خرید آثار قرآنی هنرمندان و نویسندگان با موضوع فهم و تدبر در قرآن

خبرگزاری شبستان: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: آیات زیادی به تعقل، تفکر و تدبر در قرآن دعوت کرده است بنابراین در همین راستا وزارت فرهنگ و ارشاد آثار قرآنی هنرمندان و نویسندگان را خریده، تولید و تکثیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد و رییس بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امروز عصر در نشست خبری افتتاحیه رسمی نشست‌های قرآنی که در مصلای تهران برگزار شد، گفت: ما باید بررسی کنیم که چه نسبتی بین زندگی ما با قرآن است، ما نسبت به قرآن احترام زیادی داریم برای منزل نو یا عروسی‌ها قرآن تهیه می‌کنیم در سفر زیارتی شخص را از زیر قرآن رد می‌کنیم، اما آیا همین کافی است.

مجموعه زندگی ما خیلی با قرآن تناسب ندارد

معاون قرآن و عترت افزود: مراقب خوشنویسی، قرائت و حفظ قرآن هستیم اما مجموعه زندگی ما خیلی با قرآن تناسب ندارد، نحوه گفتگو و بیان ما با یکدیگر اصلاً قرآنی نیست یا حداقل اندکی قرآنی است چرا که در قرآن فرمودند با هم خوب صحبت کنید، اما امروز متاسفانه شاهدیم که غیبت و دروغ که مخالف قرآن است رواج دارد.

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به اینکه زندگی ما ظاهراً قرآنی است اما در باطن ارتباطی با قرآن نداریم، عنوان کرد: بسیاری از جوانان و نوجوانان ما نمی‌توانند قرآن را بخوانند، درصد کمی از دانشجویان ما درست خواندن قرآن را می‌دانند، این درد ناآشنایی و نامانوس بودن با قرآن است که ما عمق قرآن را درک نکردیم از صوت آن لذت بردیم اما ندانستیم که چه نیازی از ما برطرف می‌کند.

آیات زیادی به تعقل، تفکر و تدبر در قرآن دعوت کرده است

وی با اشاره به اینکه ما چیزی به نام فن در قرآن نداریم اما واژگانی در قرآن آمده که به فهم دستور داده است، اظهار داشت: آیات زیادی به تعقل، تفکر و تدبر در قرآن دعوت کرده است و فرموده که خردمندان آیات قرآنی را متوجه شده و می‌فهمند، واژه علم در قرآن زیاد به کار برده شده است و فرموده دانایان با نادانان برابر نیستند، دانشمندان، علما، مراجع و به ویژه رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند تلاوت، قرائت، حفظ و خوشنویسی برای این است که شما قرآن را بفهمید، فهمیدن مقدمه عمل کردن به آیات الهی است اما متاسفانه ما به مقدمات چسبیدیم.

سال 95 سال عزم ملی برای فهم قرآن

معاون قرآن و عترت با بیان اینکه ما برای فهم قرآن باید از جایی شروع می‌کردیم، گفت: سال 95 را سال عزم ملی برای فهم قرآن قرار دادیم که نخستین کار ما از نمایشگاه شروع می‌شود بر همین اساس شعار فهم قرآن طلیعه‌دار غرفه‌های قرآنی در نمایشگاه قرآن شد.

تولید متن‌های تخصصی برای مخاطبان خاص لازم است

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به اینکه ما برای فهم قرآن نیازمند طرح اجرایی هستیم، بیان داشت: گام نخست در این اقدام تولید متن‌های تخصصی برای مخاطبان خاص است، ما برای همه یک متن یا ترجمه تهیه کردیم متن‌های ما خیلی تفاوت ندارد درحالیکه دانشجو، دانش آموز و کودک ما هر کدام نیازمند متن مخصوص به خود هستند به این معنی که زیبایی‌های آیات قرآن را برای دانشجو خارج کرده در اختیار او قرار دهیم، به طور قطع اگر زیبایی‌های علمی قرآن کریم را در اختیار او قرار دهیم عاشق قرآن خواهد شد.

وی افزود: بسیاری از جهنمیان روز قیامت می‌گویند: اگر ما خوب قرآن را گوش کرده، تعقل و به آن عمل کرده بودیم الان جای ما در جهنم نبود، جامعه اسلامی باید به حرف‌های حق گوش کرده و درباره آن تعقل کند، اگر اینگونه شود هر روان پاکی به قرآن ایمان می‌آورد.

ما باید مفاهیم قرآنی را از طریق اصحاب هنر به مردم انتقال دهیم

رییس بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن کریم با اشاره به قدم اجرایی دوم در راستای فهم قرآن، گفت: ما باید مفاهیم قرآنی را به اصحاب هنر انتقال دهیم تا آنها با خلاقیت خود آثاری را تولید کنند، یک فیلم کوتاه، نمایش زیبا، سرود خوب، آهنگ زیبا، عکس قشنگ و دهها هنر دیگر می‌تواند مفاهیم قرآنی را به مردم منتقل کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد آثار قرآنی هنرمندان و نویسندگان را خریده، تولید و تکثیر می‌کند

وی افزود: لازم است هنرمندان جمع شده و بزرگان برای آنها صحبت کنند وزارت فرهنگ و ارشاد قصد دارد از هنرمندان، نویسندگان و دوستانی که در این زمینه اثر خلق کنند آثارشان را خریده، تولید و تکثیر کند.

معاون قرآن و عترت با اشاره به اینکه قرآن وحی است، ابراز کرد: افراد متعالی جامعه باید با قرآن انس داشته باشند اما متاسفانه آمارها نشان داده که هر کس باسوادتر شده انس او با قرآن کمتر شده است به این دلیل که زیبایی‌های قرآن برای او بیان نشده است.

حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه در قرآن هیچ اختلافی نیست، خاطرنشان کرد: دردهای زیادی همچون شرک، نفاق، غیبت و تهمت در جامعه داریم که درمان آن در قرآن آمده است بنابراین جامعه را دعوت به قرآن می‌کنیم که با آن شفا پیدا کنند.

کد خبر 551615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha