برپایی بخش ویژه «تحول قرآن بنیان علوم انسانی» درنوزدهمین نمایشگاه قرآن

مدیران برپایی نوزهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با توجه به اهمیت بحث تحول در علوم انسانی و تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه امسال بخش ویژه ای را به این موضوع اختصاص داده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، با توجه به اهمیت موضوع تحول در علوم انسانی و با توجه به تاکیدات مکرر رهبر فرزانه انقلاب در چند سال اخیر در این زمینه مدیران برپایی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بر آن شدند تا بخش ویژه ای از این نمایشگاه را به موضوع تحول در علوم انسانی اختصاص دهند.

عبدالله اسدی، مدیر بخش تحول قرآن بنیان علوم انسانی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در زمینه اهداف برپایی این بخش تصریح کرده است: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره تحول علوم انسانی که ریشه و پایه این علوم را باید در قرآن کریم جست‌وجو کرد، سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش دانشگاهی و حوزوی به صورت محدود به بحث تحول علوم انسانی پرداخته شد. با توجه به اهمیت این موضوع امسال این پشنهاد مطرح شد که بخش تحول علوم انسانی در کنار بخش‌های حوزه و دانشگاه به عنوان بخشی مستقل در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور پیدا کند. این پیشنهاد اجرایی شد و بخش تحول قرآن بنیان در علوم انسانی با راهبرد‌ها و رویکرد‌های کلانی چون مطرح کردن عناوین و موضوعات اصلی و فرعی تحول علوم انسانی، معرفی جریان‌های مختلف فکری درباره تحول علوم انسانی و استادان و شخصیت‌های صاحب‌نظر و آثار آنها در نمایشگاه نوزدهم حضور دارد.

بخش تحول قرآن‌بنیان علوم انسانی در فضای حدود 400 متری برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه عمده کار و بستر فعالیت‌های این بخش در قالب جلسات سخنرانی، هم‌اندیشی و مناظره خواهد بود یک سالن ویژه نشست‌ها به صورت مستقل از سالن‌های نشست‌های مجموعه نمایشگاه در این بخش اختصاص یافته است همچنین بین 12 تا 15 غرفه در این بخش برپا می شود. به گفته برگزارکنندگان این بخش از نمایشگاه غرفه ها به دو دسته تقسیم می‌شود، بخشی از غرفه ها به مؤسسات و نهادهای فعال در موضوعات علوم انسانی مانند پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی، مجموعه‌های دانشگاهی و غیره داده می شود و بخش دیگر غرفه ها به تفکیک به رشته‌های دانشگاهی یا علوم دانشگاهی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اختصاص می‌یابد.

مدیر بخش قرآن‌بنیان تحول علوم انسانی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفته است: این بخش بیشتر بُعد علوم انسانی اسلامی و بُعد دینی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد، همچنین در این بخش هر روز حداقل یک نشست تخصصی با حضور استادان و یک نشست تخصصی با حضور نخبگان جوان و دانشجویان مقاطع مختلف برگزار می شود. در طول برپایی نمایشگاه، سه ویژه‌نامه تخصصی با موضوع تحول علوم انسانی با رویکرد قرآنی منتشر خواهد کرد. این ویژه‌نامه‌ها نشست‌ها و گفتمانی را که در میان نخبگان صورت می‌گیرد دربر خواهد داشت. از این رو، برخی از محصولات این بخش در سطح عمومی و با هدف آشنایی مردم عادی با ضرورت تحول علوم انسانی توزیع می‌شود. همچنین هر یک از نشست‌های این بخش از نمایشگاه همان روز مستندسازی صوتی و تصویری می‌شود و متن مکتوب آنها تا دو روز بعد از نشست در نمایشگاه عرضه می‌شود.

با توجه به تصمیم گیری های انجام شده توسط مدیران نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در بخش تحول علوم انسانی موضوعات در زمینه تحول‌شناسی، تبیین ضرورت و لزوم تحول در علوم انسانی دانشگاهی، توصیف چگونگی تحول در علوم انسانی دانشگاهی، تحول در علوم انسانی، راه برون‌رفت از بن‌بست تجدد، الزامات تمدن‌سازی اسلامی از مسیر تحول علوم انسانی، اثر و انعکاس تحول علوم انسانی بر سایر علوم، موانع پیش‌روی تحول در علوم انسانی، اهمیت و نقش تحولات فرهنگی در تحول علوم انسانی و طریقه رفع نیازهای نرم‌افزاری انقلاب اسلامی برای تحقق تحول قرآن‌بنیان علوم انسانی بررسی می شود.

 

در زمینه روش‌شناسی؛ تبیین روش‌های حسی تجربی، قرآن و متدولوژی‌های غرب، جایگاه روش فقهی در تولید علوم انسانی اسلامی، جایگاه وحی، عقل و حس در تحول علوم انسانی، چگونگی بهره‌گیری از قرآن و روایات در تأمین محتوای علوم انسانی، نقش قاعده‌‌مندی(حجیت) فهم از منابع در اسلامی بودن علوم انسانی، منطق فهم دین و چگونگی تولید نظریات دینی مبتنی بر آن، معیار صحت در علوم انسانی اسلامی، نگرش سیستمی در تولید علوم انسانی اسلامی، اصول حاکم بر تنظیم نقشه جامع تحول علوم انسانی و کیفیت تعامل حوزه و دانشگاه در فرآیند تحول علوم انسانی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

 

در زمینه جریان شناسی نیز رویکر‌دهای بومی کردن علوم، تهذیب علوم موجود، تفکیک علم و مکتب، تولید فلسفه‌های مضاف و تولید روش‌ها و فلسفه روش مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد همچنین موضوعات مورد بررسی در حوزه مبنا‌شناسی؛ قرآن و نقد مبانی علم غرب، قرآن و علوم انسانی دینی، تفاوت نگاه به خداوند در اسلام و غرب (ایمان در قرآن)، تفاوت نگاه به انسان در اسلام و غرب (انسان در قرآن)، تفاوت نگاه به معرفت (علم) در اسلام و غرب، تفاوت نگاه به هستی(عالم) در اسلام و غرب، نگاه تمدن‌ساز به تاریخ علم شیعه و هندسه و طبقات علوم با تاکید بر علوم انسانی است.

به گفته اسدی، در بخش تحول قرآن بنیان علوم انسانی بر روی ظرفیت دانشجویان نیز سرمایه‌گذاری شده، زیرا این بخش در روز حدود 200 اتوبوس از سراسر کشور بازدید کننده دانشجو خواهد داشت، همچنین برنامه‌های ویژه‌ای برای گروه دانش آموزان در نظر گرفته شده که سطح عمومی‌تر و ساده‌تری دارد، زیرا این افراد در آینده وارد دانشگاه می‌شوند و در انتخاب رشته نیاز دارند که از این موضوع آگاه باشند. در مناظرات و نشست‌ها از نظرات، مکاتب و جریان‌های مختلف و حتی مخالف در بحث علوم انسانی استفاده می شود و تلاش شده به صورت آزاداندیشی از همه دیدگاه‌ها در این مناظرات بهره گرفته شود چراکه منطقی که فضای علوم انسانی اسلامی دارد، می‌تواند پاسخ تمام شبهات را بدهد.

توجه مدیران نمایشگاه نوزدهم قرآن کریم به موضوع تحول در علوم انسانی نشان از دقت نظر این افراد به شرایط روز جامعه و مسائل تاثیرگذار در سرنوشت کشور دارد که امید است با تدبیر و نظم ویژه برنامه های بخش قرآن بنیان نمایشگاه به گونه باشد که در نهایت گامی موثر در تولید علم بومی و نظریات جدید در زمینه طراحی دروس و کتب رشته های علوم انسانی برداشته شود و به برکت فضای معنوی ماه رمضان و نمایشگاه قرآن این حرکت مقدمه ای برای توجه بیشتر مسئولان بخش های مختلف نظام و مدیران و نخبگان علمی و فرهنگی باشد تا ان شا الله در آینده نزدیک شاهد اسلامی تر شدن فضاهای علمی به ویژه دانشگاه ها و پرانگیزه تر شدن دانشجویان رشته های مختلف علوم انسانی برای خدمت به کشور و نظام باشیم.

پایان پیام/

 

کد خبر 55092

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha