توانمندی های علمی، دفاعی، اقتصادی و دیپلماتیک ایران ضامن شکل گیری مذاکرات شد

خبرگزاری شبستان: عراقچی گفت: از مهمترین مسائلی که ۶ کشور دنیا را در خصوص مسئله هسته ای به پای میز مذاکره کشاند توانمندی های علمی، دفاعی، اقتصادی و دیپلماتیک ایران بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان چهل و نهمین اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه های اجرایی کشور با حضور دکتر عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد. عباس عراقچی با شاره به گذشت بیش از 50 روز از اجرایی شدن برجام و مشکلات و چالش های که در این مدت وجود داشته است گفت: در این مدت چالشهای وجود داشته است که یا حل شده و یا تلاش می شود که هرچه سریعتر حل شود. اما در بحث کلی این یک واقعیت است که برجام یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران است که ثمره تلاش بیش از 12 سال ایستادگی و پافشاری به شعار " انرژی هسته ای حق مسلم ماست" می باشد و این پا فشاری و ایستادگی ملت بزرگ ایران بود که باعث شد طرف مقابل به مذاکره روی بیاورد.

 

وی بیان کرد: اینکه برجام را برد، برد می گویند از نظر من یعنی ما به خواسته های که داشتیم رسیدیم و طرف مقابل نیز به خواسته هایش دست یافت. خواسته ما تثبیت انرژی هسته ای از جمله غنی سازی و برداشتن تحریم های ظالمانه هسته ای بود و خواسته طرف مقابل این بود که ایران امکان دستیابی به بمب هسته ای را نداشته باشد که ما نیز این اعتماد را ایجاد کردیم که بدنبال ساخت بمب اتم نیستیم.البته از نظر بنده ما چیزی به آنها نداده ایم چرا که از نظر ما با توجه به فتواهای که وجود دارد بمب اتم حرام است.

 

عراقچی اظهار کرد: با محدودیت های که به وجود آمد هیچ یک از نیازهای کشور تعطیل نشد و در عوض نیز طرف مقابل همه ای سیاست های قبل مانند قطنامه شورای امنیت، پرونده پی ام دی و تحریم های هسته ای را کنار بذارد. البته طرف مقابل در پی این موضوع بود که هرگاه ایران اراده کرد تا به بمب اتم دست پیدا کند حداقل یک سال به طول بی انجامد، البته ما چنین خواسته ای نداریم اما اگر بخواهیم به سلاح هسته ای دستیابیم کسی نمی تواند جلو ما را بگیرد.

 

وی گفت: بزرگترین خواسته ما قبل از برداشتن تحریم ها تحمیل اراده ما به ۶ قدرت برتر دنیا بود. من معتقدم که 4 دسته از توانمندی های ایران باعث شد مذاکرات شکل بگیرد، یک توانمندی های علمی بود که اگر در عرصه علمی هسته ای به موفقیت نرسیده بودیم از نظر طرف مقابل نیازی به مذاکره نبود و اگر به این دستاوردهای اتمی نرسیده بودیم طرف مقابل هرگز پای میز مذاکره نمی آمد و ما این توانمندی را مدیون خون شهدای هسته ای و دانشمندان هسته ای هستیم. دوم توانمندی های دفاعی بود اگر دشمنان می دانستند می توانند دستاوردهای اتمی ما را از طریق نظامی از بین ببرند قطعا این کار را می کردند و هیچگاه پای میز مذاکره نمی آمدند و ما این توانمندی را مدیون سپاه، ارتش، بسیج هستیم. توانمندی سوم توانمندی در اقتصاد بود که توانستیم در مقابل تحریم ها ایستادگی کرده و به طرف مقابل نشان دادیم خواسته های آنها با تحریم پیش نخواهد رفت و اگر آنها فکر می کردند می توانند با تحریم ایران را فلج کنند سخت در اشتباه بودند چرا که با مقاومتی که مردم ایران در مقابل تحریم ها از خود نشان دادند باعث شد طرف مقابل متوجه شود تحریم راه حل مشکل نخواهد بود و مردم ایران هیچ گاه تسلیم نمی شوند و ما این توانمندی را مدیون مقاومت های ملت بزرگ ایران هستیم. توانمندی چهارم توانمندی دیپلماتیک بود، هیچ مذاکره ای با دست خالی و بدون توانمندی دیپلماتیک به سرانجام نمی رسد و اگر دیپلمات های قوی نبودند نمی توانستیم به خواسته هایمان برسیم و ما این توانمندی را مدیون تیم مذاکره کننده و دیپلماتیک کشور هستیم.

 

عراقچی اظهار داشت: 5 کشور که از لحاظ قدرت نظامی و اقتصادی جزء برترین کشورهای دنیا می باشند با هم متحد شدند که در مقابل کشور ما که از نظر آنها یک کشور درجه 2 به حساب می آید، مقابله کنند اما وقتی ما این توانمندی ها را حفظ کردیم و آنها فهمیدند راهی جز مذاکره ندارند و تا زمانی که ما این توانمندی ها را حفظ کنیم می توانیم به اجرای برجام امیدوار باشیم و اگر قدرت جمهوری اسلامی نباشد آنها برجام را نقض خواهند کرد.

 

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه بیان داشت: ما تا زمانی که منافع مان در برجام تامین بشود به برجام پایبند هستیم. از 26 دی ماه تاکنون که برجام اجرایی شده است اتفاقاتی افتاده است که مهمترین آنها به لحاظ حقوقی می باشد که باعث شد تمام زیرساخت های حقوقی تحریم ها برچیده شود و با به ثمر رسیدن برجام ۶ قطعنامه شورای امنیت، 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و پرونده pmd‌ که بسیار مهم بود، بسته شود.

 

عراقچی ادامه داد: بسته شدن PMD‌ یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که در دوره مذاکرات انجام شد چرا که pmd‌ پایه همه قطعنامه ها بود و می گفت ایران به دنبال سلاح هسته ای بوده است. از دیگر مهمترین اتفاقات به ثمر رسیدن برجام لغو زیرساخت های تحریم در آمریکا به دستور دولت آمریکا بود اما باید بگویم تحریم های کنگره امریکا همچنان برقرار است اما رییس جمهور آمریکا متعهد شده است این تحریم ها را انجام ندهد و اگر تعهدش را انجام ندهند توافق هسته ای لغو خواهد شد.

 

وی افزود: بعد از برجام با مشکلاتی روبرو هستیم که مربوط به لغو تحریم ها می باشد. ما بایستی بین لغو تحریم ها در قانون و عمل تفکیک قایل شویم. برچیده شدن تحریم ها از اتفاقاتی بود که بعد از به توافق رسیدن برجام صورت گرفت که ثمره آن این بود که ما توانستیم به عنوان یک کشور صادرکننده انرژی هسته ای در بازار بین المللی شناخته شویم و برای ساخت رآکتور با کشورهای دیگر وارد مذاکره شدیم. در زمینه اقتصادی نیز در 50 روزی که از اجرای برجام می گذرد مبالغ زیادی ارز وارد کشور شده و 13 تن طلای کشور که بلوکه شده بود، آزاد شد.

 

وی در خصوص آزاد شدن سوئیفت اظهار کرد: سوئیفت به طور کامل آزاد شده است و این به این معنا است که بانک های ایران می توانند به سوئیفت وصل شده و از طریق آن نقل و انتقالات را انجام دهند. من با اطمینان می گویم سوئیفت به طور کامل برقرار شده است اما باید بدانیم که سوئیفت ارتباطات بین بانکی می باشد و نیازمند زمان است و شبکه های بانکی که با آن در ارتباط هستند بسیار پیچیده و گسترده می باشد.

 

عراقچی از دیگر دستاوردهای به ثمر رسیدن برجام را حل مشکل بیمه شرکت های نفتکش خواند و گفت: در بحث شرکت های نفتی که با مشکلات بیمه روبرو بودند نیز مشکل بیمه آنها حل شده است و 800 نفر که در لیست تحریم ها بودند از لیست خارج شدند. در خصوص واردات هواپیما و صادرات فرش نیز دولت امریکا مجوزهای لازم را صادر کرده است و تاکنون کشورهای مختلفی مثل فرانسه و ایتالیا مبلغی بالغ بر 40 میلیارد دلار در موارد مختلف با ایران قرارداد بسته اند که این نشانه ایجاد تعامل و اطمینانی بر اجرایی شدن برجام است.

 

وی در پایان گفت: ظرف 50 روزی که از اجرای برجام می گذرد فروش نفت از روزی یک میلیون بشکه به بیش از یک و نیم میلیون رسیده است و این اتفاق در کمتر از 2 ماه افتاده و امیدواریم در فاصله کمتر از یک سال به ظرفیت های قبلی بازگردیم.

 

 

 

 

 

 


 

کد خبر 530041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha