هلال ماه مبارک رمضان فردا در ایران قابل رویت نیست

مسئول ستاد استهلال رویت ماه مبارک رمضان در خراسان رضوی با بیان اینکه 30 گروه رسمی از فردا در این استان به استهلال ماه رمضان می پردازند، گفت: هلال ماه مبارک رمضان فردا در ایران قابل رویت نیست.

به گزارش خبرنگار شبستان از مشهد، حجت الاسلام ابراهیم معادی، مسئول ستاد استهلال ماه مبارک رمضان در خراسان رضوی، ظهر امروز (8مرداد) با بیان این مطلب که امکان رویت ماه مبارک رمضان فردا در آسمان ایران قابل روئت نمی باشد و تنها رویت ماه فردا بعد از ظهر با چشم مسلح امکان پذیر است، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: بهترین زمان برای رویت هلال ماه مبارک رمضان به افق مشهد 13 دقیقه بعد از غروب خورشید فردا یعنی ساعت 19 و 51 دقیقه است.


وی با بیان اینکه 30 گروه رسمی مجهز در خراسان رضوی به استهلال ماه مبارک رمضان می پردازند، اظهار داشت: در این 30 گروه حدود 300 نفر عضو هستند که اعضای این ستاد شامل مسئول ستاد که دارای مدرک کارشناسی فیزیک است، متصدی تلسکوپ، محاسب، روحانی که قالبا این روحانی امام جمعه است و تصویر بردار یا عکاس حرفه ای، 2 نفر مسئول حمل و نقل و مابقی اعضا به عنوان شاهد در ستاد رویت ماه فعالیت می کنند.


وی با اشاره به این مطلب که فعالیت ستاد رویت ماه در خراسان رضوی تنها مربوط به ماه رمضان نمی شود، اذعان داشت: برای رویت ماه شعبان در کشور در 6 منطقه ماه شعبان رویت شد که از این تعداد چهار رویت توسط استان های خراسان رویت شده است.


وی به خصوصیات مختصادی و اثبات آغاز هلال ماه اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: ارتفاع ماه، اختلاف سمت ماه با خورشید، اختلاف زاویه ماه، مکث ماه و ضخامت بخش میانی ماه از جمله پارامترهای مختصاتی و گذشت 30 روز از ماه قمری، رویت هلال ماه با چشم غیر مسلح، شهادت 2 نفر عادل، بیان تواتر و بیان حاکم اسلامی مبنی بر رویت آغاز اول ماه قمری از جمله شرایطی است که آغاز ماه قمری به اثبات می رسد.


معادی با اشاره به این مطلب که ماه شعبان 29  روزه در تقویم رسمی کشور مشخص شده است، اشاره کرد و افزود: مبنای انتشار تقویم رسمی کشور بر اساس حکم رهبری است بر همین اساس مردم متدین دوشنبه (10مرداد) را به نیت یوم الشک روزه بگیرند تقویم جمهوری اسلامی حکم حاکم اسلامی است و بر مبنای رویت ماه با چشم مسلح در روز است و منافاتی با حکم حاکم چرا که در آن روز رویت ماه اعلام و ثابت شد به عنوان نخستین روز ماه مبارک و اگر اعلام نشد به عنوان آخرین روز ماه شعبان روزه گرفته باشند.
 

معادی خطاب به مردم گفت: مردم باید صبور و با حوصله باشند و اگر تا پس فردا هلال ماه رویت نشد به نیت یوم‌الشک روزه خود را بگیرند با وجود اینکه فردا 29 ماه شعبان است، هلال ماه رمضان قابل رویت نیست و در صورت مشاهده شدن هلال ماه، در بعد از ظهر فردا توسط گروه‌های تخصصی اعلام می‌شود.


پایان پیام/

کد خبر 55367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha