همکاری هسته ای واشنگتن- ریاض

واشنگتن قصد دارد با ریاض درباره همکاری هسته ای برای اهداف غیر نظامی وارد مذاکره شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، منابع آگاه در آمریکا اعلام کردند: ایالت متحده آمریکا در پاسخ به برنامه هسته ایران ای تلاش می کند تا در مسابقه تسلیحاتی در منطقه پیشی بگیرد، به همین دلیل قصد دارد مذاکراتی را با مقامات سعودی درباره همکاری هسته ای برای اهداف غیر نظامی انجام دهد.
برهمین اساس، مسئولان کاخ سفید طی روزهای آینده برای نشست مقدماتی باهدف گفتگو درباره بستن توافقنامه همکاری هسته ای عازم ریاض خواهند شد.
یک مسئول در کنگره که نامش ذکر نشده است، دراین باره گفت: این سفر گام مقدماتی برای بررسی توانایی های است که در سطح توافق همکاری هسته ای به پیش می برد.
در همین حال، الیانا روس لیتینین، نماینده برحسته حزب جمهوریخواه و رئیس کمسیون امور خارجه در پارلمان نسبت به این سفر انتقاد کرد و گفت: من از این مسئله متعجب زده ام که کاخ سفید توافق همکاری هسته ای با عربستان بیندیشید.
گفتنی است، عربستان در سال 2008 میلادی توافقنامه ای را با ایالت متحده آمریکا طی دیدار با "جورج بوش" رئیس جمهوری پیشین آمریکا امضا کرد و برای این کشور فرصت دستیابی به اورانیوم غنی شده آماده را فراهم کرد و این درحالی است که برای ایران این امکان را فراهم نکرد که خودش به غنی سازی اورانیوم بپردازد و این روندی است که امکان دارد منجر به تولید سلاح هسته ای شود.
بنابر گزارش مفکره الاسلام، کمیته وابسته به فعالیت هسته ای اسرائیل در اتحادیه عرب تحرک راهبردی ویژه را به منظور حمایت از پیش نویس قطعنامه عربی بررسی کرد. این پیش نویس عربی که قرار است در کنفرانس آژانس انرژی اتمی ارایه شود، خواستار پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح هسته ای "ان پی تی" خواهند شد.
پایان پیام/

کد خبر 55640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha