«ماه ننه» میراث دار تاریخ شفاهی غرب مازندران/ دایره المعارف فرهنگ عامه کلارستاق راهی باز نشر می شود

خبرگزاری شبستان:مدیرموسسه مردم نهاد نیما یوشیج از «ماه ننه میا چهارباغی»به عنوان میراث دار تاریخ شفاهی غرب مازندران یاد کرد و از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست زمینه معرفی این بانو را همانند مکرمه قنبری« نقاش پست مدرنیسم » به جهان فراهم نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با حضور در منطقه کلارستاق مرزن آباد(کوهستان غرب) نوکرس  با مراث دار فرهنگ شفاهی غرب استان «ماه ننه میا چهارباغی» یک بانوی 80ساله  بیسواد اما شاعره، امیری خوان و مسلط به سبک ترانه خوانی مقامی دیدار و گفتگو کرد.

«ماه ننه میا چهارباغی» که حفظ شعر ها را مرهون همراهی و ذوق پدر مرحموم خویش می داند در این دیدار اشعاری را به شیوه امیری خوانی برای صاحب کرسی دستگاه فرهنگ و هنر استان خواند البته یک هنرمند مازنی این بانوی شیرین سخن را با نوای نی همراهی می کرده است.

 

میثم زندی،مدیرموسسه مردم نهاد نیما یوشیج نوشهر درادامه این دیدار پیرامون معرفی خصوصیات اخلاقی و شخصیتی«ماه ننه میا چهارباغی» عنوان داشت:  این بزرگ بانو شعرهای محلی فراوانی را از بر است و تسلط کاملی بر فرهنگ شفاهی غرب استان به ویژه منطقه کلارستاق دارد.

وی گفت: اینکه تلاش شده از جناب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برای ملاقات با «ماه ننه» دعوت بعمل آمده بدین جهت که این مدیر فرهنگی سابقه شناسایی و معرفی مرحومه مکرمه قنبری«ننه مکرمه» نقاش سبک پست مدرنیسم مازندرانی که سواد خواندن و نوشتن نداشت را به جهانیان در کارنامه خویش دارد و انتظار می رود برای معرفی «ماه ننه» نیز کمک حال فعالان فرهنگی مرزن آباد باشند.

 

زندی به دایره المعارف 10جلدی فرهنگ عامه کلارستاق حاصل زحمات استاد مومن توپا ابراهیمی، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار، مولف چند جلد کتاب و گاهشمار در خصوص فرهنگ و سنن منطقه کلارستاق اشاره کرد و یادآورشد: استاد ابراهیمی بسیاری از فیش های تحقیقی خویش را از روستائیانی نظیر«ماه ننه» که میراث دار فرهنگ شفاهی غرب مازندران است، دریافت نموده است.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه موسیقی مازنی با ابولحسن صبا و همت صیادی نژاد مرزن آبادی شناخته شده، افزود: متاسفانه حتی مردم این خطه مرحوم همت صیادی را نمی شناسند و چیزی به صورت مکتوب و تصویری از این استاد برجای نمانده است و این زیبنده مفاخر نمی باشد.

 

سرپرست گروه تئاتر مولانا با بیان اینکه «ماه ننه» از لحاظ جسمی، پوششی، تفکر، زبان، آداب و رسوم، سنن، مشارکت های اجتماعی، کارآفرینی، ارتباط با همسر در زندگی مشترک معرف یک زن، همسر، مادر، خواهر نمونه کلارستاقی است، گفت: معرفی تک بعدی این بانو، جفا در حق  وی خواهد بود.

 

نفر اول هیات رئیسه تئاتر مازندران  با اشاره به اینکه همسر این بانو در معرفی وی اذعان داشته که همسر من بهشت من است، برلزوم تکریم و معرفی این بانو به جامعه تاکید کرد.

به گزارش شبستان، در این دیدار شهردار، بخشدار، رئیس شورای اسلامی شهر مرزن آباد، مدیرموسسه مردم نهاد نیما یوشیج نوشهر ، قدرت الله یوسفی رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و حجت الاسلام رجب نعمتی قرا کارشناس فرهنگی هنری دبیرخانه کانون های مساجد استان جاودانی عالی ترین مقام فرهنگی استان را همراهی می کردند.

کد خبر 548554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha