احتمال رویت هلال ماه رمضان به دلیل غبار زیاد در شامگاه یکشنبه ضعیف است

احتمال رویت هلال ماه مبارک رمضان با وجود شرایط آب و هوایی، ارتفاع کم هلال از افق و غبار زیاد در شامگاه یکشنبه، 9 مرداد ضعیف است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، لحظه مقارنه ماه مبارک رمضان در شامگاه شنبه 8 مرداد 1390 خورشیدی برابر با 28 شعبان 1432 هجری قمری مطابق با 30 ژوئیه 2011 میلادی به وقت ایران اتفاق می افتد، در شامگاه شنبه در هیچ نقطه از جهان هلال ماه رمضان رویت نمی شود چون هیچ هلالی تشکیل نشده تا قابل دیدن باشد.

بنابراین گزارش، این هلال در غروب روز بعد یعنی شامگاه یکشنبه، 29 شعبان در قاره آمریکا و در جنوب کشور ایالات متحده آمریکا، کشورهای اآمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی با چشم غیرمسلح قابل رویت است، همچنین این هلال در مناطق مرکزی کشور ایالات متحده آمریکا و منتها الیه جنوب شرقی کشور کانادا فقط با ابزاراپتیکی قابل رویت بوده ودر مناطق منتها الیه شمال این دو کشور تحت هیچ شرایطی حتی با ابزار اپتیکی نیز قابل رویت نیست.

این گزارش می افزاید: هلال ماه مبارک رمضان در هیچ نقطه ای از قاره اروپا در شامگاه یکشنبه حتی با ابزار اپتیکی قابل رویت نیست.

همچنین، این هلال ماه در شامگاه یکشنبه در مرکز و جنوب قاره افریقا با چشم غیرمسلح قابل رویت است اما در مناطق شمالی این قاره با ابزار اپتیکی قابل رویت بوده و به نظر می رسد برای رویت هلال ماه رمضان در مناطق شمالی کشورهای مصر، تونس، لیبی، الجزایر و مراکش نیاز به ابزار قویتری است.

هلال ماه مبارک رمضان در شامگاه یکشنبه در هیچ نقطه‌ای از این قاره آسیا با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست و این هلال در کشور اردن جنوب کشورهای سوریه، لبنان، عراق، ایران، پاکستان، هندوستان و تمامی مناطق کشورهای مالزی و اندونزی با ابزار اپتیکی رویت می شود.

علاوه براین، هلال ماه رمضان در قاره اقیانوسیه و استرالیا فقط در مناطق مرکزی و غربی با ابزار اپتیکی قابل رویت و در شرق این کشور غیر قابل رویت نیست.

بنابر این گزارش، هلال ماه مبارک رمضان در سراسر ایران در شامکاه یکشنبه، نهم مرداد با چشم غیر مسلح رویت نمی شود، این احتمال وجود دارد در شرایط مناسب آب و هوایی با در نظر داشتن افقی مناسب و عاری از گرد و غبار هلال ماه پس از غروب خورشید با ابزار اپتیکی قوی رویت شود، اما متاسفانه به دلیل ارتفاع کم هلال از افق و با وجود غبار زیاد در این فصل در مناطق جنوبی کشورمان ممکن است رصدگران نتوانند هلال ماه را در بعد از غروب خورشید رویت کنند، یعنی بنابر مختصات نجومی و خط فرضی ایجاد شده توسط رصدگران رویت هلال ماه در بالای این خط ممکن نبوده و در پایین آن با استفاده از ابزار اپتیکی امکانپذیر است.

شایان ذکر است، هلال ماه رمضان در مناطق جنوبی کشور با ابزار قوی قابل رویت بوده اما احتمال رویت آن با توجه به توضیحاتی که داده شد ضعیف است.
سیدمحسن قاضی میرسعید، عضو کمیته علمی ستاد استهلال رهبری
پایان پیام/
 

کد خبر 55326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha