وظیفه مسلمانان در واقعیت وارونه رسانه های غربی

امروزه جمعیت وبلاگ نویس های مسلمان به سرعت در حال افزایش است و وب سایت های اجتماعی اسلامی فعالیت وسیعی را برای مقابله با تبلیغات منفی غرب درباره اسلام و مسلمانان آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پیشرفت تکنولوژی های سایبری و اینترنت فرصت های جدیدی را برای ارتباطات مردم در سراسر جهان به وجود آمده است و در سالهای اخیر اینترنت به یکی از رایج ترین ابزار ارتباطات و اطلاعات تبدیل شده است.

برای بسیاری از زنان مسلمان ، " شبکه وسیع جهانی " (www) تبدیل به یک فضای مناسب شده است که در آن می توانند درباره وظایف و حقوق خود در اسلام اطلاعات کسب کنند.

اما این فرصتها با چالش هایی نیز همراه است .اینترنت هم می تواند مفید و هم می تواند مضر واقع شود ما نباید این حقیقت را فراموش کنیم که استفاده از اینترنت با تمام منافعی که می تواند داشته باشد امکان دستیابی به اطلاعات غلط و سایتهای غیراسلامی و مضر را نیز افزایش می دهد.

متاسفانه در اغلب مواقع رسانه های غرب که وظیفه اصلی آنها گسترش فهم فرهنگی و ارایه اطلاعاتی درباره مسائل جاری و آموزش به همه مردم جهان است اقدام به ترویج اطلاعات غلط، ارایه تصویر منفی و مفاهیم غلط درباره اسلام و مسلمانان می کنند.

آنچه مسلمانان می توانند برای غلبه بر این چالش ها انجام دهند ارائه اطلاعات صحیح و دانش واقعی درباره اسلام و ایجاد وب سایتهایی با محوریت مذهب برای ترویج عقاید اسلامی و مذهبی است.

رسانه های غرب یا سهواً و به خاطر عدم آگاهی کافی و یا عمداً و به خاطر احساسات مغرضانه اطلاعات غیردقیق و گزارش های ناصحیح درباره اسلام ارایه می دهند و به همین خاطر مخاطبان تحت تاثیر این نگرش های غلط دچار پیش داوری هایی درباره مسلمانان می شوند.

یکی از رایج ترین مفاهیم غلط که اذهان عمومی غرب معمولاً آن را باور می کنند ارتباط اسلام با خشونت است. روزنامه نگاران غربی اسلام را به عنوان یک دین "خونین"،" تروریستی" و" افراط گرا " معرفی کرده اند.

این رسانه ها بسیاری از واژه ها در اسلام را به گونه ای متفاوت برای مخاطبان توضیح داده اند .به عنوان مثال "جهاد" در اسلام به معنای "جنگ مقدس" یا "مبارزه در راه خدا" است اما مردم غرب جهاد را یک امر غیرموجه و غیرمنطقی و یک اقدام مبتنی بر خشونت علیه غیرمسلمانان می دانند.

این در حالی است که واژه جهاد در اسلام به معنای هر کاری است که مسلمانان به خاطر خدا انجام می دهند، به عنوان مثال، کسب دانش، مبارزه برای عدالت، کمک به مردم فقیر و پیر و حتی جلوگیری از نفس در انجام کارهای زشت را می توان در زمره جهاد به شمار آورد.

دیگر معنای واژه جهاد، مقاومت در برابر مهاجمان است همان کاری که گروههای مقاومت فلسطین و لبنان در برابر تهاجم دشمن صهیونیستی انجام می دهند.

اما متاسفانه مقاومت مردم فلسطین علیه اشغالگران اسراییلی از سوی رسانه های غربی تهاجم متعصبان مذهبی نامیده می شود و در عین حال نسل کشی اسراییلی ها در غزه به عنوان عملیات دفاعی علیه شبه نظامیان اسلامی تلقی می شود.

به عنوان مثال ما اغلب در گزارش های خبری رسانه های غرب می شنویم که دو سرباز اسراییلی هدف گلوله شبه نظامیان فلسطینی قرار گرفتند اما بطن این موقعیت همواره مورد بی توجهی قرار می گیرد و روزنامه نگاران غربی فراموش می کنند که بگویند فلسطینی هایی که سربازان اسراییل را هدف گلوله قرار داده اند برای محافظت از خانه ها و خانواده های خود از سربازانی که قصد آزار رساندن و نابودی آنها را داشته اند به چنین اقدامی مبادرت ورزیده اند.

اگر گزارشگران این رسانه ها می خواستند صادقانه عمل کنند باید خبر خود را اینگونه بیان می کردند که "دو تن از کماندوهای ارتش رژیم اشغالگر قدس هنگامی که قصد تخریب یک روستای فلسطینی را داشتند هدف گلوله فلسطینی ها قرار گرفتند"  اما به جای آن رسانه ها تلاش می کنند تا واقعیت را وارونه کنند و چهره نادرستی از مسلمانان به تصویر بکشند.

به همین ترتیب مقاومت عمومی در برابر اشغالگران آمریکایی در عراق جنبش رادیکالی افراط گرایان خوانده می شود و یا پیشرفت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تهدید برای غرب توصیف می شود.

جنگ و تهدید و ارعاب آمریکا در افغانستان را جنگ علیه تروریسم می نامند و اقدامات تحریک آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران را مبارزه برای دموکراسی و عدالت می دانند.

رسانه های غرب همواره از مسلمانان افرادی با اسلحه را به تصویر می کشند و به آنها لقب بنیادگرایان را می دهند و البته این اصطلاح را به شیوه ای که خود می خواهند تعبیر و تفسیر می کنند.

در حقیقت بنیادگرایی به شیوه ای اتلاق می شود که مومنان برای اجرای کامل مذهب خود به کار می برند و به معنای گرایش، تلاش و یا حرکتی است که یک ایدئولوژی، گروه و یا یک مذهب برای گسترش اعتقادات بنیادین خود به کار می برند.

دیگر مشکل بزرگی که ما با آن مواجه هستیم این است که در برخی از کشورها با داشتن جمعیت حداکثری مسلمانان گاهی اوقات اتفاقات خشونت باری در امور سیاسی صورت می گیرد که رانه های غرب آنها را به اسلام نسبت می دهند به عنوان مثال ممکن است یک درگیری خونین در هر یک از کشورهای آفریقایی میان رهبران قبیله ای بر سر یک قطعه زمین رخ دهد و عده ای بی گناه کشته شوند در حقیقت کاری که این افراد انجام می دهند کاملاً مغایر با دیدگاه اسلام است اما رسانه های غربی این رویدادها را تحت عنوان زندگی در یک کشور اسلامی گزارش می دهند تا نشان دهند که اسلام عامل خشونت است.

این در حالی است که این رسانه ها در مورد ادیان دیگر چنین و نکته سنجی نمی کنند به عنوان مثال زمانی آژانس های خبری بین المللی گزارش هایی از شکنجه ها در زندان های نظامی آمریکا در عراق ارائه دادند، افرادی که زندانیان عراقی را مورد شکنجه و آزار قرار می دادند مسیحی بودند اما این به معنای مرتبط این اقدامات با دین مسیحیت نیست و رسانه های غربی هم هیچ گاه به چنین مساله ای اشاره نکردند، به همین ترتیب می توان دریافت که اقدام رهبران قبیله ای آفریقا هم ارتباطی با اسلام ندارد اما در اینجا رسانه های غربی این اقدامات را به اسلام نسبت می دهند و به شدت در این مورد بزرگنمایی می کنند.

یکی دیگر از موضوعات مورد علاقه رسانه های غربی این است که بگویند حقوق زنان در اسلام زیرپا گذاشته می شود و اصولاً اسلام دینی است که مردها در آن دارای حقوق برتر هستند.

حجاب اسلامی اغلب از سوی رسانه های غربی به عنوان نشانه ظلم به زنان تعبیر می شود اما این رسانه ها هرگز به این نکته اشاره نمی کند که پیامبر اکرم (ص) بزرگترین اصلاح کننده حقوق زنان در تاریخ بشریت است.

زنان مسلمان قرن ها پیش از زنان غربی حق رای دادن پیدا کردند و این خود یکی از نشانه هایی است که نشان می دهد اگر دستورات اسلام در جامعه ای به خوبی پیاده شود آن جامعه می تواند بهترین نمونه یک جامعه باشد و اگر در جامعه ای حقوق انسانها به دست فراموشی سپرده شود به معنای آن است که چنین جامعه ای مطابق با قوانین اسلامی نیست اما رسانه ها اغلب فراموش می کنند که مخاطبان خود را نسبت به چنین حقیقت هایی آگاه کنند.

اما بهترین راه مقابله با اطلاعات غلطی که رسانه های غربی در همه زمینه ها درباره اسلام ارایه می دهند توسعه رسانه های اسلامی برای ارایه اطلاعات دقیق و صحیح به منظور بالاترین آگاهی اذهان عمومی درباره ارزشهای دین مبین اسلام است.

خوشبختانه اینترنت اسلامی دارای پیشرفت بسیار وسیعی در چند سال گذشته بوده است اما با این حال معرفی اسلام حقیقی در وب هنوز هم باید راهی طولانی را برای موفقیت طی کند.

در چند سال گذشته بسیاری از فضاهای آموزشی با محوریت اسلام، طراحی مساجد مجازی در فضای آنلاین و ارتباطات و ماموریت ها در فضای وب آغاز شده است.

اینترنت موقعیت جدیدی را برای کاربران رسانه به وجود آورده تا خود تبدیل به تولیدکننده های رسانه ای برای اطلاع رسانی شوند و در نتیجه این فعالیت ها اکنون ما شاهد تعداد بسیار زیادی از صفحات شخصی کاربران در فضای وب هستیم.

جمعیت وبلاگ نویسان مسلمان روز به روز در حال افزایش است و گروههای اسلامی در شبکه های اجتماعی معروف آغاز به کار کرده اند.

از جمله اقدامات دیگری که در زمینه توسعه رسانه های اسلامی صورت گرفته ایجاد وب سایتهای اجتماعی اسلامی است که ارایه دهنده خدماتی مبتنی بر قوانین و اصول شریعت می باشند.

اگرچه هنوز اینترنت اسلامی به عنوان بخشی از فضای وب ایجاد نشده است اما این فرایند به سرعت در حال پیشرفت است تا بدین ترتیب رسانه های اسلامی بتوانند به مقابله با تبلیغات منفی رسانه های غرب برخیزند.

پایان پیام/
 

کد خبر 53085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha