۴۰۰ مرکز تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان خدمات رایگان ادامه می‌دهند/کاهش هزینه‌های خانمانسوز سلامت از ۷ درصد به ۱ درصد

خبرگزاری شبستان: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ۴۰۰ مرکز درمان تامین اجتماعی خدمات رایگان به بیمه‌شدگان ارایه می‌دهند، گفت:هزینه‌های خانمانسوز سلامت در دولت یازدهم از ۷ درصد به یک درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی امروز در نشست خبری گفت: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است، 13 میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده اصلی هستند که 9 میلیون نفر شامل بیمه شدگان اجباری می باشند و همچنین یک میلیون نفر نیز بیمه شدگان مشاغل آزاد و حدود 3 میلیون و 800 هزار نفر بیمه شدگان توافقی هستند که بخشی از آنها را دولت می پردازد (مانند تاکسیرانان و قالیبافان).

 

وی ادامه داد: با وجود اینکه در جهت رفع همپوشانی ها اقداماتی صورت گرفته اما قوانین حاکم بر ساختار بیمه ها این اجازه را می دهد که یک فرد دو دفترچه داشته باشد به عنوان مثال فردی کارگر است که تمام هزینه خانواده را با پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می دهد و از سوی دیگر همسر وی که کارمند است به دلیل اینکه کسر حق بیمه نیز دفترچه دارد و این موضوع نباید به عنوان یک نقص تلقی شود بنابراین قانون این اجازه را داده که یک فرد دو دفترچه داشته باشد.

 

نوربخش ادامه داد: یکی از اقدامات موثر دولت که در قانون بودجه هم ذکر شده این است که هر فرد دو دفترچه بیمه داشته باشد و تا پایان شهریور این روند ادامه دارد.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش تامین اجتماعی و نیمی دیگر تحت پوشش بیمه سلامت هستند، تصریح کرد: در تامین خدمات درمانی به دو صورت انجام می شود نخست توسط مراکز ملکی که 75 مرکز درمان بستری و 320 مرکز درمان سرپایی و در مجموع 400 مرکز در این رابطه مشغول ارایه خدمات هستند که این مراکز به طور صددرصد رایگان فعالیت می کنند.

 

وی ادامه داد: در بخش بستری با 35 هزار مرکز، در بخش درمان سرپایی با 600 بیمارستان قرارداد داریم و حدود 27 درصد یعنی یک سوم خدمات درمانی در بخش بستری و سرپایی توسط سازمان تامین اجتماعی تولید می شود.

 

نوربخش خاطرنشان کرد: از حدود 330 میلیون مراجعه سرپایی 130 میلیون در مراکز سازمان تامین اجتماعی و در بخش بستری از سه میلیون و 800 هزار درمان سرپایی 800 تا 900 مرکز توسط تامین اجتماعی تولید می شود.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص اجرای طرح تحول سلامت افزود: وزیر بهداشت دولت دهم سال 92 در صحن علنی مجلس گزارشی را ارایه کرد که در این گزارش به هزینه هایی که مردم از جیب خود پرداخت می کردند، اشاره شد. بیش از 50 درصد هزینه ها توسط مردم پرداخت می شد اما در دولت یازدهم توانستیم این رقم را به 7 درصد برسانیم.

 

وی ادامه داد: همچنین در گذشته با معضل خرید سوند، پروتز و سایر وسایل بیماران از خارج بیمارستان مواجه بودیم و میزان دسترسی مردم به خدمات درمانی نامتوازن بود.

 

وی گفت: مهمترین برنامه دولت یازدهم در حوزه رفاه اجتماعی، طرح تحول سلامت بود که 85 درصد منابع باید توسط سازمان بیمه گر تامین می شد.

 

نوربخش تصریح کرد: در دولت یازدهم به لحاظ ارایه خدمات درمانی اتفاقات مهمی رخ داد، اتفاق نخست این بود که در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی که بیش از 50 درصد هزینه ها از جیب مردم پرداخت می شد این رقم به 6 درصد در مناطق شهری و سه درصد در مناطق روستایی رسید. همچنین هزینه خرید از خارج از بیمارستان ممنوع شد و بیمارستان موظف شد هر کدام از نیاز بیماران را تهیه کند.

 

وی با اشاره به کاهش هزینه های خانمانسوز سلامت اظهار کرد: کاهش هزینه های خانمانسوز یعنی هزینه هایی که می تواند یک شهروند را از دهک میانی جامعه زیر خط فقر سوق دهد که این رقم در دولت قبل 7 درصد بود و هم اکنون به یک درصد کاهش یافته است.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در رابطه با کاهش هزینه های خانمانسوز سلامت از 7 درصد به یک درصد سه اقدام انجام شد. فرانشیز در مورد بیماران خاص به صفر رسید. همچنین تحت پوشش قرار دادن داروها و پرداخت مابه التفاوت هایی که در گذشته وجود داشت، صورت گرفت.

 

نوربخش تصریح کرد: اتفاق دیگری که در تحول سلامت صورت گرفت این بود که دسترسی بیمه شدگان به مراکز درمانی افزایش یافت.

 

وی ادامه داد: در سازمان تامین اجتماعی 4 بیمارستان در شهرهای کرمان، زابل و بیرجند افتتاح شد. همچنین سه بیمارستان دیگر در مناطق مرزی و ایلام و اهواز افتتاح خواهد شد.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: در سال 1390 مصارف خرید خدمات 2500 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 92 یعنی سال آغاز طرح تحول سلامت به 2800 میلیارد تومان رسید و در سال 95 به 10 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافت؛ این مصارف در جهت ارتقای کیفیت مراکز درمانی بود.

 

وی ادامه داد: کنترل مصارف یک ضرورت است، دولت منابع خوبی را اختصاص داده اما در بعد مصارف باید دقت شود. همچنین اصلاحات ساختاری و مدیریتی در بیمارستان ها و مراکز درمانی اعمال شود.

 

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت یکی از اهداف مهم دولت در سال 94 بود، افزود: دولت طرح تحول سلامت را در شرایطی ادامه داد که منابع به دلیل عوامل مختلف که بخش عمده ای از آن به دلیل تحریم ها در شرایط سختی قرار داشت و توان دولت برای دریافت حق بیمه کاهش یافت.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: تا این لحظه پرداخت ها به بیمارستان های دولتی و دانشگاهی به روز بوده است و هر مرکز دانشگاهی که اسناد را به ما تحویل دهند 60 درصد آن را دریافت می کنند و 40 درصد بقیه بعد از طی زمان قانونی سه ماهه پرداخت می شود.

 

نوربخش ادامه داد: همچنین پرداخت ها به داروخانه ها در تهران در حال اجراست و تا آذرماه به طور کامل پرداخت شده و در سایر استان ها نیز پرداخت می شود.

 

وی ادامه داد: طرح تحول سلامت جزء راهبردهای دولت است و پایدار خواهد بود و دولت ملزم به حمایت جهت پایداری این طرح است.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: طی سال های اخیر هماهنگی و همدلی بین نظام سلامت به ویژه بیمه ها و وزارت بهداشت عالی بوده و تاکنون چنین موضوعی را نداشتیم.

 

 

کد خبر 537875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha