ماه رمضان تمرین مبارزه با نفس است/ باید مراقب حق مردم باشیم

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: ماه مبارک رمضان یک ماه تمرین مبارزه با نفس و تبعیت از امر خداست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام شر فخانی شب گذشته (8 تیر) در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در آستان مقدس امامزاده حسین (ع) قزوین بیان کرد: شب های قدر از اهمیت بسیاری برخوردار است و احیا در این شب ها فقط به معنای بیدار ماندن نیست بلکه انسان باید در خود بیدار شود.

 

وی ادامه داد: یکی از اعمال مهم در این شب ها استغفار و توبه است و بر اساس حدیثی از امام جعفر صادق (ع) اگر کسی می خواهد توبه کند باید از این حال خارج شود یعنی اگر اهل حسادت، غیبت و نداشتن حجاب زهرایی است از این حال خارج شده و دیگر این موارد را مرتکب نشود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اضافه کرد: امشب، شب قدر است و باید از این حالتی که داریم خارج شده و برگردیم به اصل اسلام و اصل انسانیت؛ استغفار نیز فقط بیان زبانی نیست بلکه هر کس بهتر می داند چه گناه هایی مرتکب شده و باید از این گناهان توبه کرده و دیگر مرتکب این اعمال نشود.

 

وی عنوان کرد: اگر کسی بفهمد که گناه کوچکش شکستن حرمت خداوند است آن زمان انجام گناه برای او بسیار سخت است و نکته دیگری که باید توجه داشته باشیم این است که استغفار در اعمال عبادی راحت است ولی حق الناس سخت است، اگر حق کسی را پایمال کرده ایم باید تصمیم گرفته و دیگر اینکار را انجام دهیم و از این فر د رضایت بگیریم.

 

حجت الاسلام شرفخانی اعلام کرد: باید در معاملات، ادارات، در صف نانوایی و هر جایی که مردم حقی دارند مراقب باشیم تا حق کسی را پایمال نکنیم چراکه اگر حق الناس را مراعات نکنیم گرفتار هستیم.

 

وی با اشاره به فلسفه ماه مبارک رمضان اظهار کرد: نخوردن و نیاشامیدن در ماه مبارک رمضان به این معنا است که انسان از آنچه حتی حلال است به دستور خداوند متعال امتناع می کند بنابراین اگر نفست خوردن و آشامیدن را خواست چون مقابل امر خداست تبعیت از امر خدا واجب است و ماه مبارک رمضان یک ماه تمرین مبارزه با نفس و تبعیت از امر خداست.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور توضیح داد: در مبارزه با نفس انسان ابتدا باید قوه خیال خود را مهار کند و به ذهن اجازه خیال گناه را ندهد، باید به اعمال خود حسابرسی کرده و در خصوص کارهایش تفکر کند و سومین کار در مبارزه با نفس داشتن عزم است.

 

وی خطاب به جوانان تصریح کرد: جوانان این جمله را که «باطنت پاک باشد، ظاهرت مهم نیست» را تکرار نکید مراقب اینگونه حرف ها باشید زیرا مبنای قرآنی و روایی ندارد؛ مگر می شود با دستمال کثیف یک شیشه را پاک کرد بنابراین ظاهر ما نیز باید زهراپسند باشد که ظاهر پاک در در پاک شدن باطن نیز اثرگذار است.

 

حجت الاسلام شرفخانی خاطر نشان کرد: امشب نامه همه ما را یک نفر باید امضا کند و آن شخص، امام زمان (عج) است و امضا امام زمان نیز آن زمان رخ می دهد که توبه واقعی کنیم و شیعه خوبی باشیم.

 

وی یادآور شد: ما باید صدای هل من ناصر ینصرنی امام زمان را بشنویم و امام ما گفته در زمان غیبت کبری به ولی امر زمان مراجعه کنید و ما نیز باید پیرو ولایت فقیه باشیم.

 

گفتنی است برگزاری مراسم قرائت دعای جوشن کبیر و قرآن به سر گرفتن از دیگر بخش های مراسم شب احیای بیست و سوم ماه مبارک رمضان در امامزاده حسین (ع) قزوین بود.

 

کد خبر 554826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha