درگذشته سبک زندگی فردی و اجتماعی را دین ترسیم می‌کرد

خبرگزاری شبستان: عضو شورای علمی گروه الهیات پژوهشگاه علوم انسانی، گفت: درگذشته سبک زندگی با تزاحم یا تعارض فرهنگ‌ها مواجه نبود بلکه دین سبک زندگی فردی و اجتماعی را ترسیم می‌کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بخشعلی قنبری، عضو شورای علمی گروه الهیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی عصر شنبه، ۲۹ خردادماه در نشست سبک زندگی از نگاه نهج‌البلاغه که به همت بخش عترت بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد، گفت: سبک زندگی نوعی برنامه‌ریزی خاص و شیوه ثابت است که شخص برای زندگی خود در نظر می‌گیرد، تا بتواند به اهدافی دست پیدا کند.

وی افزود: سبک زندگی درگذشته همچون امروز نبوده است که در آن انسان‌ها با نوسانات بسیار تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز یا تزاحم و تعارض فرهنگ‌ها مواجه شوند بلکه دارای منابع معرفتی نسبتاً واحدی بودند که اغلب دین سبک زندگی فردی و اجتماعی آنها را ترسیم می‌کرد.

عضو شورای علمی گروه الهیات پژوهشگاه علوم انسانی، با اشاره به اینکه امروز شیوه‌های تغییریافته سبک زندگی انسان‌ها را با چالش روبرو کرده است، عنوان کرد: برای برطرف کردن این چالش ناچاریم سبک خاصی داشته باشیم و با تکیه‌بر آن اهداف معینی را دنبال کنیم.

قنبری ضمن بیان اینکه پیش‌ از این موضوع سبک زندگی در کتب، پژوهش‌ها و مقالات مطرح می‌شد، اظهار داشت: این موضوع از زمانی که رهبر معظم انقلاب بیش از ۲۰ سؤال درباره سبک زندگی مطرح کردند بیشتر مورد توجه قرار گرفت و از حالت دانشگاهی و پژوهشی بیرون آمد و در سطح ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به مؤلفه‌های سبک زندگی، بیان داشت: روش تغذیه، پوشش، مسکن و دکوراسیون، وسایل حمل‌ونقل، اوقات فراغت و شیوه تعامل با دیگران ازجمله مؤلفه‌های اصلی در سبک زندگی شخص هستند که بخش قابل‌توجه آن به رابطه انسان با طبیعت و رابطه انسان با انسان مربوط است.

عضو شورای علمی گروه الهیات پژوهشگاه علوم انسانی، با اشاره به اینکه سبک زندگی میزان مصرف ما از طبیعت را مشخص می‌کند، ابراز کرد: سبک زندگی در رابطه با طبیعت بیشتر نشان‌دهنده اختیار انسان است چراکه در نوع اجباری آن انسان نمی‌تواند دخالت داشته باشد.

قنبری بابیان اینکه نوع نگرش شخص به اخلاق بر رابطه او با طبیعت یا رابطه او با انسان‌های دیگر اثر دارد، گفت: اخلاق انسان به ۲ دسته انسانی و دینی تقسیم می‌شود، که در اخلاق دینی چگونگی رابطه انسان باخدا بر سایر روابط او تأثیرگذار است.

وی با اشاره به شاخصه‌های سبک زندگی دینی با توجه به حکمت ۲۲۸ نهج‌البلاغه، عنوان کرد: در این حکمت چند شاخصه برای سبک زندگی دینی مطرح‌شده است، که یکی از آنها در رابطه با تعامل انسان با طبیعت است آنجا که امیر مومنان علی (ع) می‌فرمایند: کسی که برای دنیا غمگین باشد از قضای الهی ناخشنود است.

عضو شورای علمی گروه الهیات پژوهشگاه علوم انسانی، با اشاره به قضا و قدر الهی به عنوان برنامه خداوند برای خلقت انسان، بیان داشت: از نظر نهج‌البلاغه انسان ۲ دسته روزی‌های طلبیده و نطلبیده دارد که به لحاظ کمی تغییر نمی‌کند اما از میان‌ روزی‌هایی که خداوند برای او مشخص کرده آنچه را که انتخاب می‌کند نباید سبب اندوه او شود.

قنبری افزود: در این سخن امیر مومنان علی (ع) شادی به عنوان یکی از موضوعات اصلی سبک زندگی معرفی می‌شود که نشان می‌دهد در رابطه انسان با طبیعت غم وجود ندارد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از خطبه همام ابراز کرد: امیرمومنان علی (ع) در این خطبه، نوعی از اندوه معنوی را برای مؤمنان مطرح می‌کنند که با خواندن قرآن در دل‌ها ایجادشده و در نهایت شادی درونی را به دنبال خود می‌آورد.

عضو شورای علمی گروه الهیات پژوهشگاه علوم انسانی، با اشاره به قسمت دیگری از حکمت ۲۲۸ نهج‌البلاغه، عنوان کرد: امیر مومنان علی (ع) می‌فرمایند: هرکسی از مصیبتی که به او رسیده شکایت کند، از پروردگار خود شکایت کرده است.

قنبری با اشاره به اینکه انسان مؤمن هرگز شکایت نمی‌کند چراکه خدای او همیشه حضور دارد و در محضر خداوند نیازی به شکایت نیست، بیان داشت: هنگام مصیبت یا ضرر و زیان مومنان وارد میدانی می‌شوند که در آن نقش خود را به نمایش می‌گذارند.

 وی افزود: انسان مؤمن در برابر مصیبت‌ها و زیان‌ها صبور و حلیم است و شکایت نمی‌کند، زیرا خداوند را حاضر و ناظر بر زیان و مصیبت خود می‌بیند.

 

کد خبر 552178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha