ردپای واشنگتن و لندن در طرح گفتگوی ملی بحرین

پس از اینکه سرکوب و شکنجه معترضان بحرینی از سوی حاکمان آل خلیفه نتیجه نداد واشنگتن و لندن توطئه‌ای مبتنی بر گفت‌وگوی ملی را برای خنثی کردن انقلاب مردمی بحرین مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حکومت بحرین که با خدمتگزاری بی‌چون و چرای خود به انگلیس و آمریکا و قربانی کردن منافع مردم برای برآورده کردن منافع دولت‌های غربی در نهایت موجب فوران خشم ملت خود و اعتراض‌های مردمی در حمایت از دموکراسی در بحرین شد. در چند ماه اخیر نیز نشان داده است که هنوز از رویدادهای به وجود آمده عبرت نگرفته و باز هم به فرمانبرداری از اربابان خود ادامه می‌دهد.

طرح گفت وگوی ملی که در سایه بی‌اعتمادی کامل مردم بحرین به دستور حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در حال انجام است و بسیاری از احزاب و گروه‌های مخالف از جمله جمعیت الوفاق آن را تحریم کرده‌اند توطئه دیگری از سوی واشنگتن و لندن برای خنثی کردن انقلاب مردم بحرین است.

پس از آنکه سرکوب و شکنجه معترضان بحرینی که تحت نظارت غرب به ویژه آمریکا انجام شد نتیجه‌ای نداد و حاکمان دیکتاتور بحرین به این نتیجه رسیدند که مردم از این طریق دست از مطالبات خود برنمی‌دارند، واشنگتن و لندن به فکر افتادند تا راه دیگری را برای مصادره انقلاب مردم بحرین پیدا کنند و بهترین راه حلی که به ذهن‌شان خطور کرد انجام مذاکرات بدون پیش ‌شرط حکومت با مخالفان بود تا از این طریق دست‌نشانده‌های غرب در بحرین بر سر کار بمانند.

حقیقت این است که تلاش‌های حکومت بحرین که از حمایت کامل آمریکا و انگلیس برخوردار است برای ترمیم چهره بین‌المللی خود در مورد رعایت حقوق بشر پس از سرکوب معترضان بحرینی با افشای اقدامات مقامات بلندپایه این کشور در شکنجه صدها شهروند بازداشت شده از جمله پزشکان و پرستاران به کلی بی‌نتیجه ماند.

هنگامی که واشنگتن و لندن واکنش جامعه بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی را نسبت به این اقدامات آل خلیفه دیدند با تغییر رویکرد خود که یکی از شیوه‌های معمول آنها در سیاست است تلاش کردند تا سخن از اصلاحات و گفت‌وگو به میان آورند و از این طرح به عنوان حقه‌ای خودخواهانه و منفعت‌طلبانه استفاده کنند.

آمریکا و انگلیس در مورد سوریه و لیبی شگرد دیگری را به کار گرفتند و با ادعای اینکه حقوق بشر در این کشورها در حال ضایع شدن است جنگ و تحریم را علیه این حکومت‌ها به راه انداختند زیرا در آنجا ضربه زدن به حکومت در راستای اهداف و منافع آنها بود اما در بحرین تأکید کردند که معترضان حامی دموکراسی باید به اجبار از طرح حاکمان برای گفت‌وگوی ملی استقبال کنند.

آشکار شدن شکنجه‌های ستمگرانه آل خلیفه در بحرین همچنین موجب بی‌اعتبار شدن بیانیه ماه گذشته پادشاه این کشور برای انجام تحقیقات مستقل درباره نقض حقوق بشر در دوران حمله نظامی به شهروندان به رهبری عربستان سعودی و حمایت غرب در اوایل سال جاری شد.

واشنگتن و لندن در آن زمان نیز با تبلیغات جنجالی و بزرگ‌نمایی‌های خود پیشنهاد حکومت بحرین برای انجام تحقیقات مستقل را یک گام مثبت در جهت انجام اصلاحات در این کشور دانستند و این در حالی بود که در پشت پرده شکنجه معترضان بازداشت شده در زندان‌های آل خلیفه با بی‌رحمی کامل انجام می‌شد و آمریکا و انگلیس هم نظاره‌گر آن بودند.

اما این سؤال بی پاسخ مانده بود که رژیمی که اعضای بلندپایه و صاحب مقام آن مانند فرزندان پادشاه و شخصا در انجام جنایات دست دارند چطور می‌توانند تحقیقاتی مستقل درباره جنایت علیه بشریت انجام دهد و این رژیم چطور می‌تواند پاسخگوی مردم باشد در حالی که از زمان قیام‌های مسالمت‌آمیز و مردمی علیه حکومت پادشاهی تحت حمایت آمریکا و انگلیس در اواسط فوریه تعداد زیادی از شهروندان بی‌گناه غیرمسلح از سوی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند که فرمانده کل آنها خود حمد بن عیسی آل خلیفه است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شیخ خالد و ناصر الخلیفه پسران شاهزاده خلیفه بن سلمان آل خلیفه نیز شخصا اقدام به شکنجه زندانیان در زندان‌های بحرین کرده‌اند.

شاهزاده بن سلمان همان کسی است که ماه گذشته پس از اعلام طرح گفت‌وگوی ملی برای اعلام خوش‌خدمتی خود به آمریکا با باراک اوباما در کاخ سفید دیدار کرد و پس از این دیدار گفت: دیدگاه من کاملا با دیدگاه رییس‌جمهوری آمریکا که مبتنی بر احترام به حقوق بشر جهانی و ارایه فرآیند اصلاحات کارآمد و پرمعنای بحرین است، یکسان است.

این لفاظی‌ها در مورد احترام به حقوق بشر در حالی است که بسیاری از بازداشت‌شدگان سابق بحرینی که در زندا‌ن‌های آل خلیفه به دست مقامات شکنجه شده‌اند می‌گویند که چگونه مورد ضرب و شتم واقع می‌شدند، از سقف آویزان می‌شدند، به صندلی‌های الکتریکی وصل می‌شدند و مجبور می‌شدند روزهای متوالی بدون اینکه بخوابند سرپا بایستند.

از زمانی که آمریکا و انگلیس چراغ سبز نسبت به حمله تحت فرمان نیروهای سعودی به بحرینی‌ها در 14 مارس را نشان دادند، بیش از یک‌هزار و 500 شهروند بحرینی که عمدتا از جمعیت شیعه بوده‌اند بدون محاکمه در بازداشت و تحت شکنجه‌های سخت قرار دارند و چهار نفر شامل کریم فخراوی یکی از روزنامه‌نگاران بحرینی زیر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند.

همه این اقدامات ظالمانه نشان می‌دهد که طرح حکومت بحرین برای انجام گفت‌وگوی ملی تنها توطئه‌ای مبتنی بر منویات غرب برای اغوای افکار عمومی است.

بنا بر گزارش گلوبال ریسرچ، احزاب حامی دموکراسی در بحرین بر این اعتقادند که تقاضا برای محاکمه حاکمان بحرین در دادگاه جنایی بین‌المللی بسیار مناسب‌تر از انجام طرح گفت‌وگوی ملی است.

رویدادهای بحرینی در چند ماه اخیر و به ویژه طرح اخیر حکومت بحرین که نشأت گرفته از رویکردهای دوگانه و گزینشی غرب است برای مردمی که هوشیار هستند ثابت می‌کند که به هیچ عنوان نمی‌توان به تعهدات دروغین واشنگتن یا لندن نسبت به دموکراسی و حقوق بشر اعتماد کرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 53861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha