آشنایی با فنون مذاکره یک ابزار تعامل است

خبرگزاری شبستان: امین زاده با اشاره به اینکه آشنایی با فنون مذاکره یک ابزار تعامل است، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی باید به این ابزار مجهر باشند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان چهل و نهمین اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه های اجرایی کشور با حضور دکتر الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهور امروز در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد. الهام امین زاده در این اجلاس با اشاره به موضوع قراردادهای بین المللی در دوره پسابرجام گفت: با توجه به نیاز روز افزون ایجاد شده در فضای پس از برجام تصمیم گرفته شد تا آموزش های در خصوص آشنایی با فن مذاکره برای رفع مشکلات تجاری و اقصادی صورت گیرد و در خواست دادیم اگر قوانین مزاحمی وجود دارد به ما اطلاع دهند و اگر تصمیمات دولت مزاحم باشد خودمان یک جانبه اقدام خواهیم کرد.

وی بیان داشت: در اولین دوره از اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه های اجرایی کشور که چند هفته ای پیش برگزار شد آموزش های در خصوص آشنایی با فن مذاکره و تنظیم قراردادهای بین المللی داده شد که دوره بسیار خوبی برای افرادی بود که در آن شرکت کرده بودند.

دکتر امین زاده اظهار کرد: آشنایی با فنون مذاکره یک ابزار تعامل است که دستگاه های اجرایی بایستی به آن مجهر باشند و با در عین پایبندی به اصول باید با جدیدترین فنون مذاکرات در تنظیم قراردادها آشنا شوند و در این صورت می توانند نگاهی بین المللی داشته باشند.

وی گفت: در حوزه فن مذاکره، اتفاقات مختلف مانند منافع مشترک، منافع موازی و گاهی اوقات نیز منافعی که در تعارض هستند وجود دارد که چگونگی برخورد با این مشکلات را آموزش داده ایم تا بتوانیم خودمان را از این بحران ها نجات دهیم. این آموزش ها کمک می کند در عین حفظ منافع و خط قرمزهای کشور بتوانیم در یک تعامل مثبت یک بازی برد، برد را داشته باشیم و در کنار آن نیز اقتداری علمی و ملی را حفظ کنیم.

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به فرایندهای پیچیده مذاکراتی بیان داشت: در حین مذاکره باید با حفظ اعتماد به نفس تاکتیک های طرف مقابل را پبش بینی کرد تا بتوانیم درخواست های افراطی طرف مقابل را پاسخ دهیم و یا ازکنار آن عبور کنیم. همه ای این کارها از فرایندهای پیچیده مذاکراتی می باشد که اصول خود را دارد که در جلسات قبلی آموزش داده شده است.

وی در خصوص تنظیم مقررات و قراردادها گفت: تنظیم قراردادها بسیار فنی و پیچیده می باشد که شاید فقط یک حقوقدان به تنهایی نتواند آن را انجام دهد چرا که دارای یک قرارداد داری ابعاد فنی و اقتصادی می باشد که می طلب یک تیم این قراردادها را تنظیم کند اما باید حقوقدان در ابتدای کار باشد تا بتواند در ابتدای کار تصمیمات حقوقی را بگیرد.

امین زاده با اشاره به تنظیم قرارداده ها اظهار کرد: نباید قراردادهای خارجی کپی پیس شوند چرا که در بسیاری از مواد با ترجمه های که انجام می شود یک قرارداد باطل ایجاد شود بنابرین قراردادها بایستی کامل تنظیم شده باشد تا مشکلی وجود نداشته باشد و فضای سوء استفاده برای طرف مقابل ایجاد نشود. قراردادهای که تحت استرس هستند نیز نباید به صورت طولانی مدت بسته شود مانند قراردادهای نفتی که اکنون استرس پایین بود قیمت آن وجود دارد نباید بلند مدت بسته شود و باید قرارداد کوتاه مدت بسته شود تا آن مشکل حل شود.

کد خبر 529986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha