کاهش ۱۴ درصدی زندانیان استان/ ۷۸درصد زندانیان استان محکومین مواد مخدر هستند

خبرگزاری شبستان: مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۷۸ درصد زندانیان استان محکومین و متهمین مواد مخدر هستند، گفت: ۹۳ درصد زندانیان استان را مرد و ۷ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، محمد حسین محمدپور امروز( 1 تیر) در نشست خبری مسئولان دستگاه قضایی به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی یکی از سازمان‌های وابسته به قوه قضایی بوده که هدف آن اجرای حکم حق برابر نظر مقامات قضایی مرتبط است.

 

وی افزود: با توجه به کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری و کاهش جمعیت کیفری، مجموع زندانیان استان نیز نسبت به سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است.

 

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود 78 درصد زندانیان استان محکومین و متهمین در زمینه خرید و فروش، مالکیت و حمل و نقل مواد مخدر هستند، گفت: 93 درصد زندانیان استان را مرد و 7 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

 

وی تصریح کرد: تعداد جمعیت کشوری زندانیان زن در میانگین کشوری پنج درصد است و این نشانگر این است قاچاقچیان از زنان برای حمل مواد مخدر استفاده می‌کنند.

 

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی بیان کرد: برای نخستین بار سال گذشته آمار محکومان زیر 18 سال استان 10 نفر بیشتر نبودند.

 

اربابی با اشاره به اینکه 47 درصد زندانیان زیر دیپلم و 14 درصد دارای مدرک دیپلم هستند، عنوان کرد: مسئله سواد در انجام جرم موثر است.

 

به گفته وی سال گذشته متهمان زندانی تحت قرار 18 درصد بوده که اکنون به 15 درصد کاهش یافته است و این نشان از سریعتر شده صدور رأی است.

 

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی افزود: حدود 84 درصد زندانی‌های استان محکوم و 15 درصد آنها بازداشتی هستند.

 

اربابی با تبیین فعالیت های مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندانهای استان و اینکه 50 درصد زنداناین تحت پوشش خدمات رفاهی روانی ودرمانی هستند، تصریح کرد: بررسی ها نشان داده آمار بازگشت مجدد زندانیان آزاد شده که تحت حمایت برنامه های اصلاحی قرار دارند 2.6 درصد است.

 

وی نرخ بازگشت به زندان را در خراسان جنوبي برای افرادی که تحت برنامه های اصلاحی نیستند را 36 درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 30 درصد زندانیان استان غیربومی و 70 درصد بومی هستند که این زنگ خطری است که باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

 

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 250 نفر زندانی در برنامه های سوادآموزی شرکت دارند، افزود: همچنین یک هزار و 950 زندانی استان در سال گذشته در دوره های آموزشی حرفه آموزی شرکت و کارنامه قبولی اخد کردند.

 

اربابی در پایان با بیان اینکه  اداره زندان های خراسان جنوبی رتبه برتر در اقامه نماز را کسب کرده، گفت: در حال حاضر سرانه فیزیکی زیربنا برای زندانیان استان 17.49 درصد است.

کد خبر 552948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha