دیرکرد برای تأخیر ادای دین، حرام است/ مهم‌ترین فعالیت اجتماعی و فرهنگی حضرت زهرا(س) دفاع از ولایت بود

خبرگزاری شبستان:مرجع تقلید شیعیان در خصوص بدهی‌های شهرداری قم و سودی که شهرداری به واسطه بدهی‌های خود می‌پردازد، گفت: به طور کلی، مسأله دیرکرد برای تأخیر ادای دین، حرام است و ربا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان امروز (10 فروردین) در دیدار سیدمرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم عنوان کرد: در گذشته به بافت شهر قم اهمیت داده نمی شد و شهر قم مورد عداوت دشمنان بود.

 

شهرداری به مسائل فرهنگی و عمران و آبادی شهر قم توجه کند

 

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: برنامه‌های شهرسازی در دو مورد خلاصه می‌شود، از جمله برنامه‌های فرهنگی که شهر قم باید به گونه ای باشد که اگر کسی وارد این شهر می‌شود، از نظر مراسم مذهبی و شعائر دینی و انقلابی با شهرهای دیگر متفاوت باشد.

 

آیت الله نوری همدانی یادآور شد: فردا سالروز میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و امام خمینی (ره) است، اما متأسفانه آثاری در این خصوص دیده نمی شود، در حالی که در این روزها هر فردی که وارد قم می‌شود، باید آثار و شعائر لازم را مشاهده کند.

 

وی با بیان این که یکی دیگر از مسائل شهرسازی، عمران و آبادی است، افزود: شهر قم دارای بافت قدیمی و فرسوده است که باید بازسازی شود، همان طور که در برخی شهرها مانند تبریز و اصفهان به زیباسازی شهر توجه زیادی شود.

 

مرجع تقلید شیعیان بیان داشت: امید است که در نتیجه سعی و تلاش شهرداری قم تحول عظیمی در قم به وجود آید.

 

مهم‌ترین فعالیت اجتماعی و فرهنگی حضرت زهرا (س) دفاع از ولایت بود

 

آیت الله نوری همدانی با اشاره به ولادت باسعادت حضرت فاطمه (س) و سوره کوثر، عنوان کرد: خداوند متعال، کوثر را به پیامبر گرامی اسلام (ص) عنایت کرده است که این عبارت «اعطیناک» در هیچ جای قرآن کریم وجود ندارد که یک اعطای خاص را نشان می‌دهد.

 

وی افزود: سوره کوثر، عظمت حضرت زهرا (س) می‌رساند و ایشان و همه اهل بیت (ع) برای ما الگو هستند؛ اهل بیت (ع) مسئولیت‌های خود را در هر زمانی به طور کامل انجام داده اند و این موضوع نشان می‌دهد که در این دنیا هیچ انسانی خالی از مسئولیت نیست.

 

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: خداوند همه ما را به گونه ای آفریده است که هم خود و هم دنیا و فضای پیرامون خود را بسازند، درس بزرگی که از اهل بیت (ع) می‌توان گرفت این است که انسان باید در هر زمانی وظیفه و مسئولیت خود را تشخیص دهد.

 

آیت الله نوری همدانی یادآور شد: حضرت فاطمه (س) از زمانی که اسلام طلوع کرد، در خدمت اسلام و پیامبر گرامی اسلام (ص) بود و در همه عرصه‌ها از جمله عرصه جهاد و عرصه فرهنگی حضور می‌یافت و خدمت می‌کرد تا این که آخرین خدمت و فداکاری آن حضرت، جریان ولایت حضرت علی (ع) بود که در این راه خطبه خواند و در این راه ولایت قربانی شدند.

 

وی ادامه داد: پیامبرگرامی اسلام (ص) در زمان ورود حضرت زهرا (س) بر می‌خاست و به استقبال این بانوی گرامی می‌رفت و به ایشان احترام می‌گذاشت که این مسأله شأن و مقام حضرت زهرا (س) را نشان می‌دهد.

 

حضرت زهرا (س) با عمل و فرهنگ خود توانست به زنان سربلندی و موقعیت شناسی کامل بدهد

 

مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: قبل از ظهور اسلام، مردم به زن‌ها با نظر تحقیر نگاه می‌کردند و زن‌ها را انسان درجه 2 می‌دانستند، دختر را ننگ می‌دانستند، اما حضرت زهرا با عمل و فرهنگ خود توانست به زنان سربلندی و موقعیت شناسی کامل بدهد.

 

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: یکی از مزایای انقلاب اسلامی این است که زنان جایگاه واقعی خود را به دست آوردند، ما باید از جریان‌های اسلامی استفاده کنیم و مسئولیت‌های خود را بشناسیم و به آن عمل کنیم.

 

دیرکرد برای تأخیر ادای دین، حرام است

 

وی در خصوص بدهی‌های شهرداری و سودی که شهرداری به واسطه بدهی‌های خود می‌پردازد، گفت: به طور کلی، مسأله دیرکرد برای تأخیر ادای دین، حرام است و ربا محسوب می‌شود.

 

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: اسلام دین کار است، یعنی یا کار کنید و پول بگیرد و یا با سرمایه و کار با هم داشته باشید و پول بگیرد، اما پول برای پول درست نیست و مفاسد زیادی دارد.

 

آیت الله نوری همدانی ربا در 7 جای قرآن کریم حرام اعلام شده است و خانه برانداز است و مفاسد فراوان دارد که امید است نمایندگان برجسته قم به این مسأله رسیدگی کنند.

کد خبر 532923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha