی با زمینه فعالیت‌های مهدویت، نماز، ورزش، عفاف و حجاب، شهادت و ... در سطح استان مشغول ارائه خدمت به جوانان هستند.

 

حجت الاسلام سبزه کار با اشاره به وجود ۵ خانه فرهنگ دیجیتال در سطح استان، گفت: این مراکز با نظارت اینترنت پاک را به مخاطبان و جوانان ارائه می‌دهند.

 

به گفته وی ۷ کانون فرهنگی هنری در جوار دانشگاهها و ۵ کانون فرهنگی هنری در مصلی های نماز جمعه، 4 کانون در مراکز نظامی و همچنین ۱۲ باب کانون فرهنگی هنری در ندامتگاه‌ها و زندانهای استان راه اندازی شده است.

 

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر 164 کتابخانه مخزن دار در مساجد استان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: همچنین تعداد 105 کتابخانه باز در این استان ثبت شده است

 

وی با بیان اینکه در مجموع 450 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های کانون‌های مساجد استان موجود است، خاطر نشان کرد: بیش از 25 هزار عضو ثابت از خدمات کتابخانه‌های مساجد در این استان بهره می‌گیرند.

 

حجت الاسلام سبزه‌کار با تاکید بر اینکه 80 درصد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مجری طرح غنی سازی اوقات فراغت در ایام تعطیلات تابستان هستند، افزود: سالانه 17 هزار نفر از جوانان در کلاس‌های احکام، هنری، ورزشی، آموزشی و قرآنی طرح اوقات فراغت کانون‌های مساجد شرکت می‌کنند.

 

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس سطح بندی و فعالیت‌ به کانون‌ها سرانه پرداخت می‌شود، یادآور شد: در سال جاری نسبت به سال گذشته سرانه کانون‌های مساجد استان 27.5 درصد افزایش یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه امسال ۳۳۰ میلیون تومان سرانه به 452 کانون فرهنگی هنری استان پرداخت شده است، افزود: در سال جاری ۱۱۰ میلیون تومان اعتبار و تجهیزات به کانونهای جدیدالتاسیس و همچنین 24میلیون تومان کمک هزینه خریدهای مشارکتی به کانون‌های استان پرداخت شده است.

 

حجت الاسلام سبزه‌کار با بیان اینکه امسال 24 میلیون تومان از طرح‌های بومی کانون‌های استان حمایت مالی شده، گفت: همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز به خانه‌های نور استان کمک شده است.

 

وی از تشکیل ۶۰ حلقه چهره به چهره در استان خبر داد و افزود: در این حلقه‌ها یک هزار متربی دختر و پسر از 11 تا 17 سال وجود دارد. 

 

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی تعالی معنوی توأم با رشد ایمان آگاهانه و بصیرت در نسل جوان و نوجوان، تربیت مدیران و مربیان شایسته و کارآمد جهت ورود به عرصه های مختلف تربیتی، فرهنگی، آموزشی، تقویت باورهای دینی، توسعه اخلاقی و رفتار اسلامی در میان جوانان و نوجوانان و مقابله با جنگ نرم دشمنان عليه جوانان و نوجوانان را از اهداف طرح تربیتی چهره به چهره برشمرد.

 

حجت الاسلام سبزه‌کار به برنامه‌های سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و بیان داشت: دومین کاروان نور (حامل تجهیزات کانونهای فرهنگی هنری جدیدالتاسیس) فردا (۱۹ اسفند) به شهرستانها اعزام می‌شوند.

 

وی از برپایی نمایشگاه دستاوردهای اعضای کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان خبر داد و عنوان کرد: در این نمایشگاه بیش از 150 اثر دستی و هنری  شامل گلیم بافی، نقاشی روی بوم، تیکه دوزی، بافتنی، چرم دوزی، خیاطی، گلدوزی، کاردستی، عروسک بافی، تبالو فرش، کار باشه شیشه، سرمه دوزی، پهباد، کار روی چوب ، پهباد، حوله بافی، سوخت نگار، پرده بافی، سبد بافی،  فرش و مروارید بافی و ... از اعضای کانونهای مساجد استان به نمایش گذاشته می شود.

 

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی تصریح کرد: آشنایی کانون‌های فرهنگی و هنری از توانمندیها، دستاوردها و تجربیات موفق یکدیگر جهت ایجاد تعامل، هم‌افزایی و ارتقای کیفی فعالیت‌ها از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

 

حجت الاسلام سبزه‌کار از برگزاری گردهمایی استانی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با حضور مسئولان استانی و کشوری در 20 اسفندماه خبر داد و گفت: در این همایش با حضور شهدا گمنانی که امروز وارد استان شده و 600 نفر از مدیران، رابطان کانون‌های از 80 نفر از فعالان این عرصه تقدیر به عمل می‌آید.

 

 

 

 

کد خبر 529770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha