جلوگیری از ورود بی رویه پوشاک/جای تاسف است بازار پوشاک ما در اختیار چین و ترکیه باشد

خبرگزاری شبستان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از پر بودن بازار پوشاک ایران از لباس های چینی و ترکیه ای گفت: باید جلوی ورود بی رویه پوشاک از خارج گرفته شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر گفت: گستره مد و پوشاک به اندازه گستره زندگی انسان است و تمام سطوح زندگی ما را دربر می گیرد؛ هر جا پای جنبه زیباشناختی در میان باشد مد هم حضور دارد. عرصه پوشش، آرایش، هنر آرایی منزل و  ادبیات گستره مد است؛ با این همه شیوه پوشاک و مد؛ آرایش شاخص ترین بخش مد و لباس است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:  گرایش به مد به زیرساخت های تاریخی، اجتماعی و سیاسی و روانشناختی برمی گردد، هیچ فرهنگی یافت نمی شود که با مد ناآشنا باشد اما ظهور مد به صورت نسبی و متفاوت است. اگر بخواهیم در مبانی اسلامی و مدگرایی نسبتی پیدا کنیم؛ آنچه اسلام با آن مخالف است پشت پا زدن به ارزش ها  و اخلاق است، مد میل فطری انسان است و نیاز به امروزی شدن و نوگرایی؛ اما اگر امروزی شدن باعث قطع شدن ارتباط انسان با گذشته خودش شود مورد نکوهش است؛ گرایش به مد نباید موجب اسراف شود و حدود شرعی را زیر پا بگذارد، شیوه درست لباس پوشیدن عاملی برای آرامش انسان است.

 

علی جنتی اظهار داشت: تنوع در پوشش خود جزیی از فرهنگ انسان است؛ مد باید برخاسته از خود انسان و فرهنگ بومی ایران باشد  و بشود در آن نشانه های فرهنگ بومی ایران را پیدا کرد؛ گاهی متاسفانه  مدهایی برای از بین از بردن فرهنگ بومی ترویج می شود. باید وارد میدان رقابت شویم و با هم افزایی و تکیه بر تولید داخلی و فکر خودمان نماد هویت ملی مان را به دنیا عرضه کنیم، امروز در بخش خصوصی با همت و دانش جوانان تحصیل کرده تا اندازه ای پوشاک جوانان تولید شده است؛ حوزه مد و لباس باید با بهره بگری از هنرمندان و جوانان تحصیل کرده بخشی از صنایع  خلاق تر این عرصه را به خود اختصاص دهد و به صادرات کمک کند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از اهداف حوزه فرهنگ است؛ اگر سبک زندگی ما متناسب با ساختار سیاسی و اجتماعی  کشورباشد می تواند اثرگذار باشد. در اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی است ؛ اقتصاد درون زا و برون گرا را اگر صادر کنیم  می توانیم محصولات خودمان را  صادر کنیم، تکیه بر ظرفیت داخلی و تولیدات بومی شرایط اقتصاد مقاومتی در بخش پوشاک فراهم شده است و نمونه آن را در بازار می توان دید، نمونه های منطبق بر ارزش های ملی و اسلامی در بازار وجود دارد.

 

علی جنتی یادآور شد:بخش قابل توجهی از جامعه به دلیل مذهبی بودن  نیازمند پوشام به این سبک هستند  باید پوشاکی که تولید می کنیم مطابق با موازین اسلامی باشد.

 

وی ادر بخش دیگری از سخنانش ظهار داشت: تولیدکننده باید از خواست مشتری به طراحی و تولید برسد؛ ذائقه مصرف کننده بازار را هدایت نمی کند و این ایراد اساس در حوزه برندسازی است. هیچ تولیدکننده حرفه ای بدون اطلاع مصرف کننده پوشاک خود را تولید نمی کنند سیستم آموزشی، گاهی منابع اش تکراری و تقلیدی  است. اعتماد به طراحان ایرانی و ترغیب سرمایه گذاران و شناخت ذائقه ایرانی بستر رقابت این حوزه را فراهم می کند تا هنر طراحی و صنعت مد ایران به جایگاه جهانی برسد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جای تاسف است در کشور 80 میلیونی که این همه استعداد در زمینه پوشاک دارد ؛ لباس های چینی و ترکیه ای بازارش را پر کرده باشد، آنها بیشترین بهره را از بازار ما برده اند، همین امروز مقررات صادرات و واردات در هیئت دولت تصویب شد.در آنجا تمهیداتی اندیشیده شد که از تولیدات داخلی حمایت شود و جلوی ورود بی رویه پوشاک از خارج گرفته شود، جای تاسف است که شما وقتی به ترکیه یا استانبول یا آمریکا می روید بازرگانان ما انبوهی از لباس هایی را تهیه می کند و به صورت کیلویی وارد می کنند، باید دولت و ملت دست به دست هم بدهند تا جلوی قاچاق کالا را بگیرند.

کد خبر 530450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha