انتقال آب ضامن ماندگاری و عدم نابودی استان یزد است

خبرگزاری شبستان: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به کاهش چشمگیر منابع آبی استان یزد گفت: انتقال آب ضامن ماندگاری و عدم نابودی استان یزد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، علی اسلامی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد شب گذشته (31 خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد گفت: بحث آب در همه کشور و دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است و مخصوصا در منطقه جنوب شرق از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

وی افزود: استان یزد یک استان خشک است و کم آبی جز خصیصه های این استان است که در گذشته پدران ما آب را از مناطق دور دست برای خود می رساندند.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد خاطرنشان کرد: استان یزد ظرفیت سه هزار میلیمتر تبخیر وجود دارد و بارش کم نیز از دیگر خصیصه های این استان یزد و در طول سال 60 میلیمتر در طول سال بارش دارد و همراه با گرمای زیاد است.

 

اسلامی تصریح کرد: ما چند روز گذشته در مرکز استان هوای 41 درجه را تجربه کردیم که این گرما استان ما را به گرم و خشک تبدیل کرده است.

 

وی گفت: این خشکی متاسفانه در 15 سال گذشته با خشکسالی نیز همراه بوده است و میزان باران از حد نرمال پایین تر آمده به نحوی که در سال آبی 1394 و 1395 ما در کل استان 60 میلیمتر یعنی 40 درصد کاهش داشتیم و در شهر یزد نزدیک به 60 درصد کاهش بارندگی داشته است.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: ما به طور متوسط در سال 300 میلیون متر مکعب بیلان منفی داریم و تقریبا در تمامی دشت های استان افت منابع آبی داریم که این ها خطراتی است که استان ما را تهدید می کند.

 

اسلامی گفت: در ابتدای انتقال آب اردکان و یزد و میبد از آب انتقالی استفاده می کردند ولی به نسبت بدتر شدن وضعیت منابع آبی ما حتی امکان حتی کی قطره آب شرب را نداریم و در شهر اردکان و بافق، و تفت و میبد و مرکز استان وضعیت تامین آب شر وضعیت بحرانی است.

 

وی بیان کرد: ما در شهر یزد حداکثر در اوج مصرف تنها 50 درصد را می توانیم تامین کنیم و در هر صورت استان ما از نظر آب به طور کلی و از نظر آب شرب به طور اخص با مشکل رو برو هستیم.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد خاطرنشان کرد: اگر انتقال آب از طریق خط دوم یا خلیج فارس محقق نشود در کمتر از یک دهه استان ما از لحاظ تامین آب شرب با بحران رو برو خواهد شد.

 

اسلامی تصریح کرد: سرانه ای که الان در استان ما در حوزه آب شرب وجود دارد اصلا قابل قبول نیست و حتی در استان هایی که مانبع آب غنی دارند این وجود ندارد و در حوزه کشاورزی نیز خوب عمل نشده است.

 

وی گفت: بهره وری در حوزه کشاورزی زیر 40 درصد است در حالی که در کشورهای اروچایی بالای 80 درصد است و حتی در آسیا نیز بالای 60 درصد است و هنوز مصرف آب در کشاورزی همچون 50 تا یکصد سال گذشته است.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: هم در مصرف و هم در کشت و صنعت و همچنین در اولویت اول بحث انتقال آب جدی تر دنبال شود که اگر مجموع این اتفاقات صورت پذیرد شهری وجود خواهد داشت.

 

اسلامی ادامه داد: متاسفانه هنوز مردم ما در استان نسبت به مصرب آب بی توجه هستند و در برخی از کوچه ها کوچه را شستشو می کنند.پ

 

وی افزود: یکی از مشکلات استان مهاجرت از استان های دیگر است که علاوه بر مشکلات فرهنگی و اجتماعی دارای مشکلات اقتصادی نیز است.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 500 هزار متر مکعب مخزن ذخیره داریم و 164 حلقه چاه، 642 کیلومترخط انتقال در کل استان داریم.

 

اسلامی تصریح کرد: ما از نظر امکانات فیزیکی نسبتا وضعیت مناسبی داریم و اگرچه حدود 20 درصد و نزدیک به یک هزار کیلومتر شبکه های ما فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد و اگر این عمل انجام شود تا پنج درصد هدر رفت کاهش پیدا می کند اما متاسفانه وضعیت دولت به صرفه نیست و عدد شرکت نیز قابل برداشت نیست.

 

وی بیان کرد: هدر رفت در استان ما 18 درصد و در کشور 26 درصد و در جهان نیز این عدد حدود 10 درصد است.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ده شهر استان از آب انتقالی استفاده می کنند.

 

اسلامی تصریح کرد: در هشت ماه از سال همه مناطق شهر یکنواخت از آب انتقالی استفاده می کنند و در مجموع 70 درصد از نیاز اب شهر از آب انتقالی و 30 درصد از آب داخل شهر است.

 

وی گفت: متولی انتقال آب، آب منطقه ای است و شرکت آب و فاضلاب دخالتی برای آن ندارند ولی مدیران ارشد استان به جد به دنبال تامین مالی آن هستند.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: در استان ما در زمستان پنج میلیون و 760 هزار متر مکعب مصرف استان با سرانه 205 لیتر تولید است و در تابستان نیز سرانه مصرف با مصرف کل 369 لیتر بر ثانیه است که این عدد در برخی از شهرهای استان بیشتر است.

 

اسلامی گفت: ما 400 هزار کولر در استان داریم که 20 میلیون متر مکعب آب استاندر کولرها استفاده می شود و 86 درصد استحصال آب ما در تابستان بیشتر است که عمده آن در کولرها استفاده می شود.

 

 

کد خبر 552843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha