امروزه دولت های غربی و آمریکا، منافع خود را در بدنامی اسلام می دانند

پروفسورلیاقت تکیم با تاکید بر اینکه رسانه های غربی در پیدایش اسلام هراسی اثرگذار هستند گفت: امروزه دولت های غربی و آمریکا، منافع خود را در بدنامی اسلام می دانند و برای همین رسانه ها را در این سمت حمایت می کنند.

 

پروفسور لیاقت تکیم، استاد مطالعات جهان اسلام در دانشگاه مک مستر کانادا و استاد دانشگاه دنور آمریکا در گفت و گو با سرویس قرآن و معارف این خبرگزاری به تشریح ابعاد اسلام گرایی در غرب پرداخت و گفت: درباره این موضوع تحقیق کرده ام و آن چه یافتم این بوده است که تعداد زیادی از آمریکایی ها علاقه دارند که با مکتب شیعه بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: گرچه در اغلب رسانه ها، چهره خشنی از مسلمانان ارائه می شود و به خصوص پس از حادثه یازده سپتامبر، انگشت اتهام ها به سمت مسلمانان بود، ولی همین موضوع سبب گرایش مردم آمریکا به آشنایی با اسلام و تشیع شد.

پروفسور تکیم درباره تلاش رسانه های غرب علیه اسلام توضیح داد: در غرب، اسلام هراسی به چشم می خورد و رسانه ها در پیدایش اسلام هراسی بسیار اثرگذار بوده اند. البته در نگاه آمریکایی ها، مسلمانان یک اقلیت محدود هستند و شیعیان، اقلیتی از این اقلیت محدود به شمار می روند و با چنین نگرشی طبیعی است که کوچک ترین اتفاقات جهان اسلام و کم ترین حرکت های هر گروه از مسلمانان را به همه مسلمین نسبت می دهند.

وی با یادآوری تحقیقات خویش درباره ریشه اسلام هراسی در غرب، گفت: ریشه اسلام هراسی در غرب، به اولین سال های پس از وفات پیامبر(ص) بازمی گردد. طبق مستندات تاریخی، ترس غرب از مسلمانان با وفات پیامبر(ص) و انحراف در مسیر جانشینی ایشان آغازشد و در دوران بنی امیه و بنی عباس هم اوج گرفت و تا امروز ادامه دارد.

استاد دانشگاه دنور آمریکا تصریح کرد: امروزه دولت های غربی و آمریکا، منافع خود را در بدنامی اسلام می دانند و برای همین رسانه ها را در این سمت حمایت می کنند، اما نباید تأثیر انحراف در جریان اسلام اصیل را بر این موضوع نادیده بگیریم.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان این که رسانه ها در غرب با شعار بی طرفی وارد میدان می شوند، اظهار کرد: تصاویری که آن ها از اسلام عرضه می کنند، گاهی اصلا با اسلام هماهنگی ندارد و چه بسا مخالف باور اسلامی هم هست. امروزه رسانه کوشش می کنند تا به وجدان انسان ها نیز رسوخ کنند و در این راه تمام ابزار ها را به کار می گیرند.
استاد مطالعات جهان اسلام در دانشگاه مک مستر کانادا با اشاره به اهمال مسلمانان برای ترویج باور های درست اسلامی در غرب تأکید کرد: کتاب های اسلامی ترجمه شده به زبان های دیگر بسیار اندک هستند. مسلمانان اهل سنت سال هاست که این کمبود را احساس کرده اند و اقدامات زیادی انجام داده اند ولی کتب شیعی همچنان نادرند.

وی از اسلام هراسی در غرب، به عنوان یک کلیشه یاد کرد و ادامه داد: برای مثال در رسانه های غربی، نماد جنایتکاران و خلافکاران، سیاه پوستان هستند و مکزیکی ها نماد قاچاقچیان به شمار می روند. بر همین اساس، مسلمانان در غرب، نماد تروریست هستند.

پروفسور تکیم توضیح داد: گرچه این تصویر ها از واقعیت بسیار فاصله دارند، اما به کلیشه بدل شده اند. اگر یک کودک غربی، در برنامه کارتونی خود، یک مسلمان را ببیند و یا یک مکزیکی را تماشا کند، در ناخودآگاه خود منتظر یک جریان تروریستی یا یک کار غیرقانونی و قاچاق است و این نکته بسیار مهمی است.

استاد دانشگاه های آمریکا و کانادا، استفاده از رسانه های تصویری مانند شبکه های ماهواره ای را ضروزت جهان اسلام و شیعیان دانست و اذعان کرد: باید به رسانه اهمیت بدهیم و با رسانه های غربی مبارزه کنیم. نباید اجازه دهیم، افکار مردم را علیه مسلمانان پر کنند. نباید اجازه دهیم که زنان مسلمان را زنانی رنجور، بیمار و بدبخت نشان دهند. نباید بگذاریم مسلمانان را مردمی عقب مانده و در اوج نکبت و کثیفی معرفی نمایند.

وی تأکید کرد: باید خودمان رسانه خودمان را تأسیس کنیم. این پژوهشگر رسانه و دین افزود: در حال حاضر چهار شبکه شیعی در آمریکا فعال هستند و برای ترویج افکار و عقاید شیعی تلاش می کنند که بیشتر زمان برنامه های آنان به پخش سخنرانی و سینه زنی اختصاص دارد.

وی گفت: من با این برنامه ها مخالف نیستم ولی پخش زیاد آن ها در یک شبکه شیعی یعنی این که بیشتر باور شیعیان بر این چیزها استوار است. سینه زنی در نظر غربی ها خودزنی و کتک کاری قلمداد می شود. به اعتقاد من، الان زمانی نیست که بخواهیم شیعه را با این چیز ها معرفی کنیم.

استاد دانشگاه مک مستر کانادا و دنور آمریکا در ادامه سخنان خود بر اهمیت ترویج موضوع مهدویت تأکید نمود و در این باره گفت: باید رسانه هایمان را در جهت مهدوی پرورش دهیم و هدایت کنیم. معرفی امام مهدی(عج) به عنوان نماد یک مسلمان واقعی و نماد انسان کامل که آینده بشر را با سعادت و خوشبختی همراه می کند، بهترین راه برای معرفی غرب با اندیشه های ناب شیعی است.

وی خاطر نشان کرد: باید به مردم غرب بیاموزیم که بازگشت امام مهدی(عج) و مسیح(ع) به خشونت طلبی ربطی ندارد و این دو برای تحقق صلح و عدالت ظهور می کنند. باید اهمیت مهدیوت را دریابیم و بدانیم که بر اساس یک ارزش جهانی می توان با جهانیان سخن گفت و امام زمان(عج) سرشار از ارزش های ناب انسانی است.

وی در پایان گفت: نگاه ادیان به مسأله مهدویت متفاوت است، اما همه می دانند که ظهور منجی جهانی، وعده‌ای الهی است که تحقق خواهد یافت و در پرتو آن صلح و امنیت پایدار بر قرار می شود.

شایان ذکر است، پروفسور تکیم سال هاست که در دانشگاه های آمریکا و کانادا به تدریس و پژوهش مشغول است و تاکنون چندیدن و چند کتاب و مقاله به رشته تحریر در آورده است که کتاب های "شیعیان در آمریکا"، "پرسشهایی از فقه" برخی از آثار برجسته وی به شمار می روند.
 

کد خبر 53157

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha