دلایل ردّ صلاحیت آل سعود برای کلیدداری کعبه/«بلدامین» چگونه ناامن می شود؟!

خبرگزاری شبستان: کسی که کلیدداری خانه خدا را بر عهده می گیرد، باید زمینه حضور همه مسلمانان یعنی گویندگان شهادتین را در حج فراهم و از برخوردهای سلیقه ای، فرقه ای و سیاسی با حجاج پرهیز کند، در حالی که آل سعود کاملا عکس این مسیر را طی می کند.

حجت الاسلام حبیب عباسی، کارشناس پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با رد صلاحیت رژیم آل سعود در برگزاری مراسم حج و کلیدداری خانه کعبه اظهار کرد: کسی که می خواهد متولی حج و کلیددار خانه خدا باشد باید ویژگی های خاصی داشته باشد.

 

وی با اشاره به اصلی ترین ویژگی حرم امن الهی مطابق با آیات قرآن کریم، ادامه داد: در این راستا خداوند در آیه 67 سوره مبارکه عنکبوت می فرماید: «أَوَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنا حَرَماً آمِناً وَ يُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ أَ فَبِالْباطِلِ يُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَةِ اللَّهِ يَکْفُرُونَ؛ آیا ندیدند که ما (برای جهانیان) حرمی امن قرار دادیم در حالی که (از ناامنی) مردم از اطراف آنان ربوده می شوند؟ پس آیا به ( معبودهای) باطل می گروند و نعمت خدا را ( که دین و کتاب است ) انکار کرده کفران می ورزند؟!»

 

وی افزود: در این آیه خداوند کعبه را به عنوان حرم امن توصیف کرده است یا در آیه سوم سوره مبارکه تین به این شهر قسم خورده است «و هذا البلد الامین؛ و سوگند به مکه این شهر امن»، بنابراین کسی که عهده دار این مسوولیت می شود اولا باید امنیت این منطقه را به طور کامل حفظ و برقرار کند که ما شاهدیم آل سعود از بدو روی کار آمدن، فجایع بسیاری در حرم امن الهی ایجاد کرده است که منجر به مخدوش شدن حرم شده که این فجایع دو دسته هستند.

 

حجت الاسلام عباسی با اشاره به دو دسته فجایع یادشده بیان کرد: برخی از آنها مانند حمله به مکه مکرمه و کشتار اهل مکه، در دوران تاسیس وهابیت و آل سعود و کشتار حاجیان ایرانی و عراقی در سال 1366 عمدی، و با نیت فاجعه آفرینی بوده و برخی مانند حادثه سقوط جرثقیل و کشته شدن حاجیان در سال های مختلف و در ازدحام ها و مراسم های حج، بر اثر بی لیاقتی و بی کفایتی بوده است؛ لذا آل سعود نشان داده است که نتوانسته امنیت را در مراسم حج و محدوده حرم امن الهی برقرار کند به طوری که حاجیان همیشه باید منتظر یک فاجعه یا اتفاق بد باشند.

 

 

این کارشناس کلام تصریح کرد: از سوی دیگر کسی که می خواهد امنیت را ایجاد کند نباید خود برهم زننده امنیت باشد اما آل سعود با حمله به کشور یمن و با حمایت از جریان های تروریستی نشان داد، خود بزرگترین برهم زننده امنیت و ایجاد کننده رعب و وحشت در قلوب مسلمانان منطقه است.

 

کارشناس پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) در ادامه اذعان کرد: این کشور میلیاردها دلار هزینه کرده تا در سوریه بسیاری از مسلمانان و بی گناهان را به قتل برسانند لذا چگونه می تواند میزبان همین مسلمانان در ایام حج باشد؟!

 

وی ابراز کرد: نکته دیگر این که خداوند در آیه 18 سوره مبارکه توبه می فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن یَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ مساجد خدا را تنها کسانی آباد می کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز برپا می کنند و زکات می دهند و جز از خدا نترسیده اند. امید است آنان از هدایت یافتگان باشند»، این در حالی است که مشاهده می کنیم آل سعود خلاف آیه قرآن، اماکن و مساجد بسیاری را تخریب کرده است.

 

این کارشناس شبکه جهانی ولایت با ارائه آماری در این زمینه اضافه کرد: در گزارشی که سازمان های بین المللی ارائه کردند تا کنون بیش از 90 درصد آثار اسلامی در مکه و مدینه که بسیاری از آنها مربوط به پیامبر اسلام (ص) و صحابه و اهل بیت علیهم السلام بوده، به دست آل سعود تخریب شده است در حالی که آنها موظف به حفظ و نگهداری و مرمت این آثار بودند.

 

کارشناس پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) مساله بعدی را که جزیی از امنیت محسوب می شود، نحوه برخورد با زائران دانست و گفت: وهابیون با حجاج و زائران برخورد بسیار نامناسبی دارند که این موضوع نیز با آیات قرآن درباره امنیت حجاج در خانه خدا منافات دارد مثلا آنها مانع برگزاری مراسم های مذهبیِ مخالف با نظر خود می شوند و اتفاقاتی را که قبول ندارند، در رابطه با آن ها برخوردهای بسیار نامناسبی با حجاج دارند. به عنوان مثال آنها تبرک به مقام ابراهیم(ع) را قبول ندارند و با کسی که آن را انجام دهد، برخورد ناشایست کرده و هم آن که نسبت به مسلمانانی که به زیارت قبر پیامبر(ص) می آیند اگر بخواهند دست به ضریح بکشند با آنها برخورد ناشایست می کنند.

 

این کارشناس کلام ساخت و سازهای نامتعارف اطراف خانه خدا را با کلیدداری این مکان مقدس دارای منافات دانست و اذعان کرد: در فقه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و اهل سنت وارد شده است که نباید ساختمان های اطراف کعبه بلندتر از مسجدالحرام باشد در حالی که آل سعود اقدام به ساخت ساختمان های بسیار بلند در اطراف مسجدالحرام کرده است؛ ساختمان هایی که در نظر بیننده و حجاج بسیار باعظمت تر از کعبه خودنمایی می کند که حادثه سقوط جرثقیل در سال گذشته نیز مربوط به همین ساخت و سازها بود.

 

به گفته کارشناس پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) کسی که کلیدداری خانه خدا را بر عهده می گیرد، باید زمینه حضور همه مسلمانان یعنی گویندگان شهادتین را فراهم کند و از برخوردهای سلیقه ای، فرقه ای و سیاسی با حجاج خانه خدا پرهیز کند در حالی که آل سعود کاملا عکس این مسیر را طی می کند.

 

حجت الاسلام عباسی در ادامه گفت: برای مثال مدتی پیش وهابیون مانع از حضور حجاج سوری در حج بیت الله الحرام شدند و امسال نیز با کارشکنی های خود، مسیر را روی حجاج ایرانی خانه خدا بستند.

 

وی یادآور شد: از سوی دیگر نمی شود کسی کلیددار خانه خدا باشد و با اصلی ترین دشمنان خدا در دوستی و هم پیمانی باشد. در حالی که آل سعود با رژیم صهیونیستی که خاک مسلمانان و سرزمین آن ها را غصب کرده و بسیاری از ایشان را کشته و بر اساس آیه قرآن که می فرماید یهود بزرگترین دشمن مومنین است، اظهار دوستی و اقدام به ایجاد رابطه دوستانه کرده است.

 

کارشناس پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین، وظیفه علمای اسلام است که نسبت به بی کفایتی آل سعود در کلیدداری خانه خدا مردم را آگاه و مطلع کنند و برای بازگشتن حج به جایگاه اصلی خود چاره ای بیندیشند و با گرفتن مسوولیت برگزاری کلیدداری خانه خدا آن را تبدیل به مساله مشترک میان مسلمان ها کنند تا جایی برسد که شاهد این همه اتفاقات ناگوار یا ضربه خوردن به جایگاه حج نباشیم.

 

 

 

 

 

کد خبر 551240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha