غربالگری جمعیت تحت پوشش مراکز سلامت استان از نظر ابتلا به دیابت

خبرگزاری شبستان: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اظهار داشت: در تمام مراکز سلامت خوزستان کارشناس تغذیه وجود دارد که جمعیت تحت پوشش را از نظر بیماری دیابت و سایر بیماری ها غربالگری می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، دکتر شکرالله سلمان زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، امروز(29 فروردین) در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت، گفت: همه ساله شعار روز جهانی سلامت با توجه به اهمیت بیماری انتخاب می شود که امسال شعار این روز غلبه بر دیابت انتخاب شده است.

 

وی با بیان اینکه 23 آبان برابر با 14 نوامبر، روز جهانی دیابت نام‌گذاری شده، افزود: انتخاب شعار هفته سلامت با عنوان دیابت علاوه بر روز جهانی دیابت، نشان از اهمیت این بیماری و ضرورت توجه به آن دارد.

 

وی با اشاره به شیوع دیابت در همه کشورهای جهان، تصریح کرد: شیوع دیابت طی 20 سال آینده رشد چشمگیری خواهد داشت، به طوری تا سال 2030، از هر 10 نفر یک نفر به دیابت مبتلا خواهد بود.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با اشاره به اینکه هم اکنون 366 میلیون نفر در جهان از ابتلا به دیابت رنج می برند، اضافه کرد: پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2030 به بیش از 552 میلیون نفر برسد.

 

وی ادامه داد: این در حالی است نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند و رژیم های غذایی پرکالری و ناسالم، همراه با کم تحرکی هر روزه جوامع را به بروز اپیدمی دیابت نزدیک تر می کنند.

 

وی با بیان اینکه 80 درصد افراد دیابتی در کشورهای درحال توسعه و کم درآمد زندگی می کنند، اذعان داشت: متاسفانه در این کشورها آمار بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان در حال افزایش است.

 

سلمان زاده، عنوان کرد: ایران در خاورمیانه پس از مصر و پاکستان رتبه سوم ابتلا به دیابت را دارد و در مجموع چهار و نیم میلیون نفر در ایران از دیابت رنج می ‌برند به طوری که از هر 12 نفر ایرانی یک نفر مبتلا به دیابت است.

 

وی به عوامل بروز این بیماری اشاره کرد و یاد آور شد: چاقی، بی ‌تحرکی، مصرف سیگار و عادات غذایی غلط که نشأت گرفته از زندگی شهرنشینی و مدرن است عامل اصلی شیوع این بیماری ‌ها می باشد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت، اظهار کرد: این طرح اتفاق خوبی در کشور بود که بر اساس آن توانستیم مراقبت های اولیه سلامت را به شکل فعال در شهرها ارائه دهیم.

 

وی با اشاره به راه اندازی 70 مرکز سلامت و 60 مرکز پایش در استان خوزستان، ابراز کرد: در تمام مراکز سلامت استان کارشناس تغذیه وجود دارد که جمعیت تحت پوشش را از نظر بیماری دیابت و سایر بیماری ها غربالگری می کند.

 

وی با بیان اینکه جلوگیری از شیوع بیماری دیابت نیازمند بسیج عمومی است، تاکید کرد: 30 درصد مردم ایران وزن مناسبی ندارند و نیمی از جمعیت 15 تا 65 سال کشور چاق هستند و از سویی یک سوم زنان ایرانی نیز دچار سندرم متابولیک می باشند.

 

سلمان زاده، با بیان اینکه استاندارد مصرف قند 22 گرم معادل 6 حبه در روز است، خاطر نشان کرد: این در حالی است که میانگین مصرف قند در کشور ما سه برابر است.

 

وی کلید حل مشکل را در خود مراقبتی دانست و بیان کرد: نه گفتن به مصرف قند، نه گفتن به مصرف فست فود، نه گفتن به غذاهای سرخ کردنی و مصرف غذای سالم، مصرف میوه و سبزی و تحرک در این راستا ضروری است.

 

کد خبر 537010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha