حوزه باید متولی علم نجوم در کشور باشد

استاندار قم گفت: خاستگاه استهلال ماه‌های قمری حوزه‌های علمیه بوده و حوزه‌های علمیه باید همچون گذشته متولی علوم نجومی در کشور باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور در دیدار مدیران ستاد استهلال استان قم با اشاره به تشکیل این ستاد از سوی دفتر مقام معظم رهبری گفت: تشکیل ستاد استهلال یکی از خلأ‌ها و ضرورت‌هایی بود که بحمدالله با این اقدام ارزشمند برطرف شده است.


وی خاطرنشان کرد: مناسبت‌های شرعی و اسلامی ما بر مبنای ماه‌های قمری شکل گرفته و غیر از اعمال مستحبی بسیاری از واجبات و نیز بهره‌مندی از برکات و فیوضات ماه مبارک رمضان به ویژه در شب‌های قدر، مترتب رصد هلال ماه رمضان و شوال است و در روز عید فطر مرز میان وجوب و حرمت را مشخص می‌کند.


استاندار قم تصریح کرد: در سال‌های اخیر استهلال ماه‌های رمضان و شوال به یک حرکت عمومی و موقعیت مناسب در کشورمان تبدیل شده و نیازمند عنایت و توجه بیشتر مسئولان امر به ویژه در حوزه‌های علمیه است.


وی با بیان اینکه آموزش‌های نجومی برای طلاب یک ضرورت است، اظهار داشت: خاستگاه استهلال ماه‌های قمری حوزه‌های علمیه بوده و حوزه‌های علمیه باید همچون گذشته متولی علوم نجومی در کشور باشند.


حجت الاسلام ‌موسی‌پور با اشاره به نیازها و ضرورت‌ها در عرصه علوم نجوم و اهمیت موضوع استهلال خاطرنشان کرد: آشنا کردن عموم مردم با این مسائل، معرفت و بصیرت مردم نسبت به عظمت خلقت و آفرینش و قدرت پروردگار را افزوده و آنها را متوجه مسائل شرعی می‌کند.


به گزارش روابط عمومی استانداری قم، وی در پایان آثار مثبت و برکات آشنا شدن مردم با علوم نجوم را مورد توجه قرار داد و گفت: گسترش اینگونه مسائل در استان می‌تواند به عنوان پروژه‌های فرهنگی و دینی مورد حمایت قرار گرفته و اعتبارات لازم به آنها اختصاص یابد.


در ابتدای این جلسه نیز اعضای ستاد استهلال استان قم گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات ستاد از سال 81 تاکنون در بخش‌های آموزشی، پژوهشی و استهلال ماه‌های قمری به ویژه در سال جاری ارائه کردند.


پایان پیام/

کد خبر 55421

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha