قاطعیت و امانت داری جلیلی در مذاکرات هسته ای

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تحسین مواضع دبیر شورای عالی امنیت ملی و تقدیر از قاطعیت وی در مذاکرات هسته‌ای گفت: جلیلی امانت‌دار خوبی برای ملت در پی‌گیری حقوق هسته‌ای آنها است.

فاطمه آلیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره جایگاه شورای عالی امنیت ملی در بحث هسته‌ای به خبرنگار شبستان گفت: در بحث فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در کشور ما سیاست‌ها، راهبردها و تدابیری که اتخاذ می‌شود در یک جا متمرکز نمی‌شود چون بحث هسته‌ای یک بحث فراملی و فرامرزی است و زیر نظر مقام معظم رهبری است.

وی اظهار کرد: دبیر شورای عالی امنیت ملی مواضع و منویات مقام معظم رهبری را پی‌گیری می‌کند و در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که رییس آن رییس‌جمهور است، بحث می‌کند.

آلیا تصریح کرد: عملکرد جلیلی تاکنون مطابق مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده است و توانسته است به خوبی منویات مقام معظم رهبری را در بحث هسته‌ای پی‌گیری کند.

این نماینده اصول‌گرای مجلس با بیان اینکه جلیلی تاکنون به خوبی بحث هسته‌ای را مدیریت کرده است، یادآور شد: در مذاکرات ژنو 3 جلیلی مواضع قاطعی داشت که مواضع‌اش همان مواضع ملت و صیانت از حقوق هسته‌ای آنها بود و در واقع پیام ملت را در این مذاکرات به گوش کشورهای اروپایی رساند و حقوق آنان را پی‌گیری کرد.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات ژنو 3 یادآور شد: ژنو 3 اتفاقی نبود که ناگهانی بیفتد و آن تدابیر و مواضعی که جمهوری اسلامی ایران داشت و طی این دو سه اخیر برنامه‌ریزی کرده بود را در ژنو 3 ادامه داد.

آلیا با تأکید بر اینکه موفقیت جمهوری اسلامی ایران در ژنو 3 چشم‌گیر بود، گفت: در ژنو 3 هدف این بود که ما بحث را بر فعالیت‌های هسته‌ای متمرکز کنیم و به گروه 1+5 تأکید کنیم که موضوع هسته‌ای یک بحث تمام شده است و جمهوری اسلامی ایران یک کشور هسته‌ای است و اگر قرار است مذاکره‌ای صورت گیرد باید بر بحث‌های بین‌المللی همچون خلع سلاح اتمی متمرکز شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مدیریت جهان دچار آسیب است و کشورهای قدرتمند با جنگ‌افروزی خود را قیم دنیا می‌دانند، پس یکی از مباحثی که باید ما بر روی آن در مذاکرات با 1+5 تأکید کنیم بحث شیوه اداره جهان است.

این نماینده تهران در خانه ملت بیان کرد: در واقع زمینه بحث ژنو 3 را رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل فراهم آورده بود و در مصاحبه‌های بین‌المللی خود این فضا را برای مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در ژنو 3 مهیا کرده بود که سعید جلیلی نیز به خوبی در ژنو 3 این مباحث را مدیریت کرد.

آلیا گفت: با توجه به اینکه اهداف 1+5 سیاسی کردن مسایل جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته‌ای بود پس مواضعی انفعالی در این دور مذاکرات داشتند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران یک موضع روشن و شفاف داشت و به همین دلیل بود که موفقیت چشم‌گیری را در این دور مذاکرات به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا در دور بعدی مذاکرات که در ترکیه خواهد بود ایران همان مباحث ژنو 3 را ادامه می‌دهد.

پایان پیام/
 

کد خبر 5507

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha