رویت هلال ماه در ایران به ویژه در روز با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست

رستمی با بیان این مطلب که رویت هلال ماه رمضان در غروب نهم مرداد در هیچ یک از شهرهای ایران حتی با تلسکوپ قابل رویت نیست،گفت: ایران در مقایسه باسایر کشورها از نظر رویت هلال در روز حرف نخست را می زند.

سیدقاسم رستمی، دبیر کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اعزام حدود ۱۴۰ گروه برای رویت هلال ماه مبارک رمضان به سراسر کشور در سال‌های گذشته به خبرنگار شبستان گفت: بنابر پیش بینی‌های انجام شده هلال ماه رمضان در غروب یکشنبه، نهم مرداد در هیچیک از شهرهای ایران حتی با تلسکوپ قابل رویت نیست.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود در فاصله ساعت ۱۲ تا ۱۹ بتوان با تلسکوپ‌های بزرگ‌تر از ۸ اینچ این هلال را رویت کرد، چراکه وقتی هلال ماه در عرض جنوبی قرار می‌گیرد شرایطی بروز می‌کند که در شب نخست زود غروب کرده و این مسئله برای هلال ماه مبارک در ۲۹ شعبان همزمان با نهم مرداد مدت مکث ماه در شهرهای مختلف بین ۱۱ تا ۲۰ دقیقه است.

رستمی درباره میزان مکث ماه در کمترین و بیشترین زمان تصریح کرد: مشهد و تبریز کمترین میزان مکث یعنی ۱۱ دقیقه را تجربه می‌کنند و بیشترین مکث معادل ۲۰ دقیقه در بندرعباس و چابهار اتفاق می‌افتد، که این مدت برای رویت هلال ماه بسیار ناچیز است چراکه باید هلال را در جایی که نور خورشید هنوز باقی است رویت کرد اما به دلیل ارتفاع کم هلال نسبت به خورشید در این مکان و امکان انکسار، رویت با مشکل مواجه می‌شود.

دبیر کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری رویت هلال ماه در این شرایط را عامل شکست رکوردهای قبلی دانست و بیان کرد: باید توجه داشت هلال ماه مبارک رمضان به لحاظ نجومی در مناطق جنوبی ایران و حاشیه خلیج همیشه فارس و دریای عمان بهتر رویت می‌شود.

وی ادامه داد: اما در روز در جنوب ایران کمی زود‌تر و در شمال کمی دیر‌تر امکان رویت وجود دارد، به عنوان مثال اگر در مناطق جنوبی با تلسکوپ‌های خیلی بزرگ رویت هلال ماه در ساعت ۱۴ ممکن شود، در مرکز حوالی ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه می‌توان هلال ماه را رویت کرد.

رستمی با بیان این مطلب که هلال ماه مبارک نه تنها در ایران بلکه در کشورهای عربی و خاورمیانه نیز با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست، ابراز کرد: تجربه نشان می‌دهد در این فصل از سال به دلیل ورود ریزگرد‌ها از عراق و نیز غبارهای محلی از جنوب شرق کشور، رویت هلال ماه با سختی همراه است و همین میزان پیش بینی رویت در روز و پیش از غروب خورشید نیازمند حضور گروه‌های استهلال در ارتفاعات بالا‌تر از ۳ هزار متر از سطح زمین است تا شفافیت هوا میزان موفقیت را افزایش دهد.

وی درباره زمان استقرار گروه‌های استهلال در مکان‌های مدنظر برای رویت هلال ماه رمضان عنوان کرد: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته در یک ماه گذشته این گروه‌ها مجهز به تلسکوپ از ظهر در مکان‌های مدنظر مستقر شده و رصد اصلی خود را در زمان هم ارتفاعی بین ساعت ۱۴ تا ۱۵ انجام می‌دهند و در صورت رویت هلال در روز، کار رصد تا غروب که مورد تایید علما است را دنبال می‌کنند.

رستمی در مقایسه وضعیت استهلال ماه رمضان در ایران با سایر کشورهای اسلامی گفت: ایران در برخورداری از تجهیزات و نیز استقرار بالغ بر یکصد گروه استهلال در این زمینه حرف نخست را می‌زند، چراکه حتی در کشورهایی همچون مالزی حداکثر ۱۰ گروه برای رویت ماه تدارک دیده می‌شود.
دبیر کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: رویت هلال ماه در روز که ۶ سالی است در ایران انجام می‌شود در دیگر کشور‌ها سابقه نداشته و گروه‌های رصدی کار استهلال را از روز آغاز می‌کنند و این در حالی است که سایر کشورهای اسلامی تنها به شامگاه یا سحرگاه برای رویت هلال ماه مبارک رمضان اکتفا می‌کنند.

پایان پیام/

کد خبر 54422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يه نفر IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام ممنون از پست اين مطلب