موفقیت مبارزه با مواد مخدر در گروی تعامل نظام و مشارکت مردم است/مرگ سالانه بیش از ۲۰۰هزار نفر به دلیل مصرف مواد مخدر

خبرگزاری شبستان: وزیر کشور موفقیت مبارزه در مواد مخدر را در گروی تعامل کلیه ارکان نظام و مشارکت آحاد مردم دانست و گفت: سالیانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از معتادان در دنیا جان خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرنگار شبستان، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که در مجتمع فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: این مناسبت بر اساس قطعنامه 42.112 هفتم دسامبر 1987 مجمع عمومی سازمان ملل متحد که روز 26 ژوئن را به عنوان روز جهانی مقابله با سوء مصرف و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر با هدف ایجاد موجی همصدا در سراسر جهان در جهت ارتقای آگاهی ها و اطلاع رسانی عمومی تعیین کرده است که همزمان در تهران و شهرستان ها با برنامه های مختلفی نظیر تجلیل از شهدا، جانبازان و جان بر کفان عرصه مبارزه با مواد مخدر، امحای مواد و ... برگزار می شود.

 

وی بیان کرد: شکل و تولید مواد مخدر به مثابه شمشیر دولبه ای است که از یک سو تولید غیرقانونی یا انحراف آن موجب ابتلای بیش از 246 میلیون نفر در جهان به این بلای خانمانسوز می شود که در نتیجه آن حدود 27 میلیون نفر معتاد و بیش از 200 هزار نفر از آنان هرساله جان خود را از دست می دهند.

 

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر سه چهارم جمعیت جهان به داروهایی با منشا مواد افزونی دسترسی نداشته یا کمتر دسترسی دارند از جمله حدود 5 و نیم میلیون نفر بیمار سرطانی و حدود یک میلیون نفر مبتلایان به ایدز که برای تحمل دردهای جانکاه مراحل پایانی زندگی شان از داروهای افزونی محروم هستند.

 

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه این وضعیت ناگوار معلول موقعیت جغرافیایی، مقتضیات امنیتی مولفه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تحولات جدید علمی و فنی می باشد که جامعه بشری را در حل و فصل آن ناتوان می کند، افزود: برای نمونه به محض کوچک ترین پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات دستیابی جوانان به مواد مخدر تسهیل و اختفا و عبور قاچاق آنها برای قاچاقچیان تسریع می شود در حالی که دولت ها برای استفاده از همین فرصت نیازمند اصلاح قوانین با تصویب آیین نامه ها و مقررات جدید می باشند.

 

وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: تجربه تلخ دیگر سوءاستفاده از تحولات صنعت داروسازی است که مواد صنعتی متنوع مرگ آوری را در سرتاسر جهان منتشر می کند به طوری که برخی از کشورها برای رهایی از این پدیده شوم سیاست جایگزین مواد نرم به جای مواد سخت را اتخاذ کرده اند و برخی دیگر نیز کنوانسیون ها و تجدیدنظر در میثاق های بین المللی را پیشنهاد می کنند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه عواملی نظیر عدم حاکمیت قانون در مناطق کشت و تولید، قدرت بلامنازع مافیای مواد مخدر، فساد و ارتشاء و فرصت طلبی شورشگران و فرقه گرایان برای تأمین هزینه های تروریستی این وضعیت اسف بار را پایدار و انسان های بیشتری را وارد این مهلکه می کند به طوری که به ندرت می توان نقطه ای از جهان را یافت که به مسئله مواد مخدر مبتلا نشوند و مسئولان آن در برابر این سوال افکار عمومی قرار نگرفته باشد که چرا به این معضل جامعه پایان داده نمی شود.

 

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: حتی دولت ها نیز پس از سالها مبارزه سوال های مشابهی را در عرصه بین المللی مطرح کرده اند که شصت و هفتمین جلسه مجمع عمومی برگزاری نشست ویژه ای را در مورد همکاری بین المللی در مقابله با مواد مخدر با حمایت 95 کشور برای سال 2006 تصویب نمود که در بهار گذشته با شرکت فعال هیئت جمهوری اسلامی ایران در نیویورک برگزار شد.

 

وزیر کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران در سی امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در تلاشی بی وقفه 2 ساله با هماهنگی کشورهای همسو توانسته است از جریان قانونی سازی و نرمش با قاچاقچیان و مجرمین جلوگیری و تصویب کنوانسیون ها و میثاق هایی متضمن استراتژی متوازن و جامعه کاهش تقاضا و کاهش عرضه را موجب شود که در پرتو آنها ضمن قاطعیت در مقابله با مجرمین بتوان حمایت از معتادان و صیانت از بهبودیافتگان را با مشارکت جامعه فراهم نمود.

 

رحمانی فضلی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به رغم عدم برخورداری از کمک های بین المللی متناسب با گستردگی مسئله بر اساس اصل مسئولیت مشترک به تعهدات بین المللی پایبند بوده، اظهار کرد: با اعتقاد به همکاری های منطقه ای و جهانی و در راستای اجرای راهبرد متوازن با همکاری تمامی دستگاه های دخیل و موثر در سال 94 با استمرار برنامه های کنترل، اشراف و انسداد مرزهای شرقی و غربی کشور، تقویت و تجهیز مبانی ورودی و خروجی، ارتقای ظرفیت های کمی و کیفی و در اولویت قرار دادن اقدامات مبارزه مبتنی بر اطلاعات را در سرلوحه برنامه ها قرار داده که در نتیجه این اقدامات دستگاه های مقابله کشورمان موفق شدند با اجرای دو هزار و 522 مورد عملیات حدود 618 تن انواع مواد مخدر کشف، تعداد 3 هزار و 17 باند قاچاق را متلاشی و بیش از 2200 آشپزخانه تولید شیشه را منهدم کنند.

 

وی ادامه داد: در عرصه کاهش تقاضا در کانون های هدف برای افراد سالم و در معرض خطر جامعه اعم از خانواده، مدارس و دانشگاه ها، محیط های اداری، صنعتی، نظامی، محله های شهری و روستایی و برای افراد آسیب دیده یعنی معتادان با بهره گیری از کلیه ظرفیت ها، امکانات رسانه ای در ابعاد مختلف و همچنین استفاده از پتانسیل عظیم تشکل های اجتماعی، تدابیر و برنامه های موثر و کارآمدی اتخاذ شده است. برای نمونه در بعد آگاهی سازی 1586 برنامه رادیو و تلویزیون از طریق رسانه ملی تولید و پخش شده است.

 

وزیر کشور با بیان اینکه در مجموع حدود 7 هزار و 500 مرکز درمانی و کاهش آسیب برای ارایه خدمات درمانی و مشاوره ای در کشور فعالیت دارند، گفت: بیش از 700 هزار نفر در سال گذشته در این مراکز پذیرش و خدمات دریافت کرده اند و همچنین بیش از 8 درصد برنامه های کاهش آسیب و درمان در کشورمان توسط سازمان های مردم نهاد و غیر دولتی اجرا می شود و از مجموع 2 هزار و 271 سازمان مردم نهاد 37 درصد در حوزه پیشگیری، 56 درصد در حوزه درمان و 7 درصد در حوزه کاهش آسیب فعالیت دارند و در خصوص حرفه آموزی حدود 38 هزار نفر معتاد بهبود یافته تحت پوشش قرار گرفته اند و تعداد 370 هزار نفر با خط ملی مشاوره تماس تلفنی داشته که در زمینه پیشگیری و درمان راهنمایی شدند.

 

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در عرصه بین المللی جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که ارتقای همکاری‌ های منطقه ‌ای و بین‌ المللی نقش محوری و تعیین‌ کننده‌ ای در هم‌ افزایی ظرفیت کشورها در مبارزه با بحران جهانی مواد مخدر ایفا می کند. بر این اساس همکاری با نهادهای بین المللی کشورهای منطقه در سطح 2 و چندجانبه را به عنوان بخش لاینفک برنامه های خود قرار داده است از جمله امضای برنامه مشارکت کشوری برای سال های 2016 تا 2019 با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و همکاری فعال با هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر سازمان ملل در زمینه نظارت بر واردات و صادرات داروهای تحت کنترل بین المللی به طوری که فعالیت های کشورمان از سوی این نهاد مورد تقدیر قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه سیاست مبارزه با مواد مخدر در تغییر است، اظهار کرد: اکثریت قریب به اتفاق سخنرانی ها و گفتمان اصلی در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد معطوف به ضرورت این تغییر بوده است. دیگر چشم انداز جامعه عاری از مواد مخدر فاقد حمایت جهانی است باید از تمرکز و خروجی های معضل مواد مخدر مانند اعتیاد و قاچاق به سوی پیشگیری از ظهور و بروز این مسئله حرکت نمود.

 

وی ادامه داد: مراکز درمان اعتیاد بارها و بارها معتادان را درمان و زندان ها نیز مستمرا از مجرمان پر و خالی می شود، اینک زمان خروج از این دایره معیوب فرا رسیده است.

 

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر جز با تعامل کلیه ارکان نظام و مشارکت آحاد مردم موفقیتی در پی نخواهد داشت، گفت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب همواره بر مسئولیت همه قوا در قبال آسیب های اجتماعی تأکید دارند. ایشان فرمودند هیچ کسی نمی تواند خود را از مسئولیت مبرا بداند. همچنین فرموده اند که آسیب دیدگان اجتماعی عائله مسئولیت نظام هستند نباید به آنها به عنوان مجرم نگریسته و با آنها برخورد شود.

 

وی در پایان گفت: شعار امسال سازمان ملل بر تاکید بر هنر خوب گوش کردن خصوصا از سوی والدین نسبت به فرزندان برگرفته از شیوه تربیت موفقیت است که در اقصی نقاط جهان در توانمندسازی فرزندان در مقابله با انحرافات اجتماعی تجربه شده است. امیدواریم گسترش این فرهنگ و تجربه به منزله پیام این نشست در جامعه ما منتشر شود.

 

کد خبر 552999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha